wtorek , 23 kwietnia 2024
Home / News / Content Marketing – jak zostać specjalistą i przyciągnąć klientów

Content Marketing – jak zostać specjalistą i przyciągnąć klientów


[ SEOWind.io - pisz treści które rankują się w TOPach ]

Żyjemy w czasach, w których sukces firmy czy marki jest uzależniony od widoczności w Internecie. Nie wystarczy tylko stworzyć stronę internetową, by zwiększać swoją sprzedaż i liczbę lojalnych klientów. Strategia sukcesu musi opierać się na SEO, SEM, content marketingu i aktywności w social mediach.

Jak przyciągnąć klientów za pomocą content marketingu i social mediów?

Niestety, wśród wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że promocja marki w Internecie czy to w formie content marketingu, czy prowadzenia mediów społecznościowych nie jest potrzebna. Często wiele firm prowadzi swoje media społecznościowe lub blogi nieregularnie czy wręcz po macoszemu. Nie jest to właściwy sposób na przyciągnięcie klientów. Skuteczny content marketing i działania marketingowe w mediach społecznościowych muszą przyciągać uwagę potencjalnych klientów, dostarczać wartościowej wiedzy i angażować odbiorców.

Nasze działania odniosą skutek, kiedy odpowiednio określimy naszych głównych odbiorców. Musimy poznać ich potrzeby i priorytety. Bez tej wiedzy nasze działanie trafia w próżnie i nie osiągniemy naszego głównego celu – pozyskania klientów. Określenie grupy docelowej pozwoli również wybrać odpowiedni kanał komunikacji pomiędzy marką a potencjalnymi klientami. Najlepszym kanałem komunikacji z potencjalnymi klientami jest bezapelacyjnie Facebook. Prawie każdy z nas ma założony profil i kilka razy dziennie sprawdza swoją tablicę. Przeglądamy posty znajomych, czytamy i lajkujemy wpisy ulubionych fanpage’y. Wielu z nas obserwuje swoje ulubione marki, dowiaduje się z Facebooka o nowych produktach czy promocjach.  Ten potencjał marketingowy widzą firmy z sektora B2B czy B2C, mają założony profil i skutecznie komunikują się ze swoimi klientami. Największe korzyści z prowadzenia firmowych profili na Facebooku osiągają branże turystyczne, medialne, jubilerskie czy produkujące żywność.

Kolejnym kanałem o ogromnym potencjale jest Instagram. Za jego pomocą marki związane z szeroko pojętym lifestylem nawiązują długotrwałe relacje z klientami. Najczęściej są to branże modowe, kosmetyczne, gastronomiczne i tym podobne. Estetyczne zdjęcie, chwytliwy tekst i odpowiednio dobrane hasztagi sprawią, że nasze produkty czy usługi trafią do wielu odbiorców.

W ostatnim czasie coraz większe znaczenie zyskuje w Polsce LinkedIn. Jeżeli zajmujemy się usługami finansowymi, technologią, HR, czy szkoleniami nasza potencjalna grupa odbiorców jest właśnie tutaj.

Jeszcze kilka lat temu priorytetem była widoczność w wyszukiwarce, dziś i w najbliższej przyszłości najważniejsze jest jak jesteśmy postrzegani przez naszych potencjalnych klientów.

Jak zostać specjalistą social media?

Specjalista social mediów musi posiadać odpowiednią wiedzę i umiejętności. Nie wystarczy codziennie przeglądać Facebooka czy Instagrama, by prowadzić skuteczne kampanie w mediach społecznościowych. Musimy mieć umiejętności związane ze strategią treści, znać i rozumieć digital marketing, metody wyszukiwania, analizę mediów społecznościowych i wiele innych.

Niektóre uczelnie oferują podyplomowe studia, które dadzą nam odpowiednią wiedzę, np. Social media i marketing. Każdy specjalista musi znać narzędzia analityczne, które mierzą skuteczność kampanii. Najpopularniejszymi narzędziami są: Barnd24 czy Sotrander. Warto uczestniczyć w szkoleniach i konferencjach na temat marketingu w mediach społecznościowych. Dowiemy się w jakim czasie zaplanować publikację postów, czy jak efektywnie monitorować działania odbiorców. Warto by specjalista znał literaturę fachową, lecz biorąc pod uwagę dynamikę branży najlepiej skupić się na fachowych czasopismach i portalach.

Social media jak zacząć?

Najważniejszym krokiem jest wybranie odpowiedniego serwisu społecznościowego. Wiele firm wykorzystuje jednocześnie potencjał Facebooka, Pinteresta, Instagrama czy Snapchata. Jeżeli zaczynamy dopiero promować naszą markę w mediach społecznościowych, wybierzmy jeden, główny kanał do komunikacji z naszymi klientami.

Nasze konto musi zawierać wszystkie wymagane informacje. Oprócz nazwy, zdjęcia profilowego, czy zdjęcia w tle musimy mieć uzupełnione dane teleadresowe, adres naszej witryny. Nasz profil będzie wyglądał profesjonalnie, a nasi potencjalni klienci od początku będą wiedzieli, jak mogą skontaktować się z nami.

Prowadzenie mediów społecznościowych musi mieć konkretny cel. Ustalmy, czy nasz profil ma generować leady, zwiększyć świadomość marki, czy chcemy na przykład zdobyć opinię ekspertów w danej dziedzinie.

Na początku warto również ustalić budżet na kampanię. Wykorzystując możliwości marketingowe mediów społecznościowych, będziemy mieli pewność, że nasze posty dotrą do jak największej grupy odbiorców, która w przyszłości może stać się naszymi klientami.

Zastanówmy się jak chcemy komunikować się z naszymi odbiorcami. Czy chcemy dostarczać jedynie branżowych informacji? Zachęcać do zakupów, korzystania z promocji i tym podobnych? Czy będziemy chcieli nawiązać mocniejszą relację z naszymi odbiorcami i poza powyższymi komunikatami publikować bardziej osobiste posty, które wywołają większą ilość komentarzy i interakcji?

Obserwujmy naszą konkurencję i podobne marki w mediach społecznościowych. Być może zauważymy rozwiązania i metody, które będą skuteczne również dla nas.

Jednym z największych wyzwań związanych z mediami społecznościowymi jest zarządzanie czasem. Pulpity społecznościowe, takie jak HootSuite, TweetDeck lub Social Oomph, mogą pomóc  efektywniej zarządzać naszą pracą.

Narzędzia te umożliwiają konfigurowanie alertów i powiadomień, tworzenie grup, analizowanie aktywności i planowanie aktualizacji, dzięki czemu można zautomatyzować niektóre procesy w mediach społecznościowych. Dzięki temu proces korzystania z mediów społecznościowych stanie się sprawny i efektywny.

Social media – jak prowadzić?

Specjaliści szacują, że do końca 2019 roku będzie około 2,7 miliarda użytkowników mediów społecznościowych. Jest to ogromna rzesza potencjalnych klientów, którzy mogą skorzystać z naszych usług lub kupić nasze produkty. Musimy odpowiednio prowadzić media społecznościowe, aby jak największa część użytkowników chciała związać się z naszą marką.

Kluczowe jest zaangażowanie użytkowników i nawiązywanie z nimi relacji. Możemy w naszych postach zadawać im pytania, w których mogą odpowiadać określonymi reakcjami lub pisać odpowiedzi w komentarzach. Dobrym sposobem na budowanie zaangażowania jest organizacja konkursów. Relacja z osobami obserwującymi nasze konto pozwoli dostrzec jakie mają potrzeby potencjalni klienci marki.

Jak zacząć pracę w social media?

Jeżeli sprawnie poruszamy się na Facebooku, Instagramie Twitterze czy LinkedIn, kiedy zaczynamy dzień od przejrzenia relacji na Instastory czy Mystory, praca w mediach społecznościowych może być dla nas przyszłością. Według Glassdoor przeciętna pensja social media manager w Stanach Zjednoczonych wynosiła w 2018 roku około 54 230 dolarów. W Polsce niestety średnie zarobki są znacznie mniejsze.

Mediana zarobków managerów mediów społecznościowych w Polsce wynosi około 7200 złotych. Pierwszym krokiem, kiedy chcemy zacząć pracę w social media, powinno być opanowanie podstaw marketingu internetowego oraz udoskonalanie prowadzenia profili w mediach społecznościowych. Stosujmy w praktyce na naszych portalach to, co poznaliśmy w teorii. Bardzo przydatną umiejętnością będzie tworzenie grafik, memów, infografik i  obróbka zdjęć.

Nasze profile na Facebooku, Instagramie czy innych serwisach społecznościowych będzie naszym portfolio. Nie musimy od razu prowadzić mediów społecznościowych marki. Za pomocą social mediów możemy pokazywać całemu świtu swoje pasje, zainteresowania. Jeżeli zrobimy to w kreatywny i interesujący sposób, inni użytkownicy będą nas śledzić i z czasem będziemy mieć coraz większe zasięgi. Praktyczne umiejętności prowadzenia mediów społecznościowych będzie miało większe znaczenie niż zdobyte wykształcenie.

Jak zarabiać w social media?

Nie musimy prowadzić mediów społecznościowych marek i firmy, by móc zarabiać w mediach społecznościowych. Jeżeli znamy social media, zdobyliśmy dużą ilość fanów i potrafimy zwiększać nasze zasięgi, powinniśmy pomyśleć o influence marketingu. Bierzmy przykład od najlepszych, by móc osiągnąć sukces. Jak podał Hashoff w poprzednim roku 99,3% influencerów prowadziło swoje kampanie na Instagramie, na Facebooku prowadziło swoją działalność 70%, na Snapchacie 46,6%, na Twitterze 42,2, a na YouTube 37,6%.

Oczywiście, jak widać po przedstawionych danych infulencerzy korzystali z więcej niż jednego portalu społecznościowego, ale bezapelacyjnie głównym „narzędziem pracy dla infulencerów jest Instagram. Pozostałe media społecznościowe są wykorzystywane do zwiększania zasięgów i ulepszania wizerunku.

Kiedy jesteśmy popularni i każdy nasz post cieszy się dużą ilością reakcji, komentarzy i udostępnień, powinniśmy rozpocząć współpracę z sieciami partnerskimi czy afiliacyjnymi. Pasjonujemy się wspinaczką górską, prowadzimy vloga z poradami dla początkujących i bardziej zaawansowanych amatorów tego sportu, na Facebooku opowiadamy nasze doświadczenia, a na Instagramie pokazujemy piękne krajobrazy, które widzimy podczas wypraw.

Co miesiąc śledzi nas kilkadziesiąt tysięcy osób. Jeżeli przystąpimy do sieci afiliacyjnej prawdopodobnie szybko nawiąże z nami współpracę marka, która sprzedaje sprzęt wspinaczkowy lub odzież górską.

Ważnym wskaźnikiem przy współpracy z markami jest historia wskaźnika zaangażowania followersów. Nasz wskaźnik zaangażowania możemy zwiększać poprzez interakcję z naszymi followersami. Odpowiadajmy na komentarze, zadawajmy pytania, na które będzie można odpowiedzieć w komentarzach, organizujmy Q&A lub konkursy. Im większy wskaźnik zaangażowania będzie na naszym profilu, tym korzystniejsza będzie współpraca z daną marką. Do zwiększania zaangażowania i zasięgów  pomocne będą hasztagi.

Jak wykazują statystyki wpisy z siedmioma hashtagami mają najwyższy wskaźnik zaangażowania. Używajmy różnych hashtagów. Niektóre powinny być szerokie i przeznaczone do osiągnięcia jak największej liczby osób. Obok popularnych tagów powinniśmy zamieszczać unikalne i bardziej szczegółowe hashtagi odpowiednie dla każdej kampanii.

Ważnym elementem zarabiania w social mediach jest znalezienie swojej niszy. Często nowi influenerzy podejmują współpracę z każdą marką, która oferuje im pieniądze. Musimy rozważyć, jak takie działanie może wpłynąć na naszą karierę w mediach społecznościowych. Czy chcemy współpracować z markami, która są sprzeczne z naszymi wartościami i przekonaniami?

Ponadto musimy zastanowić się, w jaki sposób ta marka wpłynie na naszych obserwatorów i jak postrzegana będzie ta współpraca przez marki, z którymi chcemy współpracować w przyszłości.

Musimy również od samego początku naszej działalności w mediach społecznościowych znać naszą wartość. Nie twórzmy treści dla marek, które oferują nam tylko bezpłatne produkty. To nie wystarczy, jeśli chcemy w ten sposób zarabiać na życie. Jak wykazują statystyki 80% influencerów twierdzi, że sponsorowana treść jest ich głównym źródłem dochodu. Co trzeci influencer współpracuje na podstawie kontraktu ze sponsorami. A ile zarabiają na publikacji jednego postu? Najwięksi influencerzy mogą zarobić milion dolarów za publikację jednego postu.

Tyle zarobiła Kylie Jenner za post sponsorowany. Niestety w Polsce zarobki są znacznie mniejsze. Jeżeli nasze media społecznościowe na przykład Instagram śledzi około 50 tysięcy użytkowników to za publikację jednego posta możemy liczyć na zarobek rzędu około 3 tysięcy złotych.

 

O Kamil S

Zobacz również

Jak wypozycjonować kanał na YouTube

YouTube to druga co do wielkości platforma wyszukiwania na świecie. Z tego powodu, każdy twórca …