czwartek , 21 marca 2024
Home / News / Content Marketing – co to jest? Definicja i przykłady

Content Marketing – co to jest? Definicja i przykłady


[ SEOWind.io - pisz treści które rankują się w TOPach ]

Wielu specjalistów od marketingu powtarza jak mantrę Content is king. Czym jest content marketing i dlaczego jest tak ważny dla firm?

Co to jest content marketing?

Marketing treści jest rozbudowaną strategią pozyskiwania i utrzymywania klientów za pomocą atrakcyjnych i praktycznych treści. Dostarczane treści muszą być dostosowane do określonej grupy odbiorców i być związane z daną firmą. Nie oznacza to, że cały content marketing musi skupiać się na firmie, musi być z nią powiązany. Treść musi w pierwszej kolejności być wartościowa dla czytelników. Wiele firm i marek tworzą treści, które dotyczą tylko ich biznesowej działalności. Marketing, który dotrze do jak największej ilości odbiorców musi skupiać się na problemach z jakimi borykają się potencjalni klienci marki.

Wiele znaczących osób w rozwoju content marketingu stworzyło swoją definicję. Warto przytoczyć kilka z nich:

– Content marketing to połączenie marketingu i proces biznesowego służącego do tworzenia i rozpowszechniania wartościowych treści w celu przyciągnięcia, pozyskania i zaangażowania jasno zdefiniowanej grupy docelowej. – Joe Pulizzi, Content Marketing Institute

– Content marketing oznacza tworzenie i dzielenie się cennymi, darmowymi treściami w celu przyciągnięcia i przekształcenia potencjalnych klientów w klientów, a klientów w powtarzających się nabywców. Typ udostępnianych treści jest ściśle powiązany z tym, co sprzedajesz. Innymi słowy, edukujesz ludzi, aby poznali Cię i wystarczająco zaufali, aby robić z tobą interesy. – Brian Clark, Copyblogger

– Content marketing rozwiązuje tylko te same problemy klientów, co Twój produkt, ale poprzez media, które tworzysz i rozpowszechniasz.” – Jay Acunzo, Unthinkable

– Content marketing to strategia tworzenia i przekazywania informacji, które budują zaufanie i autorytet wśród Twoich idealnych klientów.” – Neil Patel, Crazy Egg & Hello Bar

– Treść jest emocjonalnym i informacyjnym pomostem między handlem a konsumentem. – Jay Baer, Convince & Convert

Jaka jest różnica między content marketingiem a tradycyjnym marketingiem?

Tradycyjny marketing nastawiony jest na natychmiastową sprzedaż. Odbiorca reklamy ma zostać przekonany do zakupu proponowanego produktu. Content marketing ma zupełnie inne działanie, jest wymierzony długofalowo. Zamiast promować korzyści płynące z zakupu produktu lub usługi, content marketing koncentruje się na rozwiązywaniu problemów odbiorców. Jeżeli marka wykreuje w świadomości klientów, że rozwiąże ich problemy to zbuduje zaufanie i długotrwałą relację. Kiedy przyjdzie czas na podjęcie decyzji o zakupie, potencjalni klienci zwrócą się do firmy, która od zawsze pomagała innym.

Jakie są zalety contnet marketingu?

Największymi zaletami marketingu treści są:

  • Budowanie świadomości naszej marki
  • Zwiększenie ruchu na naszej witrynie
  • Zwiększenie liczby osób na naszej liście e-mailowej lub newsletterowej
  • Budowanie pozytywnego wizerunku w mediach społecznościowych
  • Większa sprzedaż
  • Zwiększająca się liczba lojalnych klientów
  • Rozwój firmy

Ta forma promocji jest skuteczna dla wielkich korporacji, jak i małych firm. O jej skuteczności świadczą statystyki. W tym roku około 86 % firm B2B i 91 % B2C korzysta z możliwości marketingu treści. Jak podaje Demand Metric każdy dolar wydany na contnent marketing generuje trzykrotnie więcej klientów, niż wydany na tradycyjne formy promocji. Ponadto co drugi klient przyznaje, że treść blogów wpływa na decyzje zakupowe. Co najważniejsze, content marketing jest tańszy niż większość pozostałych form marketingu.

Jak rozpocząć content marketing ?

Jedną z korzyści płynących z content marketingu jest to, że można to zrobić przy zerowej lub niewielkiej inwestycji pieniężnej. Możemy sami  zacząć prowadzić bloga lub profile społecznościowe. Ważniejszym elementem od pieniędzy podczas takiej kampanii marketingowej jest czas. Musimy ustalić czy będziemy mieli wystarczającą ilość czasu na efektywne działania. Ponadto musimy ustalić konkretną strategię naszych działań, jakie tematy chcemy poruszać, jaki format mają mieść nasze treści, jak często powinniśmy je publikować, w jaki sposób je rozpowszechniać.

Pierwszym, zasadniczym pytaniem, który zada sobie każdy z nas jest „o czym powinienem pisać?” Każdy zmaga się z tym problemem na początku, od osoby prowadzącej jednoosobową działalność do wielkiej korporacji. Decydując się na bloga możemy zacząć tworzyć pierwsze wpisy dotyczące tego co zyskuje popularność w branży lub tworzyć wpisy poradnikowe. Jeżeli działamy od jakiegoś czasu w branży, na pewno często słyszeliśmy od naszych klientów takie same pytania. Warto zacząć od tego i w formie wpisu na bloga, artykułu czy filmu na YouTube wyjść naprzeciw najczęstszych problemów. Tworzenie treści, które odpowiadają na najważniejsze pytania odbiorców, jest niesamowicie skuteczne w content marketingu z kilku powodów:

  • Możemy rozwiązać obawy potencjalnych klientów i zwiększyć liczbę sprzedaży
  • Możemy odpowiedzieć na pytania obecnych klientów i zwiększyć retencję
  • Skierujemy przekaz konkretnie do naszych odbiorców, więc nie musimy konkurować z dużymi markami

W jakich formach tworzyć content marketing?

Zasady content marketingu wykraczają poza format treści. Niekoniecznie musimy pisać bloga, czy posty w mediach społecznościowych by tworzyć wartościowy content. Treści są najbardziej popularną formą tego marketingu, ale korzystanie z innych form może być również skuteczne w dotarciu do potencjalnych i obecnych klientów.

– Posty na blogu
Posty na blogu to podstawowy element budowania content marketingu. Blogi są doskonałym narzędziem marketingowym ze względu na ich elastyczność – posty mogą mieć różną długość, być publikowane w różnych częstotliwościach i rozpowszechniane za pośrednictwem różnych kanałów.

– Ebook

E-booki są dłuższe niż blogi i zwykle mają jakiś element wizualny (np. infografiki, wykresy).To co odróżnia ebooka od bloga to jego forma i treść. Ebook zazwyczaj dogłębnie omawia jeden konkretny temat. Ebooki mogą być świetnym pomysłem na call to action. Zaoferujmy PDF naszego e-booka klientom odwiedzającym naszą stronę internetową w zamian za zapisanie się do newslettera.

– Podcasty

Podcast to audycja, którą można odtwarzać lub pobierać w każdym momencie. Nasi klienci mogą słuchać podcastu w drodze do pracy, na zakupach czy w domu podczas wykonywania codziennych obowiązków. Jest to jedno z najskuteczniejszych metod marketingowych. Jeżeli nasi klienci będą słuchać regularnie naszych audycji, prawdopodobnie wybiorą naszą firmę podczas decyzji zakupowych.

– Infografiki

Za pomocą infografik możemy w prosty sposób przekazać wiedzę naszym klientom. Za pomocą takiego przekazu możemy omówić nawet skomplikowane problemy. Dodatkową zaletą infografik jest fakt, że są chętnie udostępniane w mediach społecznościowych np. Facebooku, LinkedIn czy Twitterze. Zawierają linki do naszej strony, dzięki czemu będzie rosła widoczność naszej witryny w wyszukiwarce.

– wideo

Pozwala w najlepszy sposób zaprezentować klientom naszą markę. Za pośrednictwem wideo możemy tworzyć tutoriale, poradniki, nagrywać QA i wiele innych. Wideo możemy umieszczać na naszej stronie, w mediach społecznościowych, YouTube czy Vimeo zwiększając zasięg materiału, jak i samej firmy.

– Case studies

Jest to studium konkretnegp przypadku. Na podstawie doświadczeń klienta czy grupy klientów możemy przedstawić jak proponowane przez nas produkty czy usługi rozwiązały problem. Stowrzenie ciekawego studium przypadku może wpłynąć na decyzje klientów i wzbudzić większe zaufanie do marki.

Wartościowy content

Tworzenie wartościowego contentu, który będzie czytany, słuchany lub oglądany musi być poprzedzone analizą naszych klientów. Musimy zrozumieć ich potrzeby  i problemy. Duże korporacje zlecają ankiety lub prowadzą grupy fokusowe. Dla małych firm takie działanie jest nie możliwe, między innymi ze względu na budżet. Najważniejsze przy tworzeniu contentu jest uzyskanie odpowiedzi na trzy pytania:

  • Kim są moi odbiorcy?
  • Na czym im zależy i czego potrzebują?
  • Dlaczego różnią się od innych odbiorców?

W klasycznym marketingu prawo kategorii nakazuje nam kierować nasz przekaz do konkretnej niszy. Nawet jeżeli proponowany produkt lub usługa jest przeznaczona dla ogółu społeczeństwa. Jeśli możesz znaleźć niszę i komunikować się z nimi, nasz biznes wygra. Przykładem prawidłowego wykorzystania prawa kategorii jest Iphone. Przed Iphone istniały już smartfony, ale to firma Jobsa stworzyła pierwszy telefon bez klawiatury, wywołała rewolucję w branży i zmusiła pozostałe firmy do podążania za jej działaniami. Znając niszę możemy zaproponować rozwiązanie, którego nie otrzymali od większych i wiodących na rynku firm.

Jak rozpowszechniać contnent?

Tworzenie wartościowych treści to tylko połowa sukcesu. Treści muszą dotrzeć do jak największej grupy odbiorców. Być oglądane, czytane lub słuchane. Przed wyborem odpowiedniego kanału warto zdefiniować jaki jest cel naszych treści i do kogo je kierujemy. Najbardziej efektywną drogą dotarcia do nowych odbiorców są media społecznościowe. Obecnie ponad 95 % blogerów używa mediów społecznościowych do udostępniania swoich treści. To na którym udostępniać nasze treści zależy od odbiorców na których nam zależy. Oto najbardziej popularne media społecznosciowe:

Facebook

Dziś można odnieść wrażenie, że wszyscy jesteśmy na Facebooku. Facebook daje wiele możliwości promowania naszej firmy. Stworzenie fanpage marki, publikowanie postów, wideo, grafik. W miarę rozwoju możemy tworzyć grupy, publikować posty sponsorowane lub tworzyć ukierunkowane reklamy. Facebook najlepszy jest dla branży turystycznej, motoryzacyjnej, jubilerskiej, związanej ze sportem i rekreacją, IT czy branży medialnej.

Twitter

Pierwotnie miał być platformą do mikroblogowania. Obecnie jest znaczącym narzędziem marketingu. Możemy używać Twittera do zamieszczania linków do naszych treści, udostępniać filmy lub grafiki. Jednym ze skutecznych zastosowań Twittera jest możliwość zaangażowania influencerów.

– LinkedIn

Dalej możliwość publikowania wpisów na profilu naszej firmy. LinkedIn jest platformą skupiającą pracodawców, pracowników. Jeżeli prowadzimy działalność konsultingową czy działamy w branży IT, nasze wpisy mogą dotrzeć do naszych przyszłych klientów.

Instagram

Pozwala na zamieszczanie zdjęć i grafik. Najwięcej użytkowników Instagrama jest w wieku od 18 do 34 lat. Najlepiej będą przyjmowane treści zajmujące się branżami lifestyle jak gastronomia, moda, branże kosmetyczne czy motoryzacyjne. NA przykład Marc Allante posiada na swoim profilu około 1,9 miliona obserwujących.Za pośrednictwem Instagrama prezentuje i sprzedaje swoje prace.

Pinterest

To kolejna platforma do publikacji zdjęć i grafik. Na Pinterescie publikują swój content marki zajmujące się gastronomią, modą, kosmetykami, turystyką, projektowaniem wnętrz, designem. Największą grupą użytkowników są kobiety (około 66 %).

Content marketing jest dla każdego. Nie ważne czy zajmujemy się branżą IT, czy naprawiamy samochody lub sprzedajemy ubrania. Stworzenie relacji i zaufania z potencjalnymi klientami jest bardzo ważne w każdym biznesie.

 

O LukaszZelezny

Prelegent, trener, autor. Head of Organic uSwitchUK. Zajmuje się SEO, PPC i mediami społecznościowymi. Prywatnie fan podróżowania, drum and bassu i szkockiej.

Zobacz również

Jak wypozycjonować kanał na YouTube

YouTube to druga co do wielkości platforma wyszukiwania na świecie. Z tego powodu, każdy twórca …