piątek , 29 marca 2024
Home / News / Facebook i reklama – ile kosztuje, typy reklamy, jak liczona jest cena

Facebook i reklama – ile kosztuje, typy reklamy, jak liczona jest cena


[ SEOWind.io - pisz treści które rankują się w TOPach ]

Pod koniec roku z Facebooka korzystało już około 2,2 miliarda osób. Facebook widząc ogromny potencjał marketingowy, dał odpowiednie narzędzia do promowania produktów i marek. Dzięki nim możemy dotrzeć do naszych potencjalnych klientów na podstawie danych demograficznych, lokalizacji, zainteresowań, a nawet zachowań. Zawsze możemy kontaktować się z osobami, które chcą skorzystać z naszej oferty czy poznać więcej szczegółów.

Zanim zaczniemy promować nasz biznes za pomocą mediów społecznościowych, musimy poznać rodzaje reklam, ile kosztuje reklama na Facebooku, czy też jak zwiększać liczbę konwersji.

Typy reklam na Facebooku

Najprostszą formą reklam są reklamy graficzne. Jak można się domyślić, post reklamowy składa się wybranej przez reklamodawcę grafiki oraz odnośnika przekierowującego do witryny. Dodawane grafiki muszą być w formacie JPG lub PNG i nie mogą mieć mniej niż 600 pikseli. Zaleca się, by na grafice tekst nie zajmował więcej niż 20% powierzchni obrazu.

Jeżeli nie jesteśmy pewni, ile powierzchni obrazu zajmuje tekst możemy skorzystać z bezpłatnego narzędzia do kontroli tekstu na obrazie – Text Overlay Tool. Jeżeli przekroczymy zalecaną długość tekstu na grafice, nasz post reklamowy może mieć znacznie mniejszy zasięg. Nie możemy przesadzać z długością opisu, optymalny opis powinien składać się z 125 znaków.

Nasza reklama graficzna osiągnie większą konwersję, kiedy dodamy przyciski Call to Action, dzięki którym nasi potencjalni klienci będą mogli natychmiast skontaktować się z nami lub zdobyć więcej informacji. Kolejną formą reklamy na Facebooku są reklamy wideo.

Wiele firm poprzez tego typu reklamy promuje nie tylko swoje produkty i usługi, ale również zespół, idee, które im przyświecają lub inspiracje, które ich motywują. Facebook obsługuje wszystkie pliki wideo łącznie z GIF. Możemy umieścić materiał wideo, który nie może trwać dłużej niż 240 minut. Oczywiście, tak długi materiał wideo prawdopodobnie nie przyniesie nam pożądanej konwersji. Serwis proponuje, by nasze reklamowe materiały miały długość około 15 sekund.

Do naszego wideo możemy dodawać napisy, dzięki temu nasz materiał będą mogły obejrzeć osoby, które przeglądają media społecznościowe, a muszą mieć w danej chwili wyciszony telefon lub komputer. Jeżeli chcemy dodać napisy do naszego wideo musimy na naszym fanpage wybrać „Filmy” w menu znajdującym się po lewej stronie, a następnie wybrać właściwe wideo. Klikamy „Edytuj film”, a następnie zakładkę napisy. Ostatnim krokiem będzie wgranie pliku SRT i nasze wideo można oglądać w wersji z napisami.

Swoją markę możemy również reklamować poprzez reklamy karuzelowe. Reklama karuzelowa wykorzystuje do 10 zdjęć lub filmów, aby lepiej zaprezentować nasze produkty lub usługi. Możemy użyć tego formatu, aby wyróżnić różne zalety konkretnego produktu lub pokazać wiele różnych produktów z naszej oferty. Możemy również użyć wszystkich zdjęć i utworzyć jeden duży obraz panoramiczny. Podobnie jak w przypadku pozostałych form reklamy tekst w reklamie nie może przekraczać 20% całej treści reklamy.

Reklama na Facebooku może być wyświetlana w formie pokazu slajdów. Umożliwia łatwe tworzenie krótkich reklam wideo z kolekcji zdjęć lub filmów. Taka reklama przyciągnie uwagę użytkowników podobnie jak filmy. Pokazy slajdów zużywają znacznie mniej przepustowości i ładują się dobrze nawet na urządzeniach korzystających z wolnych połączeń internetowych. Do pokazu możemy dodawać tekst, muzykę i różne efekty graficzne, dzięki czemu będzie bardziej atrakcyjny dla użytkowników.

Jak zwiększyć konwersję na Facebooku?

Jednym z najważniejszych wskaźników marketingu na Facebooku jest współczynniki konwersji. Dla wielu reklamodawców konwersje są najwyższym priorytetem. Dobry współczynnik konwersji jest jednym z najlepszych mierników sukcesu i jest kluczem do osiągnięcia wysokiego zwrotu z inwestycji. Konwersje to nie tylko zakupy. Chodzi również o wywołanie pożądanych reakcji lub działań. Być może celem kampanii jest zwiększenie subskrypcji newslettera lub dodanie produktów do listy życzeń. Wszystkie te działania można uznać za zdarzenia konwersji.

W pierwszej kolejności powinniśmy zdefiniować jakie działanie użytkowników będzie przez nas pożądane. Rodzaje konwersji, jakie możemy zrealizować dzięki Facebookowi to: wyświetlanie treści, dodawanie produktów do listy życzeń, inicjowanie realizacji transakcji i zakup. Możemy także tworzyć niestandardowe konwersje, jeśli masz inne cele. Nie możemy oczekiwać, że jedna reklama będzie realizować wszystkie nasze cele konwersji. Pamiętajmy o zasadzie, że reklama będzie tak dobra, jak strona, do której przekierowuje potencjalnych klientów. Dla zwiększenia konwersji musimy odpowiednio nie tylko nasze reklamy na Facebooku, ale również docelową stronę.

W pierwszej kolejności musimy wdrożyć pixel Facebooka. Bez niego nie będziemy mogli skutecznie prowadzić kampanii reklamowych w serwisie społecznościowym, badać zachowań osób odwiedzających stronę oraz kierować reklam do grup potencjalnych klientów. Sprawdźmy, czy mamy cel ciągłości. Reklama nie może różnić się treścią od treści strony, na którą zostaną przekierowani użytkownicy. Jeżeli w reklamie będziemy oferować wózki dziecięce, a na stronie potencjalni klienci zobaczą ofertę fotelików samochodowych to prawdopodobnie, nikt nie będzie szukał na naszej stronie produktu, który chce kupić.

Reklama na Facebooku potwierdza idee irlandzkiego filozofa George Berkeley’a: istnieć – znaczy być postrzeganym. Musimy przyciągnąć wzrok użytkowników naszą reklamą. Wykorzystanie przyciągających wzrok obrazów zwiększa szanse, że użytkownicy obejrzą reklamę, a część z nich odwiedzi naszą stronę i wykona odpowiednią konwersję. Nie przeciążajmy obrazów tekstem.

Jak wspomnieliśmy wcześniej, Facebook zaleca używać krótkich tekstów w reklamach. Zamiast tłumić wizualizację tekstem, zastanówmy się nad przeniesieniem treści do wyznaczonego obszaru tekstowego.
Jakość grafik reklamowych ma ogromne znaczenie.

Niska rozdzielczość obrazu będzie źle odzwierciedlać naszą markę. Nie zawsze statyczne grafiki będą skuteczne. Jeżeli nasza marka oferuje produkty dla sportowców lepiej użyj GIF-ów lub filmów. Wybierzmy ruch i dynamikę nad statycznymi obrazami, aby przyciągnąć uwagę użytkowników Facebooka. Przed zamieszczeniem wideo sprawdźmy, jak będą wyglądać pionowe filmy na urządzeniach mobilnych.

Tekst reklamy powinien być przystępny dla wszystkich użytkowników. Dzięki aplikacji Hemingway możemy sprawdzić czy nie napisaliśmy zbyt zawiłych i skomplikowanych zdań, przez które czytelnik straci sens tego co chcieliśmy przekazać. Aplikacja wskaże, które zdania muszą zostać poprawione by tekst był lepiej odbierany przez czytelników.

Na naszym fanpage musimy motywować obserwujących i potencjalnych klientów do działania. Używajmy czasowników, które zachęcą do konkretnego działania, na przykład: Kup, zamów, sprawdź, odkryj. Jeśli naszym celem jest generowanie zakupów lub subskrypcji, należy użyć zwrotów typu „kup teraz” lub „zarejestruj się”. Nie możemy zapomnieć o umieszczeniu odpowiednich przycisków Call to action.

Tworząc reklamę, zdecydujmy się na rozszerzenie targetowania, a Facebook znajdzie więcej użytkowników podobnych do tych, które określimy w sekcji „kierowanie na zainteresowania”. To nie tylko pozwali naszym reklamom dotrzeć do większej liczby osób, ale ma również potencjał zwiększyć naszą liczbę konwersji przy niższym koszcie.

Możemy także tworzyć niestandardowe listy odbiorców. Jeśli mamy zestawy danych, takie jak lista subskrybentów poczty e-mail, możemy wysłać je do serwisu Facebook, aby znaleźć klientów na Facebooku, którzy wcześniej kupili nasze produkty. Możemy użyć niestandardowych list odbiorców, by zidentyfikować odbiorców, którzy są nowymi użytkownikami, którzy mają podobne profile do naszej bazy klientów.

Nie zapomnijmy zaznaczyć pola „konwersje” na Facebooku. Tę opcję znajdziemy w zakładce Budżet i harmonogram. Wybór tej metody optymalizacji jest opcjonalny, ale kilka przykładów udowodniło swoją skuteczność. Wielu przedsiębiorców czy marketerów przetestowało zarówno reklamy zoptymalizowane pod kątem konwersji, jak i reklamy zoptymalizowane pod kątem ruchu, aby określić najskuteczniejszy sposób promowania swojej oferty. Po pewnym czasie wielu z nich stwierdziło, że reklamy zoptymalizowane pod kątem konwersji generują cztery razy więcej konwersji, niż reklamy nastawione na ruch.

Ile kosztuje reklama na Facebooku?

Facebook wycenia swoje reklamy w podobny sposób jak Google Ads (wcześniej Google AdWords). Koszty reklamy na Facebooku mają średni koszt za kliknięcie (CPC) 1,86 dolarów, ale mogą być wyższe niż 5 dolarów. Jest to zależne od takich czynników jakość jakości reklamy czy nasza konkurencja.

Statystycznie kampania reklamowa małych firm na Facebooku kosztuje od 500 do 1500 dolarów miesięcznie, nie ma minimalnych miesięcznych wydatków na reklamę, dzięki czemu Facebook jest dostępny dla większości firm. Średni koszt kliknięcia reklamy na Facebooku to 1,86 dolarów. CPC różnią się jednak znacznie w zależności od firmy, a wielu reklamodawców z Facebooka ma koszt CPC poniżej średniej.

Jednak w branżach o mniejszym prawdopodobieństwie wyświetlania reklam, można uzyskać wyższe CPC, które mogą przekroczyć 5 dolarów. Facebook wymaga minimalnego dziennego zapotrzebowania na reklamy w wysokości 1 dolara lub dwukrotności kosztu średniego CPC.

Na przykład firma z branży odzieżowej, która korzysta z reklamy na Facebooka, aby promować swoje nowe produkty potencjalnym klientom, ma średni CPC równy 0,45 dolarów. Z kolei firma oferująca ubezpieczająca na życie, która reklamuje się na Facebooku, ma średni koszt CPC w wysokości 3,77 dolarów.

Użytkownicy mediów społecznościowych zazwyczaj korzystają z platformy, by uzyskać porady dotyczące life style, czyli jedzenia i ubioru, dzięki czemu reklamy firmy odzieżowej stają się bardziej atrakcyjne dla większości użytkowników, podczas gdy użytkownicy rzadko są zainteresowani zapoznaniem się z reklamą na ubezpieczenie na życie.

Facebook nie ma prostego narzędzia do generowania szacunków kosztów (podobnego do planera słów kluczowych reklam Google), a koszty reklamy na Facebooku nie są oparte na słowach kluczowych, ale raczej na wielu czynnikach, które składają się na wybraną grupę reklamodawców. Średni CPC w reklamach na Facebooku we wszystkich branżach, zgodnie z danymi Wordstream, wynosi 1,86 dolarów, a CPC według branży od 0,45 dolarów (na przykład za reklamy branży odzieżowej) do 3,77 dolarów ( na przykład za reklamy branży finanse i ubezpieczenia).

Facebook jest znany z tego, że jest jedną z najtańszych platform reklamowych typu pay-per-click. Dla porównania warto dodać, że średni CPC w reklamach Google wynosi 2,69 dolarów, a wiele CPC przekracza 5 dolarów.

Reklamy rozliczane według kosztu kliknięcia to tylko jedna z dostępnych opcji reklamowych na Facebooku. Podobnie jak inne płatne platformy wyszukiwania, Facebook oferuje wiele rodzajów reklam, od reklam graficznych po reklamy z wieloma filmami wideo, a także wiele różnych struktur kosztów, które reklamodawca może wybrać. Rodzaj struktury kosztów wybranej przez reklamodawców zależy od rodzaju reklamy, celu marketingowego i ogólnych celów reklamowych.

Większość reklamodawców na Facebooku wybiera model CPC. Jednak Facebook oferuje reklamodawcom inne modele cenowe, takie jak CPM (koszt za 1000 wyświetleń) i CPA (koszt za działanie). Korzystanie z tych modeli cenowych będzie kosztować przeciętnego reklamodawcę więcej niż CPC. Według statystyk średni CPM wynosi około 2,29 dolarów. Średnie CPA na Facebooku to 18,68 dolarów.

O Kamil S

Zobacz również

Jak wypozycjonować kanał na YouTube

YouTube to druga co do wielkości platforma wyszukiwania na świecie. Z tego powodu, każdy twórca …