czwartek , 28 marca 2024
Home / Startup / Social Media Marketing i 27 Błędów Których Należy Unikać.

Social Media Marketing i 27 Błędów Których Należy Unikać.


[ SEOWind.io - pisz treści które rankują się w TOPach ]

Używanie mediów społecznościowych jako części Twojej całościowej strategii marketingowej być może już idzie pełną parą, ale wciąż mogą istnieć błędy, które być może popełniasz, a które mają negatywny wpływ na efektywność twoich kampanii marketingowych. Błędy w social media marketingu mogą nie tylko zredukować twoją zdolność do osiągania swoich celów marketingowych, ale co gorsza mogą być zgubne, kiedy zaczniesz działać na dużą skalę.

Oto 27 błędów w social media marketingu, których musisz się wystrzegać:

  1. Bycie nieprzygotowanym do długiej harówki to błąd powielany przez wielu marketerów, zarówno totalnych debiutantów jak i weteranów. Strategie marketingowe w social mediach mogą skutkować wielkimi zmianami w twoich zyskach, ale większość rezultatów będzie widoczna dopiero po dłuższym okresie. Przygotuj się na pełne zaangażowanie w swoją aktywność w mediach społecznościowych i nie pozwól temu zaangażowaniu umrzeć, gdy nie będziesz szybko widział wyników.
  2. Niedoszacowanie pracy jaką trzeba wykonać, aby aktywność w mediach społecznościowych przyniosła spodziewane efekty jest kolejnym błędem. Nie wystarczy po prostu stworzyć sobie konto i dać mu żyć swoim życiem. Twoja obecność w social mediach musi być cały czas widoczna, aby zaowocowała sukcesem.
  3. Jeśli nie masz planu, nie będziesz wiedział dokąd zmierzasz lub kiedy osiągnąłeś cel. Ustal co chcesz osiągnąć poprzez media społecznościowe i co dla ciebie będzie sukcesem, tak abyś wiedział kiedy twoje strategie działają, a kiedy muszą być skorygowane bądź całkowicie zmienione.
  4. Niektóre firmy używają mediów społecznościowych do promowania ich samych, co jest często błędem którego łatwo uniknąć, jeśli zrozumiemy dlaczego jest to błąd. Social media powinny być używane, aby wyjść naprzeciw potrzebom twojej grupy docelowej, dlatego cokolwiek promujesz, musi to mówić tym ludziom jak może to rozwiązać ich problemy, odpowiedzieć na ich pytania i zaspokoić ich pragnienia oraz potrzeby.
  5. Tak jak nie powinieneś wykorzystywać social mediów do promowania siebie, tak również nie powinieneś ignorować swojej publiczności. Powinieneś komentować ich posty, lajkować ich wkład w twój profil i zgadzać się lub nie z tym co mówią, jeśli rzeczywiście tak czujesz. Media społecznościowe dają ludziom dostęp do łatwego i natychmiastowego kontaktu z firmami, dlatego nie zostawiaj twoich realnych i potencjalnych klientów bez odpowiedzi, szczególnie gdy się do ciebie odzywają. Jeśli będziesz ich ignorował, oni wkrótce zignorują ciebie.
  6. Jeśli nie zaoferujesz niczego za darmo, to bardzo wiele stracisz w dłuższej perspektywie będąc postrzegany jako skąpiec. Jest mnóstwo rzeczy, które możesz dać swoim fanom, które nic nie kosztują, a które będą stanowić dużą wartość w ich oczach. Mogą to być e-booki, raporty, biuletyny, szkolenia, statystyki związane z twoją branżą i tym podobne informacje, a wszystko w postaci “darmowego podarunku” dla twoich fanów, dzięki czemu zyskasz ich zaufanie i podniesiesz swoją popularność.
  7. Jeśli “robisz to tylko dlatego, bo wszyscy inni to robią,” to znaczy, że nie rozumiesz istoty marketingu w mediach społecznościowych. To prawda, że prawie wszyscy używają mediów społecznościowych w swoich biznesach, ale nie może to być jedynym powodem, dla którego i ty planujesz się tam też znaleźć. Powinieneś wiedzieć czego oczekujesz od social mediów jeszcze przed rozpoczęciem kampanii (to da pewność, że masz jakiś konkretny plan, co jest niezwykle ważne).
  8. Próba stworzenia jakichś trendów zamiast zarabiania na obecnie popularnych trendach jest dość często powielanym błędem w social media marketingu. Skup się na tym co obecnie jest na topie i natychmiast twórz content, który koncentruje się na obecnie wiodących trendach.
  9. Przyciąganie dużej ilości fanów, zamiast skupiania się na ich jakości może być złym ruchem, który skończy się posiadaniem tysięcy fanów, którzy nie robią niczego więcej poza oglądaniem nas i lubieniem naszych postów. Potrzebujesz fanów “wysokiej jakości“, którzy są aktywnie zaangażowani w to co robisz, co daje większe prawdopodobieństwo, że zechcą się z tobą komunikować, zwracać uwagę na twoje posty i konwertować na potencjalnych klientów oraz płacących klientów.
  10. Jeśli nie wiesz co jest prawdziwą siłą napędową social media marketingu, to zapewne twoje strategie marketingowe są pełne błędów. W mediach społecznościowych nie chodzi o sprzedaże, ale o budowanie relacji. Najpierw musisz się połączyć ze swoimi fanami poprzez wciągającą i wartościową dla nich treść oraz swoją częstą aktywność, a dopiero potem przenieść tych ludzi do swojego lejka sprzedażowego, jeśli nadszedł na to właściwy moment.
  11. Zbyt rzadkie wklejanie postów na swoich kontach nie jest dobre, ale jeszcze gorsze jest spamowanie mediów społecznościowych zbyt dużą ilością treści. Ludzie widząc nieprzerwany strumień bezużytecznych z ich punktu widzenia treści przestaną cię śledzić, a zaczną kogoś kto daje im bardziej wartościowe materiały w akceptowalnych dla nich proporcjach.
  12. Innym, często powtarzającym się błędem jest dodawanie przez firmy na swoje konta społecznościowe treści, które nijak się mają do marki jak i ogólnego przeznaczenia tegoż konta. Nie może być tak, że dodawana treść nie ma związku z twoją dziedziną. Najlepsza treść to taka, która jest kolejną częścią puzzli, idealnie pasująca do całej układanki jaką jest twoja firma.
  13. Jeśli nie zdefiniowałeś jeszcze swojej grupy docelowej, to jak możesz tworzyć dobry content, który przemówi właśnie do tych ludzi, do których byś chciał, aby przemówił? Treść ogólnikowa jest dobra dla ogólnikowych celów oraz ogólnej widowni, natomiast jeśli chcesz uwagi tych, których pożądasz jako swoich leadów, fanów czy klientów, to musisz dostarczać im treść, która jest dostosowana do ich potrzeb.
  14. Brak edycji treści przed jej opublikowaniem jest błędem łatwym do wyeliminowania. Zaskakujące jest jak często pisownia czy błędy gramatyczne są spotykane w treściach na kanałach mediów społecznościowych. Słaba pisownia daje zwykle ludziom wrażenie, że nie jesteś poważny w swoich działaniach, produktach, usługach, a co gorsza nie traktujesz poważnie swoich fanów. Jeśli nie dbasz właściwie o pisownię, dlaczego ludzie mieliby sądzić, że właśnie o nich zadbasz należycie?
  15. Ponieważ social media powstały, aby łączyć ludzi i zapewniać im rozrywkę, powinieneś unikać słownictwa typowego dla branży lub technicznego żargonu, chyba że jest to naprawdę konieczne. Czasami trzeba użyć bardziej fachowego słownictwa, ale nie da się ukryć, że więcej osób zrozumie o co ci chodzi, kiedy twój content będzie bardziej przyziemny i potoczny.
  16. Jeśli nie masz zdjęcia profilowego bądź awatara na swoim koncie społecznościowym, wielu ludzi zacznie to postrzegać jako zwyczajne lenistwo bądź brak profesjonalizmu. Dla innych będzie to z kolei sygnał, że twój biznes ma charakter tymczasowy, czyli dziś jesteś, a jutro cię nie ma. Zawsze dodawaj zdjęcie do swoich profili społecznościowych.
  17. Byłoby bardzo miło, gdyby wszystkie komentarze pod twoimi postami były pozytywne i pełne cudownych pochwał, ale prawda jest taka, że wkońcu i ty otrzymasz negatywne komentarze. Błędem będzie, jeśli zaczniesz negatywne komentarze usuwać. Zamiast tego, powinieneś na nie patrzeć jako na szansę. Możesz bowiem zarabiać pieniądze na negatywnych komentarzach pokazując ludziom, że te skargi nie mają nic wspólnego z twoją firmą, produktami, usługami, obsługą klienta, a nawet jeśli taki komentarz jest prawdziwy to masz świetną okazję, aby szybko naprawić i ulepszyć to czego on dotyczy. Możesz używać negatywnych komentarzy jako środka do zyskania popularności poprzez zmienienie tej niezadowolonej osoby w zadowoloną i pokazaniu tego publicznie tam, gdzie ten negatywny komentarz został opublikowany. Większość ludzi to skomentuje i doceni jak wiele wysiłku włożyłeś w naprawę tego co było złe, aby dać im jakość na jaką zasługują.
  18. Niezbyt częste dodawanie treści, bądź niedodawanie wcale jest wielkim błędem. Świeża treść powinna trafiać na twoje konta społecznościowe każdego dnia, aby twoi fani wiedzieli, że jesteś aktywnie zaangażowany w to, aby dostarczać im jak najwięcej wartości.
  19. Brak zrozumienia tego, że nie ma czegoś takiego jak “uniwersalny content” dla wszystkich kanałów social media będzie zgubny na tych platformach społecznościowych, do których dana treść kompletnie nie pasuje. Każda sieć social media cechuje się odrębną grupą, która jest większością jej użytkowników, i każda z nich jest inna. Treść, która dobrze działa na Facebooku czy Pinterest, może nie zaskoczyć na LinkedIn czy Twitterze. Dlatego ważne jest, aby twój content był dopasowany do platformy, na której jest publikowany, jak również do jej użytkowników.
  20. Nie powinieneś ograniczać się do jednej sieci social mediów, ale również nie powinieneś tworzyć kont na zbyt wielu platformach, ponieważ nie będzie możliwe, abyś był w stanie je wszystkie kontrolować, monitorować, a już zwłaszcza je aktualizować na porządku dziennym
  21. Nadmierne używanie hashtagów lub słów kluczowych jest błędem, ponieważ oceniane jest tak samo w social mediach jak upychanie słów kluczowych czy linków-przynęt na stronach internetowych w SEO. Ogólnie rzecz biorąc, powinieneś używać dwóch hashtagów (i nie więcej, chyba że będą one super związane z twoją treścią), i ta sama zasada dotyczy słów kluczowych. Zawsze upewniaj się, że twoje hashtagi i słowa kluczowe są dobrze dopasowane do twoich treści, a nie tylko odrobinę z nimi związane, w celu uzyskania większej uwagi (np. poprzez używanie hashtagów, które w danej chwili są bardzo popularne, mimo że nie mają nic wspólnego z twoim biznesem).
  22. Zaniedbania pod względem używania obrazków w swoich treściach może nie jest wielkim błędem, ale faktem jest, że content ze zdjęciami jest bardziej popularny, bardziej angażujący i częściej użytkownicy się nim dzielą ze swoimi znajomymi, zwiększając twój zasięg.
  23. Bez wątpienia twój content nie powinien do złudzenia przypominać broszurki sprzedażowej nakłaniającej do zakupu, ale prawdą jest, że musisz czasem używać tak zwanych wezwań do akcji. Bez względu na to czy w swojej treści umieszczasz link do swojej strony, do strony lądowania lub do strony sprzedażowej, zawsze powinieneś stworzyć ludziom możliwość znalezienia czegoś więcej niż to co widzą, jeśli właśnie tego chcą i możesz to robić między innymi poprzez wezwanie do akcji, np. wezwanie do zakupu lub kliknięcia w jakiś link i przejścia na inną stronę.
  24. Tworzenie na siłę treści dopasowanej do aktualnie popularnych wydarzeń, sytuacji, czy okoliczności jest błędem, którego należy unikać, gdyż jest to postrzegane jako nachalność, nieszczerość i natarczywa sprzedaż. Jeśli twoje produkty bądź usługi nie mają nic wspólnego z finałami mistrzostw świata w piłce nożnej, to nie wypełniaj treści hashtagami i słowami kluczowymi, które mają na celu zwabić tych, którzy szukają informacji o tej imprezie sportowej.
  25. Publikowanie contentu wiecznie o tej samej godzinie, tego samego dnia tygodnia sprawi, że stracisz wielką możliwość dotarcia do większej ilości osób ze swojej grupy docelowej. Aktualizacje na twoich kontach powinny pojawiać się o zróżnicowanych porach, w innych dniach tygodnia, ponieważ nie każdy, z kim chciałbyś mieć kontakt będzie korzystał z Internetu właśnie w tych porach, w których stale publikujesz content.
  26. To co publikujesz w mediach społecznościowych ma kluczowe znaczenie w tym jaki wizerunek sobie zbudujesz i jak ludzie będą wyobrażać sobie twoją firmę oraz to co ona robi. Nie możesz zatem zostawić swojej prezencji w social mediach w rękach kogoś, kto nie zrobi wszystkiego co w jego mocy, aby wywrzeć pozytywne wrażenie na fanach twojej marki. Dlatego upewnij się, że osoba ta będzie znała twoją firmę tak dobrze jak własną kieszeń.
  27. Jeśli używasz Twittera, nigdy nie zaczynaj swoich postów od symbolu @. Jeśli to zrobisz to jedynymi osobami, które zobaczą twój post będziesz ty, użytkownik Twittera, którego nazwa została wspomniana przy symbolu @ oraz reszta tych użytkowników, która jest wspólnymi fanami was obu. Taki format jest uznawany na Twitterze jako odpowiedź, co oznacza że odpowiadasz komuś konkretnemu, a nie komentujesz na swojej głównej tablicy na Twitterze. Wciąż możesz użyć nazwy danego użytkownika poprzedzonej symbolem @ na początku swego postu jeśli jednak od razu poprzedzisz symbol @ kropką. Wówczas Twitter nie zaklasyfikuje tego postu jako “odpowiedzi” i będzie on widoczny dla wszystkich na twojej głównej tablicy.

 

Teraz, gdy już wiesz czego NIE robić w swoich strategiach marketingowych na platformach społecznościowych, powinieneś ocenić istniejącą na twoich kontach treść w celu uzyskania pewności, że rzeczywiście przyciąga ona jak najwięcej uwagi. Social media marketing nie jest następną przeszkodą, która musi zostać przezwyciężona; raczej jest okazją, z której musisz czerpać jak najwięcej korzyści. Zrób wszystko co w twojej mocy, aby twoja obecność w mediach społecznościowych była jednym, wielkim pasmem sukcesów.

O LukaszZelezny

Prelegent, trener, autor. Head of Organic uSwitchUK. Zajmuje się SEO, PPC i mediami społecznościowymi. Prywatnie fan podróżowania, drum and bassu i szkockiej.

Zobacz również

Jak wypozycjonować kanał na YouTube

YouTube to druga co do wielkości platforma wyszukiwania na świecie. Z tego powodu, każdy twórca …