Home / News / Facebook / Facebook – interesujące fakty

Facebook – interesujące fakty

Facebook – co gdzie jak i ile? Statystyki oraz fakty dotyczące użytkowników.

Ile osób korzysta z Facebooka? Globalna machina zrzeszająca dziś ponad 1,5 miliarda użytkowników (niemal co czwarta osoba na świecie z uwzględnieniem małych dzieci i osób starszych!) od ponad dekady rewolucjonizuje rynek mediów społecznościowych, pozostając jego niekwestionowanym liderem. Co tu dużo mówić – większość z nas nie wyobraża dziś sobie życia bez Facebooka i może faktycznie nie ma w tym nic złego, zważywszy na fakt, jak wiele osób jest dziś częścią tego zjawiska.

Facebookowa rewolucja jest niezaprzeczalna pod każdym względem i chociaż mówi się często, że liczby nie kłamią, niektóre z przedstawionych poniżej statystycznych danych dla strony Marka Zuckerberga brzmią tak, jakby były zupełnie oderwane od naszej ziemskiej rzeczywistości. Są jednak prawdziwe, mimo że momentami można chcieć złapać się za głowę w niedowierzaniu. Dodam tylko, że nie mam tu na myśli faktów związanych z powstaniem serwisu per se, lecz raczej zawrotnymi liczbami, jakie wytwarzają na dzień dzisiejszy jego użytkownicy. Wszystkich głodnych ciekawostek o charakterze historycznym odsyłam do Wikipedii oraz zachęcam do obejrzenia filmu The Social Network. Tak czy siak, główny wniosek, jaki nasuwa mi się po zebraniu i opisaniu poniższych faktów, brzmi następująco: Facebook jest wielki i nic nie wskazuje na to, by najbliższa przyszłość była w stanie wyhamować jego niebywały rozwój.

Ile osób posiada aktywne konto na Facebooku?

  • Użytkowników [mln]

Według najnowszych danych z maja tego roku, aktywne konto na Facebooku posiada blisko 1,55 miliarda osób. Zaznacza to jednocześnie 13-procentowy wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem. Mało tego – liczba ta daje więcej użytkowników niż Whatsapp (700 milionów użytkowników), Twitter (284 miliony) oraz Instagram (300 milionów) razem wzięte. Brzmi niebywale? To jeszcze nic. Nie wiem, czy wiecie, ale Whatsapp i Instagram należą do Facebooka.

Ile osób korzysta każdego dnia z Facebooka?

Okazuje się, że stronę odwiedza dziennie aż 1,01 miliarda użytkowników, a więc magiczna bariera jednego miliarda została w tym roku przełamana. Nie to, że Facebook by ucierpiał, gdyby tak się nie stało, ale mimo wszystko bicie kolejnych rekordów liczbowych brzmi jak solidne hobby i szkoda byłoby osiadać na laurach.

Jaki procent dorosłych osób odwiedza Facebooka przynajmniej raz w miesiącu?

Prawie trzech na czterech – około 72% dorosłych zagląda na Facebooka przynajmniej raz na 30 dni. W Europie raz na miesiąc loguje się 315 milionów osób, w USA i Kanadzie – 217 milionów, zaś w Azji – 522 miliony.

Ile „lubię to” jest średnio wręczanych na Facebooku każdego dnia?

Codziennie rozdajemy za pośrednictwem Facebooka aż 4,5 miliarda „lajków”, co przekłada się na około trzy „lajki” na dzień na osobę (choć w istocie jest ich więcej, jako że nie każdy użytkownik loguje się na stronę codziennie).
Ilu mobilnych użytkowników zrzesza Facebook?
Na ten moment 1,31 miliarda osób korzysta z Facebooka za pomocą mobilnej aplikacji, czyli można z dużą pewnością przyjąć, że kto ma smartfona, ma na nim Facebooka. Po uśrednieniu, każdej minuty ponad pół miliona osób klika na ikonkę z literą “F”. Co ciekawe, aż 79% z tych osób przyznaje, że mobilna aplikacja jest dla nich jedyną metodą korzystania z Facebooka. Wskazuje to więc jednocześnie na inną ciekawą tendencję, a mianowicie to, jak dużą rolę w naszym życiu odgrywają dziś smartfony. Ale to już temat na inną okazję.

Ile czasu spędza na Facebooku przeciętny użytkownik?

Odpowiedź na to pytanie wcale nie jest tak przytłaczająca, jak mogłoby się wydawać. Okazuje się bowiem, że typowy Kowalski przeznacza dziennie na Facebooka 21 minut swojego czasu. Z jednej strony niby jasnym jest, że tego typu dane zawsze będą prezentować się bardziej „niewinnie” po uśrednieniu z powodu różnego rodzaju czynników społeczno-ekonomicznych. Mimo to, chyba nie będę sam w stwierdzeniu, że mogło to wyglądać o wiele, wiele gorzej.

Kogo jest na Facebooku więcej – mężczyzn czy kobiet [%]?

  • Kobiety
  • Mężczyźni

Jak wygląda przeciętna minuta na Facebooku w liczbach?

Łącznie, co 60 sekund udostępniamy na Facebooku 1,3 miliona multimedialnych treści (z czego ponad 240 tysięcy to zdjęcia). Do tego należałoby doliczyć 150 tysięcy wysyłanych wiadomości, 293 tysiące aktualizacji statusów i 510 tysięcy komentarzy. Tak, tak, nadal mówimy o jednej minucie! Nawet nie chcę myśleć o tym, jakie serwery są potrzebne, żeby podtrzymać tę machinę przy życiu.

Jaka grupa wiekowa przeważa na Facebooku?

Jeśli tegoroczne dane nie kłamią, z Facebooka korzysta aż 91% osób w wieku 15-34 lat i to oni właśnie stanowią najliczniejszą grupę wiekową na portalu. Można więc pokusić się o stwierdzenie, że niemal każdy młody człowiek na świecie ma Facebooka! Warto by przy tym wspomnieć, że według ostatnich badań przeprowadzonych na amerykańskich obywatelach, również 45% osób starszych, tj. osób powyżej 65. roku, zadeklarowało posiadanie konta na Facebooku (dane z września 2014r.). Po drugiej stronie spektrum znajduje się z kolei grupa wiekowa 12-17 lat, której to 27% przedstawicieli nie kryje się z tym, że korzysta z Facebooka „na okrągło”.

Ilu znajomych ma przeciętny użytkownik Facebooka?

Szczerze powiedziawszy, internet wydał mi się wręcz podejrzanie ubogi, jeśli chodzi o ten rodzaj danych. Dotarłem jedynie do tego, że dwa lata temu młodzież mogła pochwalić się mniej więcej 300 znajomymi, zaś żeńska część portalu w wieku 18-34 lat ma z reguły 242 znajomych. Inna sprawa jest taka, że każdy, kto z Facebooka korzysta – czyli, jak już ustaliliśmy, prawie każdy – doskonale zdaje sobie sprawę, że „znajomy” na Facebooku niekoniecznie równa się znajomemu w prawdziwym życiu. Może więc faktycznie nie ma sensu liczenie facebookowych znajomych.

Który kraj zrzesza najwięcej użytkowników?

Zdrowy rozsądek podpowiada, że muszą to być Chiny, jednak neo-komunistyczny reżim odciska swoje piętno, wyrzucając tym samym Państwo Środka z rywalizacji. Idąc dalej tym tropem, można by chcieć postawić na Indie, jednak tutaj z kolei dostęp do Internetu i sprzętu elektronicznego biedniejszej części społeczeństwa jest bardziej ograniczony niż w zachodnim świecie. W efekcie więc krajem zrzeszających najwięcej użytkowników są Stany Zjednoczone (jednak kiedy mówimy o aktywnych użytkownikach, zwycięzcą jest Kanada). I może nie powinno to dziwić biorąc pod uwagę, że to właśnie w Ameryce narodził się Facebook. Drugie miejsce zajmują Indie, zaś podium zamyka Brazylia. Przy okazji: tytuł najbardziej „ufesjbukowionego” miasta przypada Detroit w stanie Michigan.

W którym kraju ludzie są najbardziej uzależnieni od Facebooka?

Może pytanie nie jest najlepiej zadane – nie tyle uzależnieni, co po prostu zaangażowani. Cóż, w każdym razie w tym zestawieniu na szczycie listy znajdują się przedstawiciele krajów Ameryki Łacińskiej, a dokładniej Argentyny i Brazylii. Po chwili refleksji nie powinno to jednak specjalnie dziwić. Skoro Latynosom z reguły nie spieszy się w codziennym życiu, dziwne gdyby miało im się spieszyć na Facebooku.

Ile danych przechowuje Facebook na serwerach?

Facebook przechowuje na swoich serwerach około 300 petabajtów danych wrzuconych przez użytkowników. W petabajtach jest 1 milion gigabajtów. Dla porównania wszystkie dzieła ludzkości, w każdym znanym języku (w tym po łacinie i innych językach starożytnych) od zarania historii, zajmują łącznie około 50 petabajtów. We wrześniu 2014 r. użytkownicy Facebooka obejrzeli łącznie miliard filmów dziennie. Dzisiaj liczba ta przekracza 4 miliardy – a 75% wyświetleń filmów wideo jest oglądana na urządzeniach mobilnych. Filmy wideo są najczęściej udostępnianym typem treści na Facebooku. Średnio filmy otrzymują 89,5 udostępnień na wideo, znacznie więcej niż zdjęcia lub posty tekstowe.

Ile jest aktywnych reklamodawców na Facebooku?

Obecnie na Facebooku jest ponad 2 miliony aktywnych reklamodawców. Popularność, wpływ i opłacalność reklam na Facebooku sprawiły, że witryna jest jedną z najpopularniejszych internetowych platform reklamowych na świecie, a jej trajektoria wzrostu wydaje się być cały czas utrzymywana.

Jaki typ reklamy na Facebooku jest najlepszy?

Reklamy na Facebooku kierowane na odbiorców niestandardowych mają o 14% niższy koszt za kliknięcie i o 64% niższy koszt konwersji niż reklamy wykorzystujące kierowanie według zainteresowań lub według kategorii. Ponadto reklamy na Facebooku korzystające z niestandardowego kierowania na grupę docelową miały współczynnik konwersji o 387% wyższy niż w reklamach korzystających tylko z kierowania demograficznego. Format reklamy na Facebooku o najniższym koszcie za kliknięcie to Sponsored Page Action Story, którego średni CPC wynosi zaledwie 0,11 USD. Format reklamy o najwyższym CPC to Sponsored App Action Story, która ma średni CPC równy 0,58 USD. Format reklamy na Facebooku o najwyższym współczynniku klikalności to Sponsored Place Check-In Story, która ma średni CTR równy 3,2%. Format reklamy o najniższym CTR to Inline Like, którego średni CTR wynosi 0,03%.

W którym kraju Facebook zarabia najwięcej?

Facebook zarabia średnio 5,85 dolarów na każdego użytkownika Facebooka w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Te dwa kraje mają również jeden z najwyższych miesięcznych aktywnych użytkowników w dowolnym kraju na świecie, co sprawia, że Ameryka Północna jest niezwykle istotnym rynkiem dla Facebooka. Każda minuta awarii kosztuje Facebooka około 24 420 dolarów. „Długotrwały” awaria, która trwała 19 minut w sierpniu 2014 roku, kosztowała firmę prawie 427 000 dolarów. Jak widać awarie portalu doprowadzają do złości nie tylko użytkowników z całego świata, ale zarząd Facebooka.

Kiedy najlepiej publikować post na Facebooku?

Wpisy opublikowane od 10 do 11  otrzymują średnio o 88% więcej interakcji niż posty publikowane o innych porach dnia. Kończenie wpisów pytaniem podnosi interakcje z tymi wpisami średnio o 162%. Publikowanie tylko raz lub dwa razy dziennie na Facebooku daje średnio o 40% więcej zaangażowania niż publikowanie trzech lub więcej razy dziennie. Pokazuje to, że pomimo najlepszych starań marketerów, aby pokonać gwałtownie spadający zasięg organiczny Facebooka, nie można po prostu zarzucać użytkowników treściami.

Kto był pierwszą twarzą Facebooka?

Al Pacino był pierwszą „twarzą” na Facebooku. Bardzo wczesna iteracja strony wyświetlała obraz nagłówka z twarzą mężczyzny zasłoniętą za kodem binarnym. Tożsamość mężczyzny nie mogła być wyraźnie widoczna, ale później wyszło na jaw, że twarz była twarzą znanego aktora Al Pacino.

Kto był pierwszym poważnym inwestorem wspierającym Facebooka?

Peter Thiel, współzałożyciel Paypal, był pierwszym dużym inwestorem, który wspierał Facebooka. Thiel, luminarz w światach startupów i kapitału wysokiego ryzyka, widział potencjał strony i zainwestował 500 000 $ w młodą firmę w 2004 roku. Po jakimś czasie Peter Thiel sprzedał swój udział w firmie za ponad 1 miliard dolarów.

Jaki inne funkcje posiadał Facebook?

System wymiany plików peer-to-peer o nazwie Wirehog był kiedyś podstawową funkcją Facebooka. Mark Zuckerberg wprowadził system wymiany plików P2P, gdy Thefacebook.com docierało do około 500 000 użytkowników i zakładano, że stanie się on centralnym elementem witryny. Wirehog został wycofany z powodu obaw o potencjalne konsekwencje prawne jak naruszenia praw autorskich w 2006 roku.

Dlaczego na Facebooku dominuje niebieski kolor?

Mark Zuckerberg cierpi na daltonizm, nie rozróżnia czerwonego i zielonego koloru. Dlatego podstawowy schemat kolorów na Facebooku jest niebieski. Choć z pewnością ważny jest też fakt, że niebieski jest również silnie związany z zaufaniem i bezpieczeństwem, dwoma uczuciami niezbędnymi do tego, aby ludzie dobrowolnie podzielili się swoimi danymi osobowymi.

Czy użytkownicy od początku używali przycisku „Lubię to”?

Przycisk „Lubię to” Facebooka był kiedyś przyciskiem „Awesome”. Andrew Bosworth, inżynier z Facebooka, powiedział, że on i inni inżynierowie byli entuzjastycznie nastawieni do przycisku „Awesome”, ale pomysł ten został ostatecznie zawetowany przez Zuckerberga w 2007 roku. Strona ostatecznie posiada przycisk „Like”, a koncepcja, którą stworzył Bosworth odeszła do lamusa.

Czy  każdy może napisać wiadomość do Marka Zuckerberga?

Tak, każdy kto zapłaci 100 dolarów za możliwość wysłania wiadomości. Nie mamy możliwości zablokowania Zuckerberga na Facebooku.

Prawdę mówiąc, mógłbym spędzić tu cały dzień, rzucając na lewo i prawo zapierającymi dech w piersi statystykami, jednak co za dużo, to niezdrowo. W ramach ciekawostki pozwolę sobie tylko dorzucić jeszcze, że 83% rodziców ma w facebookowych znajomych swoje pociechy, podczas gdy 27% użytkowników Facebooka przyznaje, że korzysta z aplikacji podczas prowadzenia samochodu. Ta ostatnia tendencja jest zdecydowanie jedną z tych, której wzrostu popularności nie chcielibyśmy widzieć w najbliższych latach.

Na pewno wszystkie te fakty nie zawierałyby tak zawrotnych cyfr, gdyby nie to, że Facebook jest marką o możliwie najszerszym globalnym zasięgu. Gdy Amerykanie kładą się spać, zaczynają dzwonić budziki Japończyków, z których większość nie może się doczekać, by sprawdzić, co słychać u ich znajomych. I tak w kółko, dzień po dniu, rok po roku. Facebooka można kochać lub nienawidzić, ale na pewno nie można zaprzeczyć jego zjawiskowości i roli, jaką odgrywa w dzisiejszym świecie.

Źródła: www.huffingtonpost.com, www.jeffbullas.com, www.expandedramblings.com, www.zephoria.com, www.businessinsider.com, www.wikipedia.org

Podobne Posty

O LukaszZelezny

Prelegent, trener, autor. Head of Organic uSwitchUK. Zajmuje się SEO, PPC i mediami społecznościowymi. Prywatnie fan podróżowania, drum and bassu i szkockiej.

Zobacz również

Marketing w social mediach. Jak zacząć?

To, że w dzisiejszych czasach niemal każda inicjatywa potrzebuje aktywności w social mediach to już …