piątek , 8 marca 2024
Home / News / Google Tag Manager

Google Tag Manager


[ SEOWind.io - pisz treści które rankują się w TOPach ]

Współczesny marketing internetowy rozwija się dzięki informacjom. Bez względu na to, jaki typ witryny posiadamy, czy to duża witryna e-commerce, strona prywatna czy witryna dla małej firmy, musimy wiedzieć, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z naszą stroną. Google Analytics może dostarczyć wielu ważnych informacji, których potrzebujemy, ale gdy są używane samodzielnie, mają swoje ograniczenia. Jednak dzięki tagowaniu witryny i korzystaniu z Google Tag Manager w połączeniu z Google Analytics możemy zebrać o wiele więcej danych niż to możliwe w inny sposób.

Tagi to fragmenty kodu, które są dodawane do witryny w celu zbierania informacji i wysyłania ich do stron trzecich. Możemy używać tagów do różnych celów, w tym do śledzenia przewijania, przesyłania formularzy monitorowania, prowadzenia ankiet, generowania map ciepła strony, remarketingu lub śledzenia, w jaki sposób użytkownicy docierają do naszej strony. Są również używane do monitorowania określonych zdarzeń, takich jak pobieranie plików, kliknięcia niektórych linków lub elementów usuniętych z koszyka na zakupy.

Witryny często używają kilku różnych tagów, a ilość kodu potrzebna do ich utworzenia może być dość przytłaczająca, zwłaszcza jeśli próbujemy dodać lub edytować tagi, przechodząc bezpośrednio do kodu źródłowego witryny. Google Tag Manager to narzędzie z łatwe w użyciu dla użytkownika, internetowym interfejsem, który upraszcza proces pracy z tagami. Dzięki niemu możemy dodawać, edytować i wyłączać tagi bez konieczności ingerencji w kod źródłowy strony.

Google Tag Manager jest uniwersalnym narzędziem, pracuje nie tylko z tagami w innych narzędziach Google, takich jak AdWords czy Analytics. Z powodzeniem możemy go używać do zarządzania wieloma różnymi tagami firm zewnętrznych, takimi jak Twitter, Bing Ads, Hotjar i wiele innych. Jeśli istnieje inny tag, który nie ma szablonu w Google Tag Manager, możemy dodać własny niestandardowy kod.

Zalety i wady Google Tag Manager

Zmniejsza zależność od webdeweloperów

Zdecydowanie największą korzyścią dla Google Tag Manager jest to, że ułatwia marketerom wdrażanie tagów bez konieczności polegania na programistach internetowych, którzy robią to za nich. Narzędzie pomaga uniknąć ingerencji w kod źródłowy i marketerzy mogą szybko dodawać lub wprowadzać zmiany w tagach na własną rękę. Jest to duża zaleta, jeśli na przykład wystarczy użyć znacznika do gromadzenia danych przez bardzo krótki czas. Bez Google Tag Manager istnieje duża szansa, że dodanie tagu potrwałoby znacznie dłużej.

Nadal wymaga technicznej implementacji

Chociaż Google Tag Manager pomaga zmniejszyć zależność od programistów, nie eliminuje całkowicie ich pracy. Nadal będziemy potrzebować specjalisty, który doda kod kontenera do każdej podstrony naszej witryny. Podczas gdy narzędzie Google ma wiele szablonów znaczników do wyboru, które są dość łatwe dla osób, które nie są programistami, bardziej złożone, niestandardowe znaczniki prawdopodobnie będą wymagały pomocy specjalisty, kto naprawdę rozumie kodowanie. Jeśli mamy już tagi, które zostały ręcznie dodane do kodu źródłowego Twojej witryny, należy je najpierw usunąć, aby nie były duplikowane.

Większość firm może skorzystać z możliwości Google Tag Manager

Firmy mogą korzystać z Google Tag Manager. Ponieważ to narzędzie znacznie ułatwia dodawanie i edytowanie tagów bez pomocy programisty, jest on świetny dla mniejszych firm, które mogą mieć ograniczony dostęp do pomocy technicznej. Firmowe strony mogą łatwo korzystać z dziesiątek tagów, a Google Tag Manager ułatwia zarządzanie nimi i zwiększa szybkość witryny, pomagając im ładować się znacznie efektywnie.
Tagi mogą spowalniać szybkość strony, jeśli są uruchamiane synchronicznie

Jednym z problemów związanych z tradycyjnymi tagami śledzenia jest to, że jeśli uruchamiają się synchronicznie, mogą spowolnić szybkość ładowania witryny. Gdy tagi są uruchamiane synchronicznie, jeden z nich wolno się wczytuje, spowalnia wszystkie pozostałe znaczniki, które za nim czekają. Im dłużej trwa ładowanie strony, tym bardziej prawdopodobne jest, że użytkownicy opuszczą stronę bez jakiejkolwiek konwersji.

Jednak tagi utworzone w Menedżerze tagów ładują się asynchronicznie, co oznacza, że każdy tag może być uruchamiany wtedy, gdy jest już gotowy. Jeśli potrzebujemy kontrolować kolejność, w której uruchamiane są tagi, istnieje możliwość sekwencjonowania tagów i priorytetu ich uruchamiania.

Google Tag Manager może również służyć do witryn AMP i aplikacji mobilnych

Menedżera tagów można używać do zarządzania tagami witryn AMP (Przyspieszone strony mobilne) i aplikacji mobilnych. W przypadku aplikacji mobilnych narzędzie Google może stanowić ogromną pomoc, ponieważ umożliwia dodawanie i edytowanie tagów bez konieczności wydawania zaktualizowanej wersji aplikacji, która może nie być łatwa do pobrania. Pod pewnymi względami korzystanie z Menedżera tagów dla stron AMP lub aplikacji mobilnych jest dość podobne do używania go w zwykłej witrynie

Google Tag Manager – Najważniejsze pojęcia

Zarządzanie tagami poprzez menedżera tagów od Google jest proste. Zanim jednak zaczniemy z nimi pracować, warto poznać kilka głównych pojęć, które musimy znać.

Kontenery tagów

Kiedy zaczniemy pracę z Google Tag Manager, pierwszą rzeczą, którą musimy zrobić, jest utworzenie kontenera. Kontener ma za zadanie „przechowywać” wszystkie tagi dla naszej witryny.

Po utworzeniu nowego kontenera Manager tagów podaje kod, który należy dodać do witryny. To jest nasz kod kontenera i będzie trzeba go dodać do kodu źródłowego, aby był wyświetlany na każdej stronie witryny. Niektóre systemy CMS, jak na przykład WordPress, mają wtyczki, które pomagają w dodaniu kodu kontenera. Może być konieczne skontaktowanie się z programistą witryny, aby je dodał. Gdy to zrobimy, będziemy w stanie dodawać, edytować, wyłączać i usuwać tagi w razie potrzeby za pomocą Menedżera tagów Google.
Wyzwalacze

Każdy tag na stronie musi służyć konkretnemu celowi. Być może chcemy, aby tag wysyłał informacje, gdy użytkownicy będą pobierać pliki zamieszczone na stronie, klikną przypięty link lub prześlą wypełniony formularz. Tego rodzaju zdarzenia są znane jako wyzwalacze (trigger) i wszystkie znaczniki muszą mieć przypisany co najmniej jeden wyzwalacz, w przeciwnym razie nie będą pełnić swojej funkcji.

Wyzwalacze można podzielić na dwa główne komponenty: zdarzenia i filtry. Gdy przejdziemy do skonfigurowania wyzwalacza w Menedżerze tagów, otrzymamy długą listę typów wyzwalaczy do wyboru. To są nasze wydarzenia. Po wybraniu wydarzenia możemy skonfigurować filtr.

Filtry można podzielić na trzy części: zmienne, operatory i wartości. Zmienne służą do przechwytywania wartości dynamicznych, jak wartość zakupu klienta. Operatory informują tag, czy zdarzenie musi być równe (lub jeśli powinno być większe lub mniejsze od pewnej wartości, zawierać określoną wartość i tym podobne). Oczywiście, kluczowe jest spełnienie warunku. Mimo że słowo “wartość” jest zwykle używane w odniesieniu do liczb i cen, pamiętajmy, że w tym przypadku nie musi to być wartość liczbowa. W wielu przypadkach nasza wartość będzie podobna do adresu URL lub słowa kluczowego.

Najlepiej posłużyć się przykładem. Chcielibyśmy zobaczyć, ile osób dokładnie przeczytało wpis blogowy na naszej stronie. Możemy utworzyć tag z wyzwalaczem zdarzenia Scroll Depth, który powinien zostać uruchomiony, gdy pionowa głębokość przewijania teksu osiągnie 75%. Jeśli chcielibyśmy, aby to uruchamiało się na każdej stronie naszej witryny, moglibyśmy wybrać opcję „Wszystkie strony” wybraną w oknie konfiguracji wyzwalacza i nie musielibyśmy tworzyć żadnych innych filtrów. Koncentrując się tylko na blogu powinniśmy wybrać “Some Pages” i utworzyć filtr dla „Page URL” „contains” i „naszaprzykladowastrona.pl/blog.”
Mogą również wystąpić sytuacje, w których nie chcemy uruchamiać tagu. W takim przypadku możemy utworzyć blokujący wyzwalacz. Menedżer tagów Google określa priorytety dla wyzwalaczy blokujących względem innych typów wyzwalaczy, więc jeśli mamy blokujący wyzwalacz, który jest sprzeczny z warunkiem ustawionym przez inny czynnik uruchamiający, Menedżer tagów Google postępuje zgodnie z tym, co zostało określone przez czynnik blokujący. Na przykład, jeśli mamy tag, który uruchamia się na wszystkich naszych stronach, ale jest kilka stron, które chcemy wykluczyć z tego, możemy po prostu użyć blokującego wyzwalacza, aby tag nie działał na tych kilku stronach .

Zmienne i stałe

Chociaż znaczniki zależą od wyzwalaczy, wyzwalacze zależą od zmiennych. Zmienne zawierają wartość, którą wyzwalacz musi oszacować, aby wiedzieć, czy powinien się uruchamiać. Tag porównuje wartość zmiennej z wartością zdefiniowaną w wyzwalaczu i jeśli zmienna spełnia warunki wyzwalacza, tag zostanie uruchomiony.

Tagi używają zmiennych do zbierania informacji, które mogą być przekazywane do warstwy danych, gdy użytkownik wchodzi w interakcję z witryną. Typowym przykładem tego może być sytuacja, w której tag został uruchomiony, gdy dana osoba dodaje pewną liczbę produktów do koszyka.

Zmienne często można ponownie wykorzystać między tagami. Jedną z najpopularniejszych wskazówek dotyczących używania Menedżera tagów Google jest tworzenie stałych zmiennych z numerami identyfikacyjnymi lub kodami śledzenia, których musimy użyć więcej niż raz. Jeśli na przykład musimy użyć numeru identyfikacyjnego usługi Google Analytics w wielu tagach, możemy po prostu utworzyć stałą zmienną tekstową o wartości będącej naszym numerem identyfikacyjnym. W ten sposób zamiast wielokrotnie sprawdzać i wpisywać nasz numer identyfikacyjny, wystarczy wybrać nazwę zmiennej.

Korzystając z Menedżera tagów Google, będziemy pracować z dwoma różnymi typami zmiennych: wbudowanymi zmiennymi i zmiennymi definiowanymi przez użytkownika. Wbudowane zmienne to jedne z najczęściej używanych typów zmiennych, więc Google ułatwiał dostęp do nich w Menedżerze tagów Google.

Menedżer tagów od Google ma wiele do zaoferowania przedsiębiorcom i marketerom, ale nauka korzystania ze wszystkich funkcji może być dość przytłaczająca. Nawet jeżeli nie jesteśmy programistami, warto nauczyć się korzystać z tego narzędzia. Ułatwi nam naszą codzienną pracę, dostarczy wiele przydatnych informacji i pozwoli bardziej samodzielnie zarządzać naszą witryną.

Reasumując wdrażając i stosując Manager Tag Google będziemy mogli śledzić zachowania użytkowników lub potencjalnych klientów na naszej stronie. Otrzymane informacje będziemy mogli wykorzystać do poprawy naszej strony i zwiększenia CTR. Manager Tagów pozwala lepiej wdrażać nowe narzędzia na stronę oraz grupować użytkowników. Ostatnia funkcja jest niezwykle przydatna, gdy będziemy planować kampanię remarketingową.

O LukaszZelezny

Prelegent, trener, autor. Head of Organic uSwitchUK. Zajmuje się SEO, PPC i mediami społecznościowymi. Prywatnie fan podróżowania, drum and bassu i szkockiej.

Zobacz również

Jak wypozycjonować kanał na YouTube

YouTube to druga co do wielkości platforma wyszukiwania na świecie. Z tego powodu, każdy twórca …