piątek , 19 kwietnia 2024
Home / News / Jak założyć bloga na WordPress krok po kroku

Jak założyć bloga na WordPress krok po kroku


[ SEOWind.io - pisz treści które rankują się w TOPach ]

Jak założyć bloga na WordPressie

Zakładając stronę firmy lub sklep internetowy warto regularnie dodawać wartościowe treści. Wpływają one nie tylko na zwiększenie widoczności w wyszukiwarce poprzez wykorzystanie popularnych fraz kluczowych, ale również zwiększają liczbę sesji na naszej stronie.

Blog na stronie – czy warto założyć?

Założenie bloga na WordPress to doskonały sposób na publikację wartościowych treści. Pozwala dotrzeć do potencjalnych nabywców naszych towarów lub usług. Blog jest miejscem, gdzie będzie budowana świadomość marki, a także lepiej przekona potencjalnego klienta do zakupu niż klasyczna zakładka z ofertą. Na blogu nasze wpisy mogą dotyczyć problemów z jakimi zmagają się nasi potencjalni klienci, możemy pokazać im jak nasze produkty lub usługi rozwiążą ich problemy.

Prowadzimy sklep internetowy w którym oferujemy sprzęt fotograficzny. Publikowanie wpisów eksperckich na blogu zwiększy ruch na naszej stronie i zachęci potencialych odbiorców do zakupu. Możemy pisać takie posty jak: „Apart kompaktowy czy lustrzanka? Który aparat wybrać?”, „Najlepsze aparaty do 1500 zł”, „Rób zdjęcia jak profesjonalista”. W tekście lub pod postem możemy umieszczać odnośniki do konkretnych produktów w naszym sklepie. Dobre wpisy będą polecane i udostępniane innym osobom, które wcześniej nie znały twojego sklepu. Dzięki właściwemu contentowi zwiększy się świadomość marki.

Poza tym blog pozwala na naturalne wykorzystanie fraz tzw. „długiego ogona”. Przykładowo, jeżeli oferujemy koreańskie kosmetyki na polskim rynku możemy wykorzystać long tail jak: „jak regenerować skórę twarzy”, „jak pielęgnować twarz”, „jak poprawić wygląd cery”. Nasze wpisy na blog będą odpowiedzią na problemy naszych klientów.

Wybór systemu – WordPress a może nie?

Najpopularniejsze CMS (Content Management Systems) czyli systemy do tworzenia i zarządzania serwisami internetowymi i blogami to WordPress, Joomla! i Drupal. Każdy z tych systemów ma zalety i wady, które warto wymienić.

Drupal posiada wszystkie podstawowe funkcje, które pozwalają na zarządzanie treścią, wyglądem i funkcjonalnością strony. Pozwala na zaawansowaną administrację, nadawanie różnych uprawnień użytkownikom i wyznaczanie im odpowiednich zadań. Niewątpliwą zaletą systemu są tysiące dostępnych wyczek, które pozwalają na lepszą funkcjonalność strony. Największą wadą, zwłaszcza dla osób, które nie mają doświadczenia w obsłudze CMS jest skomplikowany, nieintuicyjny skrypt. Wszystkie funkcje tego systemu są dostępne na oddzielnych modułach. Wprowadzenie wielu modyfikacji będzie wymagać od użytkownika znajomości języka CSS, HTML czy PHP. Jest także znacznie mniej wydajny od pozostałych systemów.

Joomla! Jest prosta i szybka w instalacji w instalacji, oferuje tysiące praktycznych wtyczek, które ułatwiają zarządzanie stroną. Tworzy łatwe i przyjazne dla robotów Google adresy URL, a nawigacja pozwala na proste zarządzanie stroną. Mimo wielu zalet Joomla! wymaga zakupu wielu wtyczek, które np. w WordPressie są darmowe. Niektóre moduły i wtyczki nie są w pełni kompatybilne i wymagają wprowadzenia zmian w kodzie PHP. Joomla! nie ma również rozbudowanych funkcji do tworzenia bloga jak WordPress.

WordPress jest najlepszym systemem do prowadzenia bloga. Panel systemu jest niezwykle prosty i intuicyjny, nie wymaga od użytkowników specjalistycznej wiedzy programistycznej. Niektórzy twierdzą, że prowadzenie bloga na WordPressie jest tak samo proste jak korzystanie z Worda. Ten CMS pozwala na wprowadzanie treści, edycję, dodawanie stopki czy zmianę nagłówka bez wprowadzania zmian w kodzie. Dodatkowe funkcje możemy dodawać poprzez 50 tysięcy darmowych wtyczek. Jeżeli nie znajdziemy wtyczki, której potrzebujemy wówczas każdy webdeveloper będzie mógł ją stworzyć.

Wszyscy użytkownicy mogą samodzielnie zmieniać wygląd korzystając z bezpłatnych i dostępnych w sklepie motywów. Co ważne WordPress jest „SEO frendly”. Oznacza to, że użytkownicy mogą wprowadzić na swoim blogu linki na przyjazne wyszukiwarce Google oraz korzystać z wtyczek, które zwiększą widoczność w sieci. WordPress jest najlepszym systemem dla osób, które nie miały wcześniej doświadczenia w prowadzeniu bloga czy stron internetowych.

Jak założyć bloga na WordPress?

Blog możemy założyć na naszej stronie lub założyć go na subdomenie WordPress. Kiedy mamy wykupioną domenę i hosting, musimy pobrać oprogramowanie do CMS ze strony wordpress.org. Następnie na swoim serwerze należy stworzyć bazę danych, przeprowadzić konfigurację pliku wp-config.php, wgrać pliki WordPress na serwer i uruchomić instalację. Wielu hostingodawców oferuje swoim klientom stworzenie zakładki bloga na stronie. Można również skorzystać z usług webdeweloperów.

Jeżeli nie potrzebujemy pełnej funkcjonalności WordPressa możemy założyć bloga na subdomenie CMS. Na stronie głównej wordpress.com wybieramy „Stwórz stronę”. Następnie WordPress poprosi nas o wybór kategorii tematycznej. Kolejny krok to wybór wyglądu strony głównej i ogólnodostępnych motywów. Na pewno każdy znajdzie coś dla siebie, ponieważ WordPress oferuje obecnie 15 tysięcy darmowych motywów. Płatne motywy można kupić między innymi na themeforest.net.

Po wyborze motywu WordPress poprosi nas o wpisanie nazwy strony, musimy pamiętać, że darmowa wersja nie pozwala na tworzenie stron na przykład z myślnikami.

Optymalizacja i zwiększanie widoczności bloga na WordPressie

Blog ma swój indywidualny adres, wygląd i motyw został dopasowany do naszych potrzeb. Czas przeprowadzić optymalizację bloga na WordPressie. Celem optymalizacji bloga jest zwiększenie jego widoczności w wyszukiwarce Google. Serwis Google oferuje szereg narzędzi, które pozwolą zwiększyć widoczność naszych wpisów i ruch na stronie. Przed publikacją wpisów warto skorzystać z możliwości Google Analitycs. To darmowe narzędzie pozwala przeanalizować ruch na stronie, wyświetli liczbę odsłon, liczbę nowych i powracających czytelników.

Na naszym blogu możemy podpiąć wtyczkę, która pokaże nam dane z GA. Najpopularniejszymi wtyczkami są MonsterInsights i Header Footer Code Manager. Przed wpięciem wtyczki należy zalogować się na Google Analitycs za pomocą danych dostępowych do poczty Gmail lub YouTube. Następnie podajemy adres witryny i pobieramy identyfikator śledzenia. W zależności jaka wtyczka będzie używana musimy wprowadzić różne dane z konta Google Analytics.

MonsterInsights może samodzielnie wprowadzić wybrany fragment kodu GA za pozwoleniem użytkownika.
Jak wspomniano wcześniej podczas tworzenia postów na bloga bardzo ważne są słowa kluczowe z „długiego ogona”. Chcąc wykorzystać najbardziej wartościowe frazy w naszych wpisach, warto skorzystać z darmowego narzędzia Keyword Planner. Wprowadzając frazy do wpisów blogowych musimy kierować się ich naturalnością. Przesycone frazami teksty będą nieatrakcyjne dla naszych czytelników. Najlepiej frazy powinny być umieszczane w tytule tekstu i w nagłówkach.

Do konfiguracji bloga pod względem wymogów SEO przydatna jest wtyczka Yoast SEO. Wtyczka posiada prosty i intuicyjny panel, z którym poradzi sobie każdy bloger. Wtyczka posiada darmową i płatną wersję, którą można kupić na stronie yoast.com. Darmowa wersja pozwala na optymalizację pod jedną frazę kluczową dla każdej z podstron, ustawiać sitemap, zarządzać okruszkami, opisami kategorii, tagami, nagłówkami czy metadanymi. Działanie na Yoast SEO zoptymalizuje i zwiększy widoczność naszego bloga. Wtyczka przeprowadzi analizę naszej treści i wypunktuje wszystkie błędy.

Sprawdzi prawidłowe występowanie fraz kluczowych, czy długość tekstu jest optymalna, czy metadane zostały wprowadzone poprawnie.
Widoczność bloga zwiększamy poprzez umieszczenie metadanych do każdej z podstron. Title i meta description nie mogą przekraczać określonej liczby znaków. Dla Title limit wynosi 71 znaków, dla description 100.

  • Przykładowy title:
    Koreańskie kosmetyki – odkryj sekret azjatyckiego piękna
  • Przykładowe meta description:
    Zadbaj o swoją cerę z koreańskimi kosmetykami do twarzy. Bogaty wybór koreańskich kosmetyków w XYZ

Google pobiera fragment tekstu ze strony i tworzy z nich title i meta description. Automatyczne metadane mogą zawierać informacje, które wprowadzą potencjalnego czytelnika lub klienta w błąd oraz prawdopodobnie nie będą zawierały odpowiednich słów kluczowych. Stworzone przez nas metadane nie tylko zapewnią większą widoczność, ale mogą również zachęcić użytkowników do wejścia na naszego bloga i zapoznanie się z całym tekstem.

WordPress – jak zacząć publikować wpisy?

Nasz blog został założony i zoptymalizowany. Czas opublikować pierwszy wpis na WordPressie. Wchodzimy na Panel Admina, klikamy w zakładkę „Wpisy”, a następnie „Dodaj nowy”. W pierwszym oknie wprowadzamy tytuł wpisu, poniżej CMS pokaże nam jak będzie wyglądał bezpośredni odnośnik na stronie. Następnie wprowadzamy w największym oknie tekst, który chcemy opublikować. Edytor treści powyżej okna pozwala na wprowadzanie istotnych zmian.

Do wprowadzania nagłówków H1 czy H2 służy „akapit”. Zaznaczamy wybrany fragment tekstu i ustawiamy jaką ma pełnić funkcję. Hiperłącze pozwala na wprowadzenie linkowania do treści. Dzięki funkcji exerpt cały wpis będzie wyświetlany na stronie po kliknięciu w „read more”. Klikając „Dodaj medium” możemy wprowadzić do tekstu grafikę lub inne pliki multimedialne. Panel edycji pozwala nam na opublikowanie wpisu bezpośrednio po jego napisaniu, zapisania szkicu, gdy wpis wymaga korekty lub zaplanowania publikacji wpisu w konkretnym dniu.

WordPress pozwala nam również na ograniczeniu dostępności wpisu w zakładce edycji dostępność. Każdy opublikowany wpis może być przez nas dowolnie edytowany. Wystarczy przejść do trybu edycji wpisu i poprawić błędy.

Nie popełniaj tych błędów!

Bloger tworzący swój blog na WordPressie powinien regularnie aktualizować swój CMS. Korzystanie z nieaktualizowanego WordPressa zwiększa ryzyko ataków i włamań na stronę. Regularna aktualizacja powinna obejmować również motywy i wtyczki. Nieużywane motywy i wtyczki powinny być usuwane z bloga. Pozostawienie ich zwiększa rozmiar strony i spowalnia jej działanie. Częstym błędem jest instalowanie kilku wtyczek, które mają takie same zadanie. Przykładowo wspomniana powyżej wtyczka Yoast SEO może wykonać wiele zada SEO, np. tagować strony, więc dodatkowa instalacja wtyczki Page Tagger jest niepotrzebna.

Następnym błędem, który popełniają użytkownicy WordPressa jest edytowanie wtyczek i motywów w kokpicie CMS bez wykonania motywu potomnego. Bez wykonania tej czynności wszystkie zmiany zostaną usunięte po aktualizacji. Child Theme czyli motyw potomny wykonuje kopie szablonu z którego korzystamy. Motyw potomny można wykonać manualnie w kodzie strony oraz za pomocą specjalnej wtyczki. Drugi sposób jest znacznie prostszy i bezpieczniejszy.

Do wykonania motywu potomnego potrzebujemy wtyczki One Click Child Theme dostępną na stronie WordPress. Po instalacji wtyczki, przechodzimy do zakładki wtyczki w kokpicie i naciskamy umieszczony pod wtyczką przycisk „Włącz”. Następnie musimy najechać kursorem na „Wygląd” w bocznym panelu i wybrać Child Theme. Wyświetli nam się panel w którym musimy wprowadzić dane takie jak: nazwę naszego szablonu i nasze dane po czym wciskamy „Create Child”.

O LukaszZelezny

Prelegent, trener, autor. Head of Organic uSwitchUK. Zajmuje się SEO, PPC i mediami społecznościowymi. Prywatnie fan podróżowania, drum and bassu i szkockiej.

Zobacz również

Jak wypozycjonować kanał na YouTube

YouTube to druga co do wielkości platforma wyszukiwania na świecie. Z tego powodu, każdy twórca …