SEMrush
Home / SEO / Agencja SEO: TOP 8 pytań, które zadasz agencji pozycjonującej zanim jej zapłacisz

Agencja SEO: TOP 8 pytań, które zadasz agencji pozycjonującej zanim jej zapłacisz

Polecamy
Rank Tracker
Link Assistant
SEMRush
Brand24

Aby pomóc Ci w procesie zatrudniania, przedstawiamy Ci 8 pytań, które powinieneś zadać w jakiejkolwiek agencji SEO, którą planujesz zatrudnić. SEO Agencje – bójcie się 🙂

1. Czy mogę zobaczyć listę waszych poprzednich klientów?

Każda renomowana agencja powinna być w stanie podać Ci krótką listę swoich klientów, z którymi pracowali w przeszłości. Nawet jeśli podpisywała klauzulę poufności, sama lista klientów powinna być jawna. Wówczas masz szansę skontaktować się z jednym z obecnych / byłych usługobiorców celem zasięgnięcia opinii.

2. Jak pracujecie nad rankingami moich słów kluczowych?

Dobra agencja wyjaśni Ci krok po kroku proces. A sam rankingi sprawdzić możesz poprzez Accuranker. Jeśli unikają odpowiedzi na pytanie lub dają Ci niejasne odpowiedzi, wtedy może będzie lepiej jeśli poszukasz innej agencji. Dobra firma będzie w stanie wyjaśnić ich strategię, podać taktyki a także mniej więcej ocenić jak długo zajmie proces i czy w ogóle będą w stanie osiągnąć Twoje cele. Może rankingi nie są nawet tym, na czym powinieneś się skupić. Może to ruch? A może konwersja (ilość, współczynnik, a może jedno i drugie). Dobra agencja wytłumaczy Ci co jest ważne i dlaczego, a także będzie otwarta na suggestie z Twojej strony.

3. Czy zapewniacie gwarancje?

Jeśli agencja SEO może zagwarantować pierwsze miejsce w rankingu, to powinieneś uciekać. Często jest też tak że agencja pozycjonująca oferuje gwarancje które tak naprawdę zabezpieczają interes wyłącznie usługodawcy. W takim przypadku również powinieneś uciekać. Zapamiętaj, że napędem wyszukiwarek są algorytmy i ciężko cokolwiek gwarantować w SEO. Kontrakt powinien być skonstruowany tak aby w razie niezadowolenie jednej ze strony w łatwy i uczciwy dla obu partnerów sposób ów kontrakt można było rozwiązać.

4. Wykonujecie SEO lokalne, w zasięgu kraju?

W światku SEO, agencja zwykle skupia się na rynku krajowym lub lokalnym. Niektóre agencje działają w dwóch obszarach, ale lepiej dla Ciebie będzie wybrać tę, która zajmuje się tylko jednym. Od kiedy rynek lokalny i krajowy są inne, Ty będziesz chciał agencję, która wie jak właściwie podnieść rangę strony lokalnej, jeśli Twoim celem jest konkretna lokalizacja. Z drugiej strony, jeśli Twoim celem jest świat, będziesz chciał ludzi, którzy pomogą Ci w rankingu światowym. W tym przypadku, zakładam też że masz dużo większy budżet więc horyzont wyboru szerszy.

5. Czy udostępniacie zmiany?

Kiedy agencja zaczyna pracować nad Twoją stroną, ważne jest abyś wiedział co robią. Szczególnie dlatego, aby mieć kontrolę nad wprowadzanymi zmianami. Czy to jest kodowanie, zmiana wyglądu strony czy dodawanie kluczowych słów do istniejących już artykułów, Ty jako właściciel będziesz chciał znać co zostało wprowadzone. Aby zachować ostrożność, dobrze jest, aby za każdym razem agencja musiała otrzymać Twoje zezwolenie na wprowadzanie zmian na Twojej stronie. Pamiętaj też o stosownych dokumentach dając dostęp do newralgicznych danych osobom z poza Twojego biznesu

6. Czym jest dla was sukces?

Każda agencja ma własną wizję „sukcesu”. Niektórzy powiedzą, że topowa 10 jest sukcesem, inni nazwą sukcesem zwiększenie ruchu na stronie o 20%. Zanim zaczniesz pracować z jakąkolwiek agencją, sprawdź czym jest dla nich sukces.

7. Jak będziemy się komunikować?

W świecie biznesu komunikacja jest kluczem. Bez dobrej komunikacji ciężko jest ustalić jaki postęp dokonał się na stronie. Zapytaj agencję jaki rodzaj kontaktu preferują: Skype, e-mail, telefon? Im więcej masz opcji, tym łatwiej będzie pozostać w kontakcie.

Sugerowany kontakt powinien wyglądać następująco:

  • Stały kontakt emailowy
  • rozmowa telefoniczna (30 – 60 minut) raz w tygodniu
  • spotkanie face-to-face (60 minut) z przynajmniej dwiema, trzema osobami z agencji odpowiedzialnej za pozycjonowanie raz w miesiącu

Jeśli agencja znajduje się w większej odległości od Ciebie, spotkanie face-to-face może odbyć się za pomocą np. Skype.

8. Ile wynosi stawka?

Ostatecznie będziesz chciał znać stawkę za cały projekt. Niektóre agencje policzą stawkę dzienną razy numer zaangażowanych pracowników, z kolei inne mogą policzyć za cały projekt. Niezależnie którą drogę wybierzesz, upewnij się, że dostaniesz wszystko na piśmie, dla własnego bezpieczeństwa. W zależności od złożoności projektu, opłaty agencji będą się różnić.

Traktując proces zatrudnienia jako wywiad bo przede wszystkim jesteś zobowiązany do znalezienia kogoś z kim czujesz się dobrze. Tylko pamiętaj, aby dobrze wszystko przemyśleć. Poszperaj w historii agencji i zadawaj wiele pytań. Dodając powyższe pytania do swojej listy, na pewno znajdziesz agencję, która przyniesie Ci sukces na lata.

Podobne Posty

Polecamy
Rank Tracker
Link Assistant
SEMRush
Brand24

O LukaszZelezny

Prelegent, trener, autor. Head of Organic uSwitchUK. Zajmuje się SEO, PPC i mediami społecznościowymi. Prywatnie fan podróżowania, drum and bassu i szkockiej.

Zobacz również

Marketing w social mediach. Jak zacząć?

To, że w dzisiejszych czasach niemal każda inicjatywa potrzebuje aktywności w social mediach to już …