niedziela , 8 września 2024
Home / News / Content Marketing / Social media optimization, czyli jak połączyć optymalizację strony i media społecznościowe

Social media optimization, czyli jak połączyć optymalizację strony i media społecznościowe


[ SEOWind.io - pisz treści które rankują się w TOPach ]

Chyba każdy marketer wie, czym są media społecznościowe. Nie każdy jednak ma świadomość, że projektowanie interakcji i działań marketingowych w social media należy zacząć jeszcze na poziomie strony internetowej. Jak to zrobić? Istnieje mnóstwo sposobów na SMO – poniżej przedstawiam kilka z nich.

SMO? Z czym to się je?

Według anglojęzycznej Wikipedii social media optimization sprowadza się do wszelkich działań zwiększających widoczność i świadomość produktu, marki czy wydarzenia opartych o wykorzystanie mediów społecznościowych. SMO jest o tyle podobne do SEO, że ma wspólny cel i sprowadza się do takiego modyfikowania elementów strony internetowej, aby przyciągała więcej użytkowników i zdobywała rozpoznawalność.

Proponuję nie zagłębiać się bardziej w szczegóły i potraktować SMO szeroko – jako optymalizację sklepu internetowego, bloga czy też strony firmowej pod kątem mediów społecznościowych. Na co dzień zajmuję się inbound marketingiem w takaoto.pro i spora część mojej pracy dotyczy audytowania stron internetowych (zarówno pod kątem SEO, jak i pod kątem content marketingu i social media). Analizuję ich budowę i zasoby, a następnie sugeruję, co można zmienić, aby zwiększyć ich skuteczność. Gdy w strategii firmy ważna jest obecność w mediach społecznościowych (a w której nie jest?) oraz gdy inwestuje ona w content marketing, warto mieć na uwadze odpowiednie dostosowanie strony, sklepu i/lub bloga firmowego właśnie pod kątem wzmocnienia dystrybucji w popularnych serwisach social media.

W jakich mediach społecznościowych jest obecna Twoja marka? W jakich serwisach udzielają się odbiorcy Twojej komunikacji, Twoja grupa docelowa? Gdzie Twoja marka powinna się znaleźć i gdzie być najbardziej aktywna? Warto odpowiedzieć sobie na te pytania i tak zaprojektować lub dostosować stronę, aby wzmacniała tę aktywność i pomagała w realizowaniu założonych celów.

Po co „łączyć” witrynę z mediami społecznościowymi?

Istnieje wiele elementów, które mogą służyć połączeniu witryny z mediami społecznościowymi. Zasadność skorzystania z poszczególnych narzędzi zależy od typu strony, preferencji i zachowań grupy docelowej, posiadanych treści i celów biznesowych.

Wśród najpopularniejszych rozwiązań można wymienić ikony – loga serwisów społecznościowych linkujące do profili marki. Są w zasadzie standardem w rozmaitych szablonach i w praktyce wielu projektantów stron internetowych. Czy to wystarczy? Czy to dobre rozwiązanie? Nie ma uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie. Każdą decyzję, każde działanie, każdą zmianę na stronie należy przemyśleć, przeanalizować i zweryfikować.

Teoretycznie, z perspektywy CRO (ang. conversion rate optimization), czyli optymalizacji pod kątem współczynnika konwersji, nie powinno Ci zależeć na wyprowadzaniu ruchu ze swojej strony, w obrębie której ma następować konwersja. Istnieje jednak szereg sytuacji i okoliczności, w których takie działanie może być uzasadnione.

Możesz chcieć wyprowadzić ruch, gdy konwersja już nastąpiła zachęcając użytkownika, aby pochwalił się zakupem na swoim profilu. Prowadząc bloga możesz zachęcać użytkowników do rozpowszechniania treści, które uznają za wartościowe i interesujące i w ten sposób zwiększać zasięg swojej komunikacji. Często, zwłaszcza w przypadku bardziej zaawansowanych produktów i usług, użytkownik potrzebuje kilku interakcji z marką i jej zasobami. Aby mu to umożliwić i doprowadzić do bardziej wartościowej konwersji, warto go związać z brandem poprzez interakcje w social media.

W jaki sposób można zoptymalizować stronę pod kątem sieci społecznościowych?

Narzędzi wspomagających optymalizację strony jest naprawdę mnóstwo. Nie chcę skupiać się na rekomendowaniu konkretnych wtyczek czy aplikacji (choć kilka wymienię). Bardziej chciałbym zwrócić uwagę na szerokie spektrum kształtów, które przyjmują. Pracując nad tym artykułem udało mi się zidentyfikować kilkanaście form optymalizacji strony względem social media, choć jestem przekonany, że jest ich wiele więcej. Niewykluczone, że można by na ten temat napisać całą książkę. Jeśli znasz jakieś ciekawe, sprawdzone i godne polecenia formy SMO, podziel się z nami w komentarzu.

Widgety

Widgety mogą przyjmować rozmaite kształty w zależności od platformy, z której pochodzą. Może to być na przykład aktualny podgląd tweetów z danego profilu (lub używających danego hashtagu), wybrane tablice z Pinterest lub ostatnie zdjęcia z Instagrama. Umieszczając je pamiętaj, aby znajdowały się w odpowiednim miejscu, a dostarczane treści stanowiły wartość dodaną dla użytkownika strony.

Systemy komentarzy

Możesz dać użytkownikom możliwość pozostawiania komentarzy i prowadzenia dyskusji pod swoimi artykułami lub produktami. W wielu CMS komentarze są funkcją natywną, lecz możliwe jest także skorzystanie z zewnętrznych rozwiązań – np. popularnego Disqus (który sam w sobie posiada cechy i funkcje serwisu społecznościowego) lub systemów komentarzy Facebooka lub Google+.

Ikony społecznościowe

Kto nie ma na swojej stronie przycisków umożliwiających kliknięcie like, share, tweet, +1? Czasem warto pomyśleć także o tych bardziej klasycznych rozwiązaniach takich jak możliwość wysłania artykułu mailem do znajomego.

Wizytówki

Rozmaite platformy społecznościowe, nie tylko te najpopularniejsze jak Facebook i LinkedIn, lecz także np. Klout lub About.me, dają możliwość stworzenia wizytówki, czy też tzw. badge. To dobre rozwiązanie dla osób, których celem jest budowanie marki osobistej i autorytetu.

Udostępnianie zaznaczonego tekstu

Warto zainteresować się narzędziami typu Click to tweet lub Selection Sharer. Pozwalają użytkownikowi w łatwy sposób udostępnić w wybranym serwisie zaznaczony fragment tekstu. Zobacz też: Top 10 Selection Sharer by Hans van Gent Alternatives.

Linki do profili

Mogą przyjąć formę tekstową lub graficzną. Mogą pojawiać się w stopce, panelu bocznym lub w treści artykułu. Korzystając z tego rozwiązania należy pamiętać o zasadach i licencjach dotyczących wykorzystania logotypów popularnych serwisów.

Agregatory i aplikacje wspomagające udostępnianie

Na świat social media należy patrzeć szeroko i dostrzegać otaczające go narzędzia i usługi. Być może Twoi odbiorcy sami są influencerami (w zasadzie każdy użytkownik może nim być) i bardzo świadomie podchodzą do sposobu dystrybucji określonych treści. Warto pamiętać o rozmaitych agregatorach (np. wykorzystujących RSS) oraz aplikacjach do zapamiętywania i udostępniania treści – Pocket, Buffer, Paper.li, czy Feedburner.

Rejestracja i logowanie

Oferujesz jakąś usługę online, która wymaga zalogowania? Pamiętaj, że możesz zintegrować swój system z popularnymi serwisami społecznościowymi i skrócić proces rejestracji dając możliwość założenia konta przez autoryzację z wykorzystaniem Google+,Twittera lub Facebooka. Wielu użytkowników z pewnością doceni tę opcję, chociaż warto zostawić także możliwość założenia konta przez pocztę e-mail.

Remarketing w social media

Możesz w bardzo łatwy sposób przypomnieć się użytkownikom swojej strony internetowej lub sklepu serwując im określone treści (reklamy, linki do nowych artykułów etc.) na Facebooku – nawet jeśli nie są fanami Twojej marki w tym serwisie. Wystarczy, że wykorzystasz kod remarketingowy i system reklamowy Facebooka.

Meta tagi

Masz wpływ na formę, w jakiej Twoje zasoby zostaną udostępnione na Facebooku lub Twitterze. Zainteresuj się meta tagami typu Open Graph oraz Twitter Cards. Dzięki nim świadomie wybierzesz m.in. tytuł, opis i grafikę dla każdego adresu URL – czy to będzie produkt w Twoim sklepie internetowym, czy też artykuł na blogu. Aby sprawdzić stopień optymalizacji pod kątem danej platformy społecznościowej można skorzystać np. z narzędzia Social Media Optimizer od knowem.com. W tworzeniu podstawowych tagów przydatna może być także popularna wtyczka do WordPressa – Yoast SEO.

Linki do witryny

Pamiętaj, aby nie traktować działań z zakresu SMO dogmatycznie. Myśl w obu kierunkach. Wykorzystaj możliwość dodawania (i czasem weryfikacji – np. w Mapach Google) linków do swojej witryny w profilach społecznościowych. Istnieje szansa, że ułatwisz użytkownikom nawigację między profilem i stroną, a przy okazji osiągniesz korzyści w SEO.

Pop-up

Wyskakujące bannery i okienka mogą nie kojarzyć się zbyt dobrze, lecz często pozwalają osiągać zamierzone efekty. Trzeba z nich korzystać świadomie i z umiarem. Posiadasz produkty, które są wyjątkowo modne lub kultowe i których zakup może stanowić dla użytkowników powód do dumy? Mało kto po dokonaniu zakupu klika “Powrót do strony głównej” – użytkownik prawdopodobnie opuści sklep. Wyświetl mu stosowny komunikat i zachęć go na tym etapie do udostępnienia informacji o zakupie na Facebooku (lub do polubienia swojej strony). W zamian możesz zaoferować mu także rabat i w ten sposób skłonić go do powrotu za jakiś czas i podniesienia CLV.

UGC

User-generated content to treści tworzone przez użytkowników. Mogą wspomóc zarówno aktywność w social media, jak i poprawić UX i SEO strony. Pamiętaj, że np. forum internetowe, na którym można dyskutować na tematy związane z Twoimi produktami i ich zastosowaniem, to także forma mediów społecznościowych.

Subskrypcja

E-mail marketing i marketing w mediach społecznościowych to poniekąd dwa osobne dominia. Niemniej zasada jest ta sama – chodzi o stworzenie i utrzymanie relacji między marką i konsumentem. Regularny newsletter też może służyć budowaniu społeczności! Ponadto posiadaną bazę adresów e-mail możesz wykorzystać również do remarketingu na Facebooku.

Parametry i tagowanie kampanii

Odpowiednie tagowanie linków w kampaniach w mediach społecznościowych może służyć lepszej analityce i tworzeniu segmentów w Google Analytics (również użyteczne w kontekście działań remarketingowych)

Narzędzia analityczne

Pamiętaj, że ważne jest nie tylko dystrybuowanie treści, ale także odpowiednia analityka, która odpowiada na pytanie, które działania przynoszą zamierzone efekty, a które nie. Analizuj zarówno na poziomie kanałów komunikacji, jak i kategorii treści. W tym celu przydatne mogą być narzędzia takie jak Ahrefs lub Buzzsumo.

Pamiętaj o celowości podejmowanych działań

Przeanalizuj preferencje użytkowników, dowiedz się więcej o zachowaniach swojej grupy docelowej. Następnie dobierz takie elementy, które będą chociażby pośrednio wzmacniały Twoją firmę. Unikaj bezcelowego odsyłania użytkowników do serwisów społecznościowych. Nawet jeśli Twoje treści cieszą się dużym zaangażowaniem na Instagramie, Twitterze i Facebooku, to instalowanie wszystkich widgetów na stronie głównej nie zawsze musi być optymalnym wyborem.

Pamiętaj, że Twoja aktywność i komunikacja Twojej marki mają służyć określonym celom – np. sprzedaży w sklepie internetowym (chociażby pośrednio i w ujęciu długofalowym). Żadne narzędzia nie będą przynosić rezultatów same z siebie. Nie zadawaj sobie pytania – w jaki sposób mogę połączyć swoją stronę z mediami społecznościowymi. Zastanów się lepiej, jakie działania będą optymalne i pozwolą efektywnie realizować biznesowe cele firmy.

Jeśli masz pytania lub chcesz podyskutować na temat SMO, zapraszam do kontaktu mailowo, w komentarzach lub serwisach społecznościowych (moje profile znajdziesz w linkach przy bio pod spodem).

O Szymon Słowik

Konsultant, marketer, współzałożyciel firmy doradczej i agencji marketingowej Takaoto.pro. Specjalizuje się w kompleksowych audytach stron i sklepów internetowych. Doradza markom, jak wyznaczać i realizować cele biznesowe w sieci.

Zobacz również

Jak wypozycjonować kanał na YouTube

YouTube to druga co do wielkości platforma wyszukiwania na świecie. Z tego powodu, każdy twórca …

4 komentarze

  1. Jak zawsze z przyjemnością czyta się opracowanie Szymona. Prawdziwy ekspercki tekst i torche sie tego uzbierało a co tam niby “smo”!! Dzięki

  2. Dobry artykuł, choć brakuje mi jednego elementu. Myślę, że zanim czytelnikowi naszej strony wskażemy drogę z witryny do Social media, trzeba się zastanowić, jaki mamy w tym cel. Bezmyślne linkowanie do Facebooka, czy innych miejsc jest nadto powszechne. Jestem zwolennikiem opcji promowania udostępniania treści, ale nie wyprowadzania czytelnika z mojej witryny do Social mediów, bo ‘też tam jesteśmy’. Szczególnie mobilne aplikacje są wystarczajaco łatwe w nawigacji, aby czytelnik był silnie kuszony do pozostania na Facebooku na przykład. Ja wolę, żeby został u mnie.

    • Nie brakuje 🙂 Piszę o tym w artykule. Chociażby w tych fragmentach:

      1) “Istnieje wiele elementów, które mogą służyć połączeniu witryny z mediami społecznościowymi. Zasadność skorzystania z poszczególnych narzędzi zależy od typu strony, preferencji i zachowań grupy docelowej, posiadanych treści i celów biznesowych.”
      2) “Teoretycznie, z perspektywy CRO (ang. conversion rate optimization), czyli optymalizacji pod kątem współczynnika konwersji, nie powinno Ci zależeć na wyprowadzaniu ruchu ze swojej strony, w obrębie której ma następować konwersja. Istnieje jednak szereg sytuacji i okoliczności, w których takie działanie może być uzasadnione.”
      3) “Unikaj bezcelowego odsyłania użytkowników do serwisów społecznościowych. Nawet jeśli Twoje treści cieszą się dużym zaangażowaniem na Instagramie, Twitterze i Facebooku, to instalowanie wszystkich widgetów na stronie głównej nie zawsze musi być optymalnym wyborem.”