wtorek , Grudzień 18 2018
Home / Case Study / Konkursy na Facebook. Jak zrobić konkurs na FB – pomysły, rodzaje, losowanie

Konkursy na Facebook. Jak zrobić konkurs na FB – pomysły, rodzaje, losowanie

konkursy na facebooku

Facebook, konkursy i aplikacje konkursowe z nagrodami. Co musisz wiedzieć o FB kiedy organizujesz konkurs.

Konkursy na Facebooku które angażują – na straży regulaminu, czyli jak organizować je legalne.

Na naszym feedzie na Facebooku co chwila widzimy konkursy – i nic dziwnego. Jest to bardzo dobry sposób na zdobywanie nowych fanów oraz budowanie lojalności u obecnych. Konkursy pomagają promować oferowane przez nas usługi i produkty, zwiększać liczbę interakcji na fanpage ’u, a także zbierać opinie na temat naszej marki.

Niestety, coraz częściej możemy zauważyć, że przedsiębiorcy, a nawet profesjonalne agencje świadczące usługi social media organizują konkursy niezgodne z regulaminem Facebooka. Praktyki tego typu oprócz utraty dobrego wizerunku mogą doprowadzić nawet do poważnych konsekwencji prawnych. Jak zatem zorganizować konkurs na fb, żeby zaangażował on dużo osób, a jednocześnie był zgodny z prawem?

  1. Mechanizmy, które się sprawdzają podczas organizowania konkursów na Facebooku

Aby nie zniechęcić fanów, należy zorganizować taki konkurs na facebooku, który dostarczy zabawy, a nie będzie trudnym do spełnienia obowiązkiem. Powinien on mieć jasne i zrozumiałe zasady, które przyciągną nowych odbiorców i zachęcą do interakcji, a jednocześnie nie odstraszą poziomem trudności. Na Facebooku możemy spotkać się z wieloma rodzajami konkursów. Najczęściej wymagają one od uczestników wyrażenia swojej opinii na dany temat lub wstawienia zdjęcia związanego z zagadnieniem konkursu.

W przypadku tego typu konkursów wygrywają najbardziej kreatywni uczestnicy, a zwycięzcy wybierani są przez wewnętrzne jury. Często możemy się spotkać także z typem konkursów, w których wygrana uzależniona jest od szybkości udzielonej odpowiedzi. W Pozytywnie.pl testowaliśmy model konkursu, który okazał się ogromnym sukcesem. Został on zorganizowany na fanpage’u Gusto Dominium: http://on.fb.me/1QGoKIN i bardzo prostym sposobem zaangażował fanów zdobywając pod postem prawie 11 tysięcy komentarzy. Konkursowym zadaniem było napisanie wyrazu „DOMINIUM” po jednej literze w komentarzach jeden pod drugim (i nie do góry nogami!).

Uczestnicy nie mogli pozwolić nikomu przerwać swoim komentarzem słowa napisanego przez siebie. Zwycięzcami zostało pierwsze 10 osób, którym udało się to zrobić. Wybór laureatów okazało się nie lada wyzwaniem, ponieważ o wygranej decydowały ułamki sekund. Do wyboru zwycięzcy zaangażowaliśmy programistów, którzy najpierw wyciągnęli komentarze z API Facebooka, a następnie napisali prosta aplikację, która znalazła wśród 11 tysięcy komentarzy 10 zwycięzców.

  1. Konkursy na FB a regulamin

 

Organizując konkurs na Facebooku musimy przede wszystkim zacząć od skonstruowania regulaminu. Dobry regulamin podnosi wiarygodność i prestiż konkursu, ponadto pozwala organizatorowi uniknąć sporów oraz mogącej z nich wynikać wizerunkowej wpadki.

Regulamin obowiązkowo musi zawierać zasady, na których opiera się konkurs oraz to, czy odbywa się on za pomocą aplikacji, czy wyłącznie przez ogłoszenie na tablicy organizatora. W regulaminie oprócz zasad, na których opiera się konkurs 
i sposobu rozstrzygania zwycięzców należy pamiętać o określeniu, jaki podmiot jest jego organizatorem. Istotne jest także wskazanie daty rozpoczęcia i zakończenia konkursu oraz tego, kto może brać w nim udział. Ponadto regulamin musi zawierać adnotację, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana oraz popierana przez serwis Facebook. Kolejnym aspektem jest określenie tego, jakie są przewidywane nagrody dla laureatów oraz w jaki sposób można je wykorzystać.

Organizator powinien także uzyskać wyraźną zgodę na przetwarzanie danych osobowych i umieścić w regulaminie lub osobnym pliku politykę prywatności.

  1. Zabronione praktyki podczas organizowania konkursów na facebooku

Dla wielu osób motywem organizowania konkursów na Facebooku jest możliwość pozyskania nowych fanów i rozpromowania swojej marki. Trzeba być jednak świadomym, że regulamin Facebooka wprowadza wiele regulacji, które zabraniają pewnych, niestety nadal często stosowanych praktyk. Należy przede wszystkim zwrócić uwagę na sposób wyłaniania zwycięzców. Jeśli chcemy stworzyć konkurs wybierając laureatów drogą losowania musimy być świadomi, że naszym obowiązkiem jest zgłoszenie wniosku do Izby Celnej, wypełnienie szeregu dokumentów oraz dokonania opłat. Pamiętajcie, że w przypadku niespełnienia tych wymogów możecie zostać oskarżeni o bycie organizatorem nielegalnych gier hazardowych!

 

Tworząc konkurs musimy pamiętać o tym, że nie możemy wymagać od jego uczestników, aby polubili nasz fanpage w celu wygrania nagrody. Możemy ich do tego zachęcać, natomiast zabronione jest wprowadzenie takiego obowiązku. Kolejnym niedozwolonym działaniem jest wykorzystywanie w ramach konkursu profili osobistych. W związku 
z tym ograniczeniem nie wolno wprowadzić wymogu, że wzięcie udziału w naszym konkursie wymusza na uczestnikach udostępnienie konkursu na swojej osi czasu lub osi czasu ich znajomych. Warunkiem udziału w konkursie nie może być także oznaczanie znajomych w konkursowym poście. Oczywiście można ująć to jako „będzie nam miło jeśli…”, ale nie możemy wymuszać na uczestnikach konkursu stosowania niedozwolonych praktyk.

  1. Jak Konkursy na Facebooku to i nagrody

Dobrze zorganizowany konkurs to doskonały sposób promocji marki. Żeby jednak stał się on motorem napędowym strony fanowskiej musi oprócz spełnienia warunków prawnych przede wszystkim przyciągnąć uwagę użytkowników poprzez możliwość zdobycia atrakcyjnej nagrody. W przypadku prostej formy konkursu lepiej zaplanować nagrody o mniejszej wartości materialnej, ale dla większej liczby uczestników. W przypadku konkursu na fanpage’u Gusto Dominium dla laureatów przeznaczone były bony na pizzę oraz zniżki do sklepu Smyk.

Jeżeli konkurs wymaga od fanów większego zaangażowania musimy przeznaczyć dla laureatów bardziej atrakcyjne i przyciągające uwagę nagrody.

  1. Aplikacje konkursowe dla Facebooka jako sposób na konkursy

Coraz częściej stosowanym rozwiązaniem jest przeprowadzanie konkursów za pomocą aplikacji, które pozwalają na stworzenie dowolnego konkursu nawet na podstawie gotowych szablonów. Wśród zalet aplikacji konkursowych można wymienić:

łatwe podpięcie regulaminu i innych informacji,

możliwość zbierania danych do bazy oraz

możliwość wygenerowania statystyk.

Wadą tradycyjnych konkursów jest to, że nie można wykorzystać osi czasu fanów, natomiast korzystając z aplikacji użytkownik może wyrazić zgodę na to, by zapostowała ona na jego ścianie w jego imieniu. Oprócz tego istnieje także możliwość zapraszania przez użytkowników do uczestnictwa w konkursie znajomych lub do polubienia ich konkursowego zgłoszenia, co może mieć wpływ na ostateczny werdykt jury.

  1. Zbieranie opinii jako element konkursu / pewnego rodzaju crowdsourcing

Zorganizowanie konkursu może nieść za sobą o wiele więcej korzyści niż tylko promocję usługi lub produktu. Warto przeprowadzić konkurs, który sprawi, że zbierzemy opinie na temat naszej marki. 
W tym przypadku możemy zadać uczestnikom np. pytanie dotyczące tego, który produkt lubią najbardziej. Co więcej, pamiętajmy o tym, że w erze big data należy wykorzystać wszelkie możliwości zebrania i magazynowania danych. Zorganizowanie konkursu jest do tego świetnym sposobem. Dzięki niemu jesteśmy w stanie zebrać dane o naszych klientach takie jak płeć czy wiek oraz maile, szczególnie jeśli korzystamy z aplikacji. Stosując takie praktyki pamiętajmy jednak o odpowiednich klauzulach!

Należy pamiętać, że konkurs ma wywołać u użytkowników zadowolenie i satysfakcję, dlatego trzeba zadbać o to, żeby uczestnicy otrzymywali odpowiedzi na wszystkie dręczące ich pytania i wątpliwości. Co najważniejsze, żeby konkurs ostatecznie mógł zostać uznany za udany musimy dopilnować tego, aby zwycięzca faktycznie zasłużył na wygraną, dzięki czemu unikniemy ewentualnych roszczeń ze strony innych uczestników oraz konfliktów.

Najczęstsze błędy podczas organizowania konkursów na Facebooku

Nie jest tajemnicą, że konkursy na Facebooku mogą przynieść zdumiewające rezultaty. Niezależnie od tego, czy chcemy zdobyć nowych obserwatorów, czy pozyskać potencjalnych klientów. Wiele firm udowodniło, że konkursy na Facebooku to świetny sposób na zwiększenie zasięgu fanpage. Przykładami udanych kampanii konkursowych są kampanie firm, takich jak Qwertee, używając konkursów, aby zdobyć 100 000 polubień, lub Stowarzyszenie Cruise Line International zdobywające 106 000 zgłoszeń w miesięcznym konkursie. Wspomniane konkursy miały doskonałe strategie, aby uzyskać te wyniki. Co równie ważne, udało im się uniknąć błędów popełnianych zwykle w konkursach na Facebooku. Ponieważ chcemy, aby nasze konkursy osiągały oczekiwane rezultaty, przyjrzyjmy się ośmiu najczęstszym błędom, jakie są popełniane w konkursach na Facebooku.

  1. Zbyt niska wartość nagrody

Niewiele osób weźmie udział w naszym konkursie, jeżeli nagroda, którą mogą wygrać będzie miała niewielką wartość. Jeżeli chcemy, by nasi klienci i fani wypełnili obszerne formularze konkursowe, udostępniali posty lub pisali kreatywne komentarze, nie możemy im oferować nagród takich jak 5% zniżkę na nasze produkty. Nagroda powinna mieć wartość proporcjonalną do wartości produktów, które sprzedaje nasza firma. Musi to być coś, co sprawi, że nasi odbiorcy i klienci będą chcieli spędzić kilka minut, aby wziąć udział w konkursie. Oferowana nagroda musi być równoważna do wysiłku, jaki włożą nasi odbiorcy. Jeżeli mamy napięty budżet na działania marketingowe, to nagroda o wartości 200 złotych może przynieść więcej klientów i większy zwrot inwestycji niż droga kampania PPC.

  1. Nieodpowiednia nagroda

Wiele firm, które organizują konkursy na facebooku starają się uniknąć pierwszego błędu i wpadają w pułapkę nieodpowiedniej nagrody. Konkurs, który oferuje atrakcyjną i wartościową nagrodę przyciągają mnóstwo zaangażowanych użytkowników i mnóstwo potencjalnych klientów. Niestety, duża liczba zgłoszeń będzie bezużyteczna. Osoby, które zgłosiły się, nie będą zainteresowane naszą firmą i oferowanymi usługami lub produktami. Będą chcieli wygrać oferowane nagrody. Zamiast oferować nagrodę, która przyciągnie do nas wszystkich, zaoferujmy nagrodę, która nadal będzie cenna, ale wzbudzająca zainteresowanie wśród grupy docelowej do której chcemy dotrzeć. Studio jogi może zaoferować miesiąc bezpłatnych zajęć lub akcesoria do ćwiczeń. Warsztat samochodowy może zaoferować bezpłatną wymianę oleju lub kupon do darmowej myjni samochodowej. Oferowanie Iphone nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem.

  1. Brak sprecyzowanych celów

Niektórzy przedsiębiorcy, czy marki wzorem swojej konkurencji  chcą prowadzić kampanie konkursowe na Facebooku, lecz nie mają jasno zdefiniowanych celów. Wiedzą, że taki konkurs na Fb jest skuteczną promocją marketingową. Jeśli nie wiemy, co chcemy osiągnąć, nie będziemy w stanie zmierzyć uzyskanych wyników, a tym bardziej użyć informacji zwrotnej, aby wprowadzić ulepszenia, które pomogą nam osiągnąć sukces. Przed stworzeniem konkursu na Facebooku musimy wiedzieć, jakie cele chcemy przez to osiągnąć. Może to być cokolwiek, od zwiększania świadomości marki i gromadzenia kolejnych obserwatorów po zbieranie leadów i zwiększenie sprzedaży. Możemy promować nasze produkty, zaprezentować nowe produkty lub usługi, czy rozwinąć naszą społeczność skupioną wokół marki. Co ważniejsze, musisz wybrać konkretne, mierzalne cele i zdecydować, w jaki sposób chcesz je zmierzyć. Przed uruchomieniem konkursu powinniśmy zadać sobie pytanie czy nasi klienci będą zaangażowani w przygotowany konkurs.

Chcemy zdobyć zaangażowanie użytkowników w rozpoznawalność marki? Mała firma może spróbować uzyskać 4000 polubień, komentarzy lub udostępnień w dwutygodniowym poście. Chcemy zdobyć więcej obserwujących? Połóżmy nacisk w naszym konkursie na polubienie naszej strony. Określając nasze cele, będziemy mogli zdecydować, jak cenny jest nasz konkurs i w jakiej wysokości możemy spodziewać się zwrotu inwestycji. Dzięki temu uzyskamy dokładniejszy obraz tego, w jaki sposób konkurs na Facebooku poprawi wizerunek naszej firmy.

  1. Konkurs naruszający zasady Facebooka

Wiele konkursów organizowanych przez marki narusza standardy Facebooka. Organizując konkurs na Facebooku nie możemy prosić użytkowników i potencjalnych klientów o udostępnianie naszego konkursu na swoich „ścianach”. Nie możemy prosić również prosić o oznaczanie znajomych naszych użytkowników lub klientów. Jest to częsta praktyka, która jest niezgodna ze standardami Facebooka. Zanim rozpoczniemy prowadzenie konkursu na Facebooku, sprawdźmy dokładnie regulamin, aby uniknąć najczęstszych błędów, które są powtarzane. Regulamin jest modyfikowany, więc nie sugerujmy się tym, że coś co było możliwe w poprzednim konkursie nadal będzie obowiązywać.

  1. Nieangażujące teksty

Zły tekst może doprowadzić nasz konkurs do całkowitego niepowodzenia, podobnie jak powyższe błędy.  Dobry tekst może zaangażować użytkowników, wywołać odpowiednie reakcje lub zmusić do działania. Zły tekst ma nieodpowiedni język, zbyt skomplikowane instrukcje konkursu lub niewłaściwie objaśnia nagrody. Konkurs powinien być propanowy za pośrednictwem różnych kanałów. Jeżeli mamy Twittera umieszczajmy tam link do konkursu, przypnijmy konkursowy post na stronę główną lub korzystajmy z płatnych promocji na Facebooku. Link do konkursu możemy zamieszczać na naszej witrynie firmowej lub informować czytelników naszego bloga. Każdy rodzaj promocji jest właściwy. Konkurs, który opublikujemy na naszym fanpage musi odróżnić nas od konkurencji. Ślepe powielanie schematów nie przyniesie nam upragnionych rezultatów. Wyróżnienie się wpłynie pozytywnie na świadomość marki, zaangażowanie potencjalnych klientów i tworzenie społeczności wokół brandu.

  1. Brak wykorzystania programów do generowania leadów

Oprogramowanie konkursowe, takie jak ShortStack, to właściwy sposób na generowanie leadów podczas konkursu na Facebooku. Polubienia, obserwatorzy, czy świadomość marki to doskonałe cele dla konkursu na Facebooku oraz możliwość zdobycia nowych potencjalnych klientów przy stosunkowo niskim koszcie pozyskania. Jest to szansa, której żadna firma nie powinna przegapić. Oprogramowanie konkursowe pozwala na zbieranie leadów za pośrednictwem bezpiecznej formy, której zaufają klienci. Takie oprogramowanie można wykorzystać do tworzenia list e-mailowych. Szablony programu ShortStack zostały zaprojektowane tak, aby uzyskać wysoką konwersję i można je osadzać na Facebooku i naszej firmowej witrynie.

  1. Brak responsywności

Jak wykazują statystyki, mobilne wyszukiwania przegoniły wyszukiwania stacjonarne. Niestety wiele firm nie dostosowuje swoich stron do wyszukiwania mobilnego. Podobnie wygląda z konkursami na Facebooku. Formularze z których korzystamy, muszą być zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych lub stracimy masę zgłoszeń do konkursu (czyli potencjalnych klientów). W przeciwieństwie do niektórych programów konkursowych, szablony ShortStack są automatycznie optymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych, dzięki czemu nie stracimy szansy na pozyskanie większej ilości klientów.

  1. Brak analizy konkursu

Prowadząc konkurs na Facebooku, musimy aktywnie śledzić jego postępy. Musimy monitorować liczbę potencjalnych klientów i sprawdzać ich zaangażowanie. Dzięki temu zobaczymy, czy nasze działania przynoszą właściwy skutek, czy wymagają od nas bardziej zdecydowanych działań. Śledzenie postępów konkursu pozwoli nam dostrzec jak blisko jesteśmy celów, które chcemy osiągnąć.

Podobne Posty

O Agata Machowiec

Zobacz również

3 proste receptury copywritera na chwytliwe nagłówki w mediach społecznościowych

W mediach społecznościowych liczą się sekundy. Odbiorca w mgnieniu oka podejmuje decyzję, czy przeczyta dany …