wtorek , 23 kwietnia 2024
Home / News / 10 porad przydatnych podczas współpracy z firmą marketingową

10 porad przydatnych podczas współpracy z firmą marketingową


[ SEOWind.io - pisz treści które rankują się w TOPach ]

Firmy marketingowe pomagają tworzyć strony internetowe, kreować kampanie marketingowe oraz budować obecność w mediach społecznościowych. Owocna współpraca z takimi przedsiębiorstwami może okazać się jedną z lepszych inwestycji, jakie podejmiesz. Dane zgromadzone przez Hubspot pokazują, że większość firm zmaga się z pewnymi wyzwaniami w kwestii marketingu:

Z tego powodu wynajęcie agencji marketingowej na pewno pomoże w wielu z tych kwestii.
Jednak jak w przypadku każdej biznesowej relacji także i tutaj istnieje wiele czynników, które mogą zaważyć na jej powodzeniu i rezultatach. W tym artykule rozważymy zatem 10 wskazówek, które pomogą Ci jako klientowi z powodzeniem współpracować z agencją marketingową.

Nakreśl swoje oczekiwania odnośnie do kontaktu

Już przy pierwszych rozmowach przedstaw, jak chciałbyś realizować komunikację między Tobą a firmą marketingową. Jest to dość indywidualna sprawa. Niektórzy wolą krótkie maile, kiedy tylko jakaś sprawa stanie się bardzo pilna. Inni preferują zaś cotygodniowe, regularne podsumowania.
Przedstaw dlatego swoje preferencje (telefon, spotkania na żywo itp.), czas, w jakim chciałbyś się kontaktować oraz typ osoby kontaktowej. Dla przykładu może chciałbyś rozmawiać z kimś, kto jest bardziej zorientowany na dane i analitykę. Dostosowanie się do oczekiwań jest tak samo ważne zarówno dla firmy marketingowej, jak i dla Ciebie.
Kolejną rzeczą, o której należy pamiętać, jest to, aby komunikacja była usprawniona tam, gdzie to tylko możliwe. Zamiast wysyłać codziennie 5 małych wiadomości e-mail, lepiej jest stworzyć jedną, rozbudowaną wiadomość poruszającą dokładnie wszystkie zagadnienia. Dzięki temu wiadomości nie zagubią się w natłoku innych, a i samo odbieranie i wzajemne odpowiadanie na nie będzie wygodniejsze dla dwóch stron.

Pamiętaj o swoich głównych celach

Podczas obopólnej współpracy będzie miało miejsce mnóstwo wydarzeń, które mogą Cię rozproszyć – nowe pomysły marketingowe, kolejne produkty i usługi oraz działania konkurencji, do których należy się dostosować. W natłoku tego wszystkiego nie zapominaj o swoich celach marketingowych, które są dla Ciebie najważniejsze. Praca Twoja, jak i agencji przyniesie najlepsze rezultaty, gdy jest wykonywana z myślą właśnie o nich.

Pamiętaj, że w firmie marketingowej pracują eksperci

Oczywiście agencje powinny być gotowe na feedback, jednak jako klient musisz traktować ich jako fachowców ze swojej branży, którzy wiedzą, co robią. Niekiedy firmy muszą po prostu zaufać ich rozwiązaniom, nawet gdy nie do końca je rozumieją.
Firma marketingowa, z którą współpracujesz, może nauczyć Cię wiele o Twojej własnej firmie. Możliwe, że chcesz trzymać się pewnej utartej ścieżki, jednak świeże spojrzenie ekspertów z zewnątrz da zupełnie nową perspektywę. Takie podejście pomoże za to ustalić nowe sposoby na promowanie Twojej marki i oferty.
Dla przykładu agencja marketingowa, która ma duże doświadczenie w SEO, pomoże Ci nie tylko w optymalizacji witryny. W wielu przypadkach będzie także w stanie doradzić, jak wygląda sytuacja z pozycjonowaniem w przypadku konkurencji i jak możesz wykorzystać tę wiedzę na swoją korzyść. Możliwe, że owa agencja pracowała już dla innych przedsiębiorstw z Twojej branży, dzięki czemu lepiej wie, co działa, a co nie.

Traktuj firmę marketingową jako partnera

Agencja to nie gotowy produkt, który wystarczy zakupić i już sam zajmie się wszelkimi problemami. Współpraca na tym polu jest kluczowa, gdyż marketerzy to eksperci od docierania do klientów, podczas gdy Ty jesteś ekspertem w swojej branży. Najlepiej dlatego połączyć te specjalizacje, co pomoże stworzyć jak najefektywniejsze strategie.

Bądź miły, ale i szczery

Przyjazne nastawienie zawsze pomaga przy współpracy biznesowej, ale nie powinno ono powstrzymywać Cię od powiedzenia pewnych rzeczy bardzo szczerze. Jeśli pewne kwestie Cię niepokoją, powiedz o nich otwarcie, zanim przemienią się naprawdę w poważny problem. Zbudowanie takiej formy komunikacji stworzy przestrzeń, na której każdy będzie mógł swobodnie mówić o tym, co go niepokoi. Oczywiście, jak wspomniałem na początku, pamiętaj, by przy takiej otwartej komunikacji dalej zachować spokój i przyjazne podejście.

Bądź cierpliwy

Jeśli chcesz poprawić pewien kluczowy czynnik jak ruch na stronie, konwersję, czy rozpoznawalność marki w mediach społecznościowych, będziesz musiał trochę poczekać przed zobaczeniem rezultatów. Planowanie oraz implementacja tego, co pomoże osiągnąć takie efekty, może trwać całe miesiące. Twoja agencja marketingowa będzie musiała dlatego przeprowadzić research, stworzyć plan oraz wykonywać liczne testy, zanim uda się wprowadzić stałe zmiany.
Nie byłoby dlatego dobre z Twojej strony, aby w przypadku braku początkowych rezultatów od razu rozglądać się za inną agencją. Takie podejście doprowadzi jedynie do zmarnowania czasu, który przeznaczyłeś na znalezienie poprzedniej firmy oraz pieniędzy wydanych na wstępne działania reklamowe. Pamiętaj także, że współpraca z firmą marketingową jest jak każda inna relacja – podczas niej nastąpią dobre i złe czasy. Wzajemne zaufanie i cierpliwość pomogą dlatego przetrwać te gorsze momenty.

Zadbaj o analitykę danych

Współczesne agencje marketingowe kładą coraz większy nacisk na analizę danych w przypadku marketingu internetowego. W końcu owa analityka to jeden z czynników, dzięki któremu marketing w sieci ma dużą przewagę nad tradycyjnymi formami reklamy. Pomaga ona mierzyć rezultaty, raportować postępy oraz dostrzegać zależności, których nie dałoby się w inny sposób zauważyć. Jeśli zatem jeszcze tego nie zrobiłeś, bądź gotów na zaimplementowanie odpowiednich narzędzi do zbierania i gromadzenia danych.

Usprawnij proces podejmowania decyzji

Jeśli proces podejmowania decyzji wymaga kontaktu i zgód osób z licznych obszarów, może to negatywnie wpłynąć na efektywność realizacji kampanii marketingowych. Skuteczne kampanie są realizowane wtedy, gdy czuwa nad nimi pewna garstka ludzi – kilka osób decyzyjnych po stronie klienta oraz kilku ekspertów z agencji. W ten sposób inwestujesz mniej czasu w analizę oraz akceptowanie pomysłów a więcej w tworzenie najlepszych rozwiązań.

Odpowiednio zarządzaj swoim budżetem

Jednym ze sposobów na złe wykorzystanie swojego budżetu jest zbyt ścisłe ograniczanie go. Nie rozciągaj swoich wymagań do nierealistycznych rozmiarów – zamknięcie pewnych projektów w zbyt niskich kwotach nie przyniesie dobrych rezultatów. To tak jak zapłacić tylko połowę docelowej kwoty za taksówkę – wydasz pieniądze, gdzieś się przemieścisz, ale nie dotrzesz do głównego celu. Jeśli nie masz budżetu, aby zrealizować wszystkie formy reklamy, jakie byś chciał, lepiej jest ograniczyć kanały komunikacji.
Firmy marketingowe mają doświadczenie, które pomaga im ocenić, jaki budżet jest potrzebny do osiągnięcia jakich rezultatów. Realizują one różne kampanie, tak więc na pewno ustalą najlepsze rozwiązanie.

Dbaj o regularny przegląd postępów

Postęp przy realizowaniu projektów oraz kwestie finansowe powinny być regularnie analizowane. Dobrym rozwiązaniem są oczywiście coroczne podsumowania, ale lepiej takim kwestiom przyglądać się częściej (np. co miesiąc lub kwartał). Pozwoli to mieć lepszy wgląd w aktualne postępy oraz omawiać pewne kluczowe kwestie, zanim wymkną się spod kontroli.
Podsumowanie

Każda relacja na linii firma marketingowa/klient jest inna, jednak wymienione tutaj porady sprawdzą się w każdym przypadku. Trzymaj się ich, a dzięki temu taka współpraca przyniesie Ci wiele korzyści.

O Daniel Podgórski

Content writer specjalizujący się w SEO, marketingu internetowym i e-commerce. Współpracuje także jako copywriter w firmie marketingowej Owocni – agencji, która pomaga małym firmom w marketingu internetowym. Owocni tworzą przekonujące treści ofert handlowych, reklam, stron internetowych, wymyślają chwytliwe nazwy firm oraz projektują logotypy firmowe. Kierują się także zasadą „więcej klientów lub zwrot pieniędzy”. Jeśli zatem chcesz, aby Twój mały biznes zaczął generować większe zyski, możesz na nich liczyć.

Zobacz również

Jak wypozycjonować kanał na YouTube

YouTube to druga co do wielkości platforma wyszukiwania na świecie. Z tego powodu, każdy twórca …