niedziela , Listopad 18 2018
Home / News / Snapchat – na czym polega i jak korzystać – Tutorial

Snapchat – na czym polega i jak korzystać – Tutorial

Od 2011 roku miliony osób na całym świecie przesyła do innych użytkowników „snapy”. Robert Murphy i Evan Spiegel, założyciele Snapchat, zrewolucjonizowali sposób komunikacji. Z aplikacji korzysta około 190 milionów osób na całym świecie, ponad 100 milinów z nich używa Snapchata codziennie.

W Polsce Snapchata używa około 1,2 mln osób, a ponad połowa z nich to kobiety. Co sekundę użytkownicy tworzą blisko 9 tysięcy snapów. Snapchat jest nie tylko portalem społecznościowym i komunikatorem, ale także świetnym narzędziem marketingowym. Innowacyjność Snapchata została dostrzeżona przez Facebooka, których chciał kupić aplikację za 3 miliardy dolarów.

Czym jest Snapchat?

Snapchat jest mobilną aplikacją do przesyłania wiadomości, zdjęć, filmów, czy obrazków. Aplikacja jest obsługiwana przez systemy operacyjne IOS i Android. Można ją pobierać i używać całkowicie za darmo. Co sprawia, że Snapchat różni się od pozostałych mediów społecznościowych i komunikatorów? Przesłane wiadomości znikają z telefonu odbiorcy po kilku sekundach. Możliwości Snapchata cały czas rozwijają się.

Poprzez aplikację można przesyłać wiadomości tekstowe, zdjęcia, nagrywać krótkie filmiki, nakładać filtry zmieniające wygląd użytkownika, głos czy tło. Użytkownicy mogą tworzyć proste rysunki, dodawać tekst do zdjęć, czy prowadzić rozmowy głosowe. Aplikacja jest niezwykle prosta i intuicyjna.

Po wykonaniu snapa użytkownik wybiera odbiorców z kontaktów, decyduje jak długo ma być widoczna wiadomość (maksymalnie do 10 sekund) i naciska Wyślij. Użytkownicy mogą dodawać znajomych z listy kontaktów telefonu mogą dodawać znajomych znajdujących się w ich pobliżu.

Jak korzystać ze Snapchata

Aplikację można pobrać za darmo ze sklepu Androida lub IOS. Po uruchomieniu Snapchata należy kliknąć na ekranie głównym „zarejestruj się”. W odpowiednie okna tekstowe wpisujemy adres e-mail oraz hasło, które musi posiadać minimum 8 znaków. Kolejnym krokiem jest wybór loginu. W przyszłości nie będzie mógł być zmieniony, a po usunięciu konta i ponownej rejestracji nie będzie mógł być użyty ponownie. Po skończonej rejestracji możemy wejść na nasz profil, zmienić naszą nazwę wyświetlaną i dodać avatara. Zalecane jest również zweryfikowanie swojego numeru telefonu. Od teraz można swobodnie korzystać z możliwości Snapchata.

Jak już wspomniano wcześniej możemy tworzyć snapy czyli zdjęcia i wideo, które znikną po upływie 10 sekund z telefonu adresata. Ponadto możemy tworzyć własne story. Są to snapy z danego dnia, które można odtworzyć po kolei. Story, w zależności od ustawień, mogą być odtwarzane przez znajomych lub przez wszystkich użytkowników. Story można odtwarzać przez 24 godziny, a użytkownicy Snapchata mogą oglądać je dowolną ilość razy.

Na Snapchacie możemy znaleźć i dodać znajomych poprzez wybieranie ich z listy kontaktów w smartfonie, wpisując nazwę konta, skanując snapkody, lub dodając wybrane osoby w pobliżu dzięki lokalizacji GPS. Najczęściej stosowanym sposobem jest dodawanie znajomych poprzez wpisanie ich loginu lub nazwy wyświetlanej w wyszukiwarkę. Na ekranie głównym klikamy na ikonę „szukaj”, wpisujemy login lub nazwę wyświetlaną użytkownika i klikamy na przycisk „dodaj”.

Kiedy wybrany użytkownik doda nas do znajomych będziemy mogli przesyłać do niego snapy lub wiadomości na czacie. Jeżeli ktoś zna nasz login lub nazwę wyświetlaną może również nas zaprosić. Snapchat powiadomi nas o każdym zaproszeniu. Wchodząc w „Dodali mnie” zobaczymy listę osób, które dodały nas i czekają na akceptację znajomości. Aby zaakceptować znajomość wystarczy kliknąć „dodaj”. Chcąc dodać znajomych z listy kontaktów należy kliknąć „dodaj znajomych”, a następnie przejść do zakładki „kontakty”.

Aplikacja pokaże wszystkich znajomych, którzy mają założony profil na Snapchacie. W ten sposób możemy znaleźć tylko tych znajomych, którzy zweryfikowali swoje numery telefonów. Kolejnym sposobem na zwiększenie liczby znajomych jest użycie snapkodu. Należy skierować obiektyw kamery na snapkod, przytrzymać palec na ekranie aż kod zostanie zeskanowany i kliknąć na przycisk „Dodaj”. Za pomocą snapkodów możemy dodawać także publiczne profile popularnych snapchatterów, influencerów, youtuberów, aktorów lub gwiazd.

Ostatnią opcją jest dodanie do znajomych osób, które znajdują się blisko nas, na przykład w tym samym pomieszczeniu. Aby dodać w ten sposób innych użytkowników należy wybrać „Dodaj znajomych”, a następnie wybrać „Dodaj osoby w pobliżu”. Za pomocą włączonej lokalizacji Snapchat wyświetli wszystkich użytkowników, którzy znajdują się blisko nas.
Mamy już znajomych z którymi możemy wymieniać się snapami.

Czas stworzyć i wysłać pierwszego snapa. Po włączeniu aplikacji uruchamia się aparat. Naciskając okrągły przycisk robimy zdjęcie, a przytrzymując przycisk dłużej nagrywamy krótkie video. W prawym rogu na górze ekranu jest przycisk zmieniający kamerę na przednią i tylną. Chcąc użyć filtrów musimy przytrzymać palec na naszej twarzy. Snapchat co jakiś czas aktualizuje dostępne filtry. Zmieniają wygląd użytkownika jego głos lub dodają specjalnych efektów np. po otwarciu ust.

Aplikacja oferuje swoim użytkownikom specjalne filtry na czas świąt (np. Bożego Narodzenia, Halloween, czy Dnia Św. Patryka) lub wielkich wydarzeń w popkulturze takich jak premiera kolejnej części Gwiezdnych Wojen. Użytkownik może włączać geofiltry, które pokażą znajomym w jakim jest miejscu.

Zrobiliśmy zdjęcie lub krótki film, co dalej? Przed wysłaniem wyświetlą się na ekranie opcje edycji naszego snapa:
• Ołówek w prawym górnym rogu pozwala tworzyć proste rysunki i zmieniać kolory snapa
• Litera T pozwala na dodanie tekstu
• Naklejka daje możliwość dołączania obrazków czy emotikonek
• Krzyżyk w lewym górnym rogu pozwala usunąć snapa
• Stoperem w lewym dolnym rogu można ustalać czas wyświetlania
• Strzałka w dół zapisuje snapa na smartfonie
• Plus pozwala na umieszczenie snapa na Story
• Strzałka w prawym dolnym rogu wysyła snapa do wybranych przez nas osób

Po naciśnięciu strzałki na niebieskim tle mamy listę naszych znajomych. Wybieramy do kogo chcemy wysłać snapa lub umieszczamy go w naszym story.
Jeżeli nie chcemy korzystać z aplikacji możemy w prosty sposób usunąć nasz profil. Po zalogowaniu należy przejść do ustawień, następnie wybierać „Wiecej informacji”, Learning the Basics, Account Settings i wybrać opcję Delete an Account. Aplikacja poprosi nas o wprowadzenie naszego loginu i hasła.

Po kliknięciu Continue nasze konto zostanie zdezaktywowane. Przez 30 dni od dezaktywacji konta będziemy mieli możliwość przywrócenia swojego profilu. Po upływie tego czasu profil zostanie całkowicie usunięty, a nasz login nie będzie mógł być ponownie wykorzystany.

Marketing na Snapchacie

Snapchat może być uznawany przez wielu za chwilowy gadżet młodego pokolenia i nie warto się tym zajmować. Wielu dostrzegło w nim potencjał marketingowy i nowy kanał dotarcia do szerszej grupy odbiorców. Jak oceniają specjaliści Snapchat pozwala na swobodniejszą, bardziej dynamiczną relację z użytkownikami aplikacji. Coraz więcej firm angażuje popularnych snapchatterów, influencerów czy celebrytów do promocji swoich marek czy produktów.

Największe grupy wiekowe, które korzystają ze Snapchata to nastolatkowie w wieku 13-17 (ponad 45% użytkowników) oraz osoby w przedziale wieku 18-24 lata (około 41% użytkowników). Te grupy wiekowe coraz rzadziej oglądają telewizję, korzystają z Adblocka i innych programów blokujących reklamy. Wykorzystanie tego kanału i stworzenie właściwego przekazu może przynieść sukces. Najprostszym sposobem na marketing swojego produktu jest stworzenie klasycznej reklamy, która będzie wyświetlana pomiędzy story użytkowników.

Poprzez Snapchata można organizować konkursy angażujące potencjalnych klientów. Na taki rodzaj kampanii zdecydowała się firma I.D.C Polonia promując swój produkt Góralki Ciacho. Konkurs polegał na przesłaniu snapa z trzema rzeczami, które sprawiają użytkownikom przyjemność. Najlepsze snapy, które zostały wysłane na profil marki zostały nagrodzone.
Marki wykorzystują popularność vlogerów, influencerów do promowania swoich produktów.

Często z takiej promocji korzystają firmy kosmetyczne czy odzieżowe. Popularne youtuberki, „szafiarki” prezentują swoim widzom nowe produkty, ich zastosowanie i efekty. Z popularności youtuberów skorzystała Coca-Cola angażując do kampanii na Snapchacie youtuberów prowadzących kanał na YouTube – Abstrachuje.tv.

Snapchat daje możliwość wykorzystania user generated content. Z tego rozwiązania korzystają często wytwórnie filmowe zlecając stworzenie filtrów nawiązujących do wyczekiwanych premier. Popularnymi były filtry nawiązujące do premiery nowego sezonu Gry o Tron czy Legionu Samobójców, dzięki któremu użytkowniczki i użytkownicy mogli upodobnić swój wygląd do Harley Quinn. Tysiące użytkowników wykorzystało te filtry i udostępniało zdjęcia za pomocą różnych mediów społecznościowych.

Zdjęcia użytkowników wyglądających jak postacie z popularnych filmów i seriali były udostępniane na Facebooku i Instagramie. Wielkie produkcje miały zapewnioną dynamiczną kampanię buzz marketingową. Z takich rozwiązań jak reklamy bez możliwości przewijania czy szeroko zakrojone kampanie influence mogą bez problemu korzystać duże firmy, dysponujące odpowiednim budżetem na promocje. Dla mniejszych firm Snapchat proponuje wykorzystanie możliwości filtrów i geofiltrów.

Chcąc wykorzystać możliwości marketingowe Snapchata warto poznać niektóre zwyczaje użytkowników. Wielką popularnością wśród użytkowników cieszą się Mapy. Użytkownicy udostępniają znajomym lokalizację, w łatwy sposób można zobaczyć co interesującego dzieje się w naszej okolicy. Jak pokazują udostępnione statystki, każdego dnia z Mapy korzystało 19 milionów osób. Najwięcej snapów tworzonych jest w soboty.

Przyszłość Snapchata

Aktualizacja Snapchata na początku 2018 oburzyła wielu użytkowników. Stworzono specjalną petycję na Change.org skierowaną do Snap Inc. o cofniecie aktualizacji. Petycja została podpisana przez 1,2 miliona użytkowników z całego świata. Co zostało zmienione? Obecnie w miejscu story naszych znajomych została umieszczona zakładka „Discover”. Zobaczymy tam profile sponsorowane, profile celebrytów, infulencerów, blogerów i snapchatterów.

Mimo wielkiej krytyki statystyki pokazują, że co piąty użytkownik regularnie przegląda content zamieszczany na Discover. Story naszych znajomych możemy obejrzeć w zakładce „Znajomi”, gdzie wcześniej były tylko wiadomości prywatne. Ułożenie znajomych na liście kontaktów jest teraz uzależnione od tego z kim mamy częstszy kontakt. Użytkownicy krytykują również aplikację za zmianę designu.

Przeprowadzane zmiany miały na celu zwiększenie możliwości reklamowych Snapchata. Pozostałe media społecznościowe takie jak Facebook i Instagram od jakiegoś czasu korzystają z podobnych funkcji Snapchata. Część użytkowników i specjalistów od mediów społecznościowych wieszczy początek końca aplikacji.

Niektórzy przewidują, że Snapchat przekształci się w komunikator podobny do WhatsApp. Przewidywania o początku końca aplikacji wydają się zbyt wyolbrzymione. Mimo ogromnej krytyki związanej z ostatnią aktualizacją, liczba użytkowników cały czas rośnie. Przychody firmy również zwiększają się w porównaniu z ubiegłym kwartałem.

Podobne Posty

O LukaszZelezny

Prelegent, trener, autor. Head of Organic uSwitchUK. Zajmuje się SEO, PPC i mediami społecznościowymi. Prywatnie fan podróżowania, drum and bassu i szkockiej.

Zobacz również

3 proste receptury copywritera na chwytliwe nagłówki w mediach społecznościowych

W mediach społecznościowych liczą się sekundy. Odbiorca w mgnieniu oka podejmuje decyzję, czy przeczyta dany …