Home / News / Influencer oraz Influence Marketing – kim są influencerzy

Influencer oraz Influence Marketing – kim są influencerzy

Influencer oraz Influence Marketing – Myśląc o marketingu i reklamie wyobrażamy sobie spoty reklamowe w telewizji, w radiu lub bilbordy przy drogach. Na przestrzeni lat taka forma marketingu może odejść do lamusa. „Milenialsi” coraz rzadziej oglądają telewizję, a ich jedynym medium jest Internet. Wyskakujące okienka, automatycznie odtwarzane filmiki na stronach nie przyniosą efektu w dobie Adblocka.

Influencer oraz Influence Marketing

Jedną z prób dotarcia do tej grupy klientów jest influence marketing. Jest to forma marketingu, w której najważniejszą rolę odgrywają reklamujące osoby, a nie reklamowane produkty czy usługi. Większe znaczenie w tej formie reklamy ma osoba, która poleca produkt niż sam produkt. Influence marketing jest marketingiem referencyjnym lub marketingiem szeptanym na szeroką skalę.

Ta forma reklamy bardzo szybko zdobywa popularność ciągu ostatnich lat, a jej globalna wartość szacowana jest teraz na 1,07 miliarda dolarów. Szacuje się, że do końca 2018 roku wartość rynku wzrośnie do 1,6 miliarda dolarów. Jak wskazuje AdWeek około 92 %  konsumentów ma większe zaufanie do kampanii influence niż tradycyjnej reklamie w telewizji i radiu.

Magazyn Forbes pod koniec grudnia 2016 napisał, że w 2017 roku 84% marketerów ze Stanów Zjednoczonych będzie inwestować środki w influence marketing i ten trend w następnych latach będzie wzrastał.

Kim są influencerzy?

Konkretna definicja Influencer może być kłopotliwa. Influencerem są osoby, które mają wpływ na opinię innych osób, zbudowali trwałe relacje z wieloma odbiorcami, którzy mocno utożsamiają się z nim. Najczęściej są to blogerzy, vlogerzy, osoby aktywne na Instagramie, Snapchacie, Facebooku, które mają dużą grupę odbiorców. Efektywny influencer musi mieć zasięg, wiarygodność i zaangażowanych obserwatorów. Promotorzy dzielą się na  Mega Influencerów, Makro Influencerów i Mikro Influencerów.

Mega Influencerzy to celebryci, aktorzy, artyści, sportowcy. Posiadają ponad milion followersów w mediach społecznościowych. Ich obserwatorzy bardzo chętnie udostępniają dalej ich wpisy czy zdjęcia w mediach społecznościowych. Przykładem mega influencerów są siostry Kardashian. Wśród obserwujących są postrzegane jako ekspertki od mody i osoby kreujące trendy. Siostrt Kardashian za pośrednictwem mediów społecznościowych rozpoczęły promocję swoich perfum KKW Fragrance. W ciągu doby od startu kampanii sprzedano perfumy o łącznej wartości 10 milionów dolarów. Popularność celebrytów, ich zasięgi w mediach społecznościowych oraz właściwie dobrany produkt złożyły się na sukces promocji. Gdyby celebrytki promowały produkt nie pasujący do ich wizerunku, kampania nie odniosła by takiego sukcesu.

Makro influencerzy to najczęściej blogerzy, youtuberzy, osoby prowadzące profile społecznościowe, naukowcy czy menadżerowie. Ich zasięg waha się między 10 tys. a milionem obserwujących. Najczęściej są ekspertami w swoich dziedzinach i cieszą się dużym zaufaniem wśród followersów. Zaangażowanie odbiorców zależne jest od formatu przekazu. Często ten sam przekaz będzie miał diametralnie różne wyniki w zależności od tego, czy treść będzie w postaci bloga, tweeta, posta na Instagramie czy filmu wideo. Zasięg publikowanych treści przez makro influencerów jest wzmacniany przez płatne posty w mediach społecznościowych. Przykładem makro influencerów mogą być specjaliści z branży SEO, którzy recenzują na swoich blogach lub vlogach narzędzia zwiększające widoczność w sieci.

Zobacz również:  Tinder - czym jest portal randkowy i jak go używać

Mikro influencerzy posiadają zasięg od 500 do 10 tys. obserwujących. Dużą cześć obserwujących stanowią członkowie rodziny, przyjaciele i dalsi znajomi.

Czy tylko popularni influencerzy są gwarancją udanej kampanii? Otóż jak podaje HelloSociety mikroinfluencerzy mogą być bardziej skuteczni niż gwiazdy social mediów. Wskaźnik zaangażowania w  kampaniach prowadzonych przez mikroinfluencerów jest o 60% wyższy. Kyla Brennan, założycielka i CEO HelloSociety uważa, że mniej obserwowani influencerzy mają bardziej lojalnych i zaangażowanych followersów. „Konta gwiazd, mają miliony obserwujących, lecz nikt nie wierzy, że gwiazda jest prawdziwym fanem produktu, który próbuje sprzedać”. Najbardziej skutecznymi influencerami są osoby, które kierują swoje wpisy czy filmy do rówieśników. Współpraca z promotorami, którzy mają np. 30 tysięcy followersów może być bardziej efektywna, wiarygodna i tańsza.

Edward Keller i Jonathan Berry, autorzy The Influentials: One American in Ten Tells the Other Nine How to Vote uważają, że dobrymi influencerami są:

  • aktywiści zaangażowani społecznie, charytatywnie, politycznie
  • popularni posiadający szerokie grono odbiorców
  • autorytatywni, posiadające duże zaufanie
  • osoby o otwartym umyśle
  • twórcy trendów

Autorzy na podstawie swoich badań stworzyli 4 typy influencerów:

  • edukator – rozwija wiedzę, służy pomocą swoim odbiorcom
  • trener – motywuje do działania, zwiększa zaangażowanie swoich odbiorców
  • artysta – inspiruje swoich followersów
  • charyzmatyk – przekonuje do określonych zachowań lub działań

Najbardziej popularni influencerzy na świecie i w Polsce

  • Huda Kattan jest popularną beauty blogerką, którą oberwuje prawie 23 miliony osób na Instagramie.
  • Lele Pons jedna z 30 najbardziej wpływowych osób Internetu według Time Magazine. Posiada kanał na YouTube, który subskrybuje prawie 10 mln osób, a jej profil na Instagramie obserwuje ponad 20 mln. Była między innymi ambasadorką marki Cover Girl.
  • Chiara Ferragni obserwuje ponad 11 milionów użytkowników na Instagramie. Współpracowała z najlepszymi markami odzieżowymi jak Gucci czy Pantene. Obecnie posiada swoją markę obuwia Chiara Ferragni Collection
  • Aimee Song zajmuje się modą i wystrojem wnętrz. Jej instagramowy profil sonofstyle jest obserwowany przez prawie 5 milionów osób.
  • Manny Gutierrez znany jako mannymua733 jest pierwszym męskim ambasadorem marki Maybelline. Jego instagramowy profil śledzi 4,7 mln osób.
  • Julia Kuczyńska czyli Maffashion, blogerka modowa, jedna z najbardziej znanych polskich influencerek. Profil na Instagramie śledzi 1,1 mln osób
  • Jessica Mercedes blogerka modowa, współpracująca z największymi polskimi i zagranicznymi markami. Jej profil na Instagramie śledzi 894 tys. osób.
  • Marta Dymek prowadzi niezwykle popularny blog kulinarny jadłonomia, na którym publikuje wegańskie przepisy. Jej instagramowy profil śledzi 163 tys. osób.
  • Kamil Pawelski znany w Internecie jako ekskluzywny menel. Jego profil śledzi ponad 66 tysięcy osób. Jest influencerem i blogerem modowym.
Zobacz również:  7 Doskonałych Narzędzi Marketingowych Szpiegujących Twoich Konkurentów

Jak zostać influencerem?

Pierwszy najważniejszy krok do zdobycia popularności w mediach społecznościowych to znalezienie naszej niszy. Coś, czym naprawdę jesteśmy zainteresowany i możesz przekazać innym ludziom.

Wykorzystaj najlepsze dla Ciebie media społecznościowe. Czy chcesz tworzyć treści, które będą czytane przez innych, publikować zdjęcia czy nagrywać filmy? Facebook pozwala na publikację treści i filmów, Instagram czy Pinterest pokaże wielu milionom twoje zdjęcia i grafiki.

Stwórz strategię swoich działań. Przygotuj plan na dwa, trzy miesiące i regularnie zamieszczaj contnet w mediach społecznościowych. Twój przekaz do innych musi być spójny, przemyślany i interesujący.

Buduj swoją społeczność. Odpowiadaj na komentarze, zachęcaj swoich odbiorców, followersów do udostępniania twoich treści. Kontaktuj się z markami, które są powiązane z twoją niszą.

Najważniejsza jest promocja. Udostępniaj swój content wszędzie tam, gdzie może być zauważony. Cały czas rozwijaj swoją pracę, zwiększaj swoją wiedzę, dbaj o jak najlepszą jakość swojego contentu.

Im więcej ludzi zacznie Cię obserwować, oglądać, czytać tym większa będzie twoja pozycja.

Na początek można zwiększyć zasięgi dzięki pomocy grup Facebookowych. Np. grupa Promujemy blogi, strony licząca ponad 8 tysięcy członków pozwala na umieszczanie swoich wpisów czy artykułów. Linki są odwiedzane, komentowane i udostępniane przez jej członków co pozwala na lepszą widoczność bloga.

Narzędzia wspierające influence marketing

Prowadząc kampanię marketingową warto korzystać z pomocnych narzędzi. Narzędzia pokażą jaki efekt przynosi kampania w mediach społecznościowych lub przeanalizuje najnowsze trendy i zachowania użytkowników.

Jednym z takich narzędzi jest FameBit, które pozwala sprawdzić zasiegi i popularność influencerów. Za pomocą tej platformy firmy mogą rozpocząć współpracę z wybranymi influencerami, ustalić wartość reklamy i tym podobne. Przez FamBit można prowadzić promocję produktu na YouTubie, Twitterze, Instagramie i Facebooku.

Tubular Labs pozwala marketerom pozyskiwać informacje o aktywnych influencerach działających na Instagramie, Facebooku, YouTube. Marketer zobaczy jaką pozycję zajmuje dany influencer, kim są jego odbiorcy, jaki zasięg mają publikowane przez niego materiały.

Zobacz również:  Jak Zorganizować Biznes w Marketingu Afiliacyjnym

Najczęstsze błędy popełniane przy influence marketingu

Promowanie swojej marki poprzez influencerów to coraz popularniejszy modelem marketingu. Ta strategia przeniesie pożądane rezultaty tylko wtedy, gdy będzie prowadzona we właściwy sposób. Influence może zwiększyć świadomość marki i zyski firmy. Jednocześnie nieprzemyślane decyzje mogą zaszkodzić wizerunkowi firmy.

Internauci nie lubią kryptoreklamy. Jednym z takich działań był artykuł portalu Natemat.pl „3 miliony zaspokojonych podniebień – parówki z Orlenu spożywczym hitem”. Kryptoreklama hot dogów ze stacji paliw była gorąco komentowana przez media i internautów na portalach społecznościowych. Powstało wiele memów i parodii. Na wizerunku ucierpiał Orlen, jak i portal Natemat.

Influencer musi mieć cały czas swobodę swojego wyrazu. Jeżeli podczas kampanii marketingowej jego materiały, sposób wypowiedzi i tym podobne będzie różnił się od innych treści, odbiorcy wyczują sztuczność.

Przykład: W jednym z odcinków popularnego serialu animowanego na YouTube promowano nową część gry komputerowej. Twórca serialu zachował swoją kontrowersyjną konwencję i sposób wyrazu. Zarówno produkt, jak i serial jest skierowany do tego samego targetu. Jeżeli reklamodawca zażądałby zmiany dotychczasowej formy, czy stosowanego języka, odbiłoby się negatywnie na wizerunku twórcy jak i reklamowanego produktu. Fani kanału odebrali by to, że dany odcinek jest promocją konkretnego produktu, a nie odcinkiem stworzonym dla nich.

Wiele firm do tej pory nie rozumie internetowego świata. Znany producent wędlin w 2013 roku pozwał vlogera za film recenzujący negatywnie produkt marki. Producent domagał się usunięcia materiału z kanału vlogera oraz 150 tysięcy złotych kary. Film stał się niezwykle popularny, obejrzało go setki tysięcy osób, profile społecznościowe producenta wędlin zostały zaatakowane przez Internautów. Zarówno film vlogera, jak tysiące memów i przeróbek viralowo krążyły po sieci. Ostatecznie firma zawarła ugodę z vlogerem, lecz negatywny wizerunek firmy utrzymywał się przez długi czas.

Sami infulencerzy również popełniają błędy. Zamiast skutecznych reklam mogą stworzyć „internetowe dramy”. W poprzednim roku znana vlogerka na swoim kanale wobecobiektywu reklamowała system nauki do matury Turbo Matura 2017. Film był oficjalną reklamą produktu, a sama vlogerka deklarowała, że robi ją za darmo, bo uznała, że będzie pomocny dla maturzystów. Vloger Generator Frajdy zarzucił oszustwo reklamy, bo produkt został stworzony przez partnera youtuberki. W krótkim czasie powstało wiele filmów na youtubie atakujących reklamę vlogerki. Ostatecznie youtuberka nagrała oświadczenie, w którym przeprosiła swoich widzów za wprowadzenie w błąd. Pomysł na reklamę okazał się klapą i negatywnie wpłynął na wizerunek twórcy i produktu.

 

Podobne Posty

O Kamil S

Zobacz również

czynniki-rankingowe-google

Czynniki Rankingowe Google

Serwis Google ocenia strony internetowe pod względem 200 czynników rankingowych, które cały czas są modyfikowane …