piątek , 15 marca 2024
Home / News / Facebook / 18 błędów podczas tworzenia reklamy na Facebooku

18 błędów podczas tworzenia reklamy na Facebooku


[ SEOWind.io - pisz treści które rankują się w TOPach ]

Zrobienie dobrej kampanii reklamowej na Facebooku wymaga unikania najczęściej popełnianych błędów. Powodują one, że kampania nie jest skuteczna i nie przynosi zamierzonych rezultatów.

Każdy popełnia błędy. Tak, Ty też!z pewnością masz na swoim koncie więcej błędów niż sukcesów. Ważne, aby wyciągać z nich wnioski. Można też, zamiast popełnia własnych, uczyć się na błędach innych, coś doczytać, obejrzeć więcej, włożyć w pracę więcej wysiłku.

Dotyczy to również kampanii reklamowych na Facebooku. Nie będziesz zadowolony, jeżeli wydasz pieniądze na marne, bo przez błędy, których przecież mogłeś uniknąć, po prostu stracisz.

Facebook ma ponad miliard użytkowników na całej naszej planecie, co oznacza, że jest znakomitą platformą dla reklamy. Oznacza to, że jest wielu użytkowników Facebooka, którzy absolutnie nie znają Twojej marki, oferowanych produktów i usług. Dzięki reklamie firmy na Facebooku ten stan rzeczy może się zmienić. Możesz kierować swoje reklamy na Facebooku w użyteczny sposób: według geografii, wieku, płci, zainteresowań i według wielu innych czynników.

Przygotowałem dla Ciebie listę 18 błędów najczęściej popełnianych podczas tworzenia kampanii reklamowych na Facebooku. Błędy te wpływają na najważniejsze wskaźniki, które należy obserwować podczas kampanii: CTR, Relevant Score, koszty za kliknięcia, za konwersje. Im lepiej ustawiona kampania tym lepsze rezultaty ilościowe i kosztowe.
Tworzenie reklamy na Facebooku to potężne narzędzie pozwalające dotrzeć do nowych klientów, ale skuteczne korzystanie z niego wymaga znajomości czyhających pułapek.  Przeczytaj i sprawdź, czy w Twoich kampaniach wszystko naprawdę jest dopięte na ostatni guzik.

#1. Brak określonej grupy docelowej

Jest to częsty błąd, który popełniają nawet doświadczeni marketerzy. Zamiast ślepo ufać intuicji, odpowiedz sobie na kilka ważnych pytań. Odsyłam Cię w tym miejscu do szkolenia on-line, które prowadziłem na ten temat. Nieprzeprowadzona lub niewłaściwe zrobiona analiza klientów wpływa na ich jakość i sprawia trudności podczas dobierania grupy, do której skierujesz swoją reklamę.

#2. Reklama i strona docelowa nie pasują do siebie

Dbaj o to, aby treści, grafika i kolorystyka użyta w reklamie oraz na stronie docelowej były ze sobą spójne. Dzięki temu, po przejściu z Facebooka na stronę klient (użytkownik) będzie miał pewność, że jest we właściwym miejscu. Zwiększa to szanse, że pozostanie na tej stronie dłużej.

#3. Nieodpowiednio dobrane zdjęcie pod względem wiarygodności

Jeżeli zdjęcie czy obrazek nie współgrają z reklamą, jej tematem i treścią nie będą wzbudzały zaufania. Przykładowo, zdjęcie uśmiechniętego gościa o urodzie spoza naszego kręgu kulturowego, nie przysporzy Ci zaufania klientów.

#4. Brak wezwania do akcji CTA – Call To Action

Może to zabrzmi banalnie, ale użytkownicy lubią, gdy prowadzi się ich za rękę. Daj im proste komunikaty, podpowiedz, co mają robić i jakie działania wykonać. Proś ich o to, bo to jest też korzystne dla Ciebie.

Czy wiesz, że jasne i zwięzłe wezwanie do działania może podnieść współczynnik klikalności o 2,85 razy? Masz starannie wybrany i zamieszczony przycisk Call To Action, ale chodzi również o tekst wzywający klientów do działania, który może znacznie poprawić twoje wyniki. Baw się z tekstami CTA, używaj negatywnych słów, takich jak “przestań kupować zbyt drogie koszule” lub zadaj pytanie typu “Potrzebujesz eleganckich koszul?”. Pokazuj w krótkim komunikacie jak niesamowita jest twoja koszula, którą oferujesz. Przede wszystkim bądź zwięzły i zachęcaj do działania.

#5. Brak testów

Nie ma sprawdzonych i uniwersalnych sposobów na reklamę. Zaczynając kampanię, zaczynasz z czystą tablicą (arkuszem excel) i dzięki różnym kombinacjom grafik, tekstów oraz ustawień szukasz najlepszych rozwiązań. Patrzysz, co działa, a co nie. Tylko w ten sposób możesz ulepszać kampanie.

Podczas testów nie powielaj częstych błędów początkujących reklamodawców. Nie próbuj przetestować wszystkiego w tym samym czasie. Testowanie A / B jest bardzo ważne  podczas kampanii reklamowej na Facebooku. Wypróbuj wiele wersji kampanii i sprawdź, która z nich jest najlepsza. Ale jeden błąd, który jest najczęściej popełniany przez reklamodawców nie może zostać powielony. Dla swoich testów musisz ustanowić fundament, a następnie zmienić tylko jedną rzecz na raz. Umieszczasz obrazek, nagłówek i treść reklamy. Każdy element musi być testowany osobno. Nie zmieniaj na przykład obrazka i nagłówka w tym samym czasie – nie będziesz wiedział, który z nich przynosi zamierzony efekt, a który element musi zostać zmieniony.

Ważne jest, aby wziąć pod uwagę strefę czasową i styl życia odbiorców, do których próbujesz dotrzeć. Inne będą nasze działania jeżeli adresujemy nasz przekaz do odbiorców w Polsce, a inne jeżeli chcemy podbijać międzynarodowe rynki. Jeśli kierujesz reklamy do rodziców w Los Angeles warto wyświetlić reklamy 9 minut po tym, jak dzieci poszły spać w strefie czasowej. Może jako polscy przedsiębiorcy mamy produkty, które chcemy sprzedawać w Anglii lub w Hongkongu? Uwzględnienie właściwego czasu reklamy pomoże w utrzymaniu niskich kosztów reklamy.

#6. Niestosowanie remarketingu

Reklamy remarketingowe mogą odmienić świat biznesu e-commerce. Ponieważ reklamę zobaczą osoby, które już wyraziły zainteresowanie Twoją marką i Twoimi produktami. To połowa sukcesu! Jako firma e-commerce powinieneś prowadzić kampanię ponownego kierowania dla każdego z następujących scenariuszy:

  • Użytkownik odwiedza Twoją witrynę
  • Użytkownik przegląda Twoje produkty
  • Użytkownik wybrał produkty i porzucił koszyk

Facebook daje możliwość ponownego dotarcia do osób, które odwiedziły Twoje strony www na podstawie ich miejsca na ścieżce sprzedaży. Możesz również zaimportować listę adresów e-mail, które masz w bazie. Zwykle są to osoby, które miały kontakt z Twoją marką, więc możesz do nich skierować reklamy z treścią przygotowaną specjalnie dla tych grup. Automatycznie budujemy odbiorców, ponieważ kluczowe dane stają się dostępne do tworzenia i uruchamiania kampanii reklamowych na facebooku. Brak remarketingu to główny błąd w świecie Facebooka.

#7. Uruchamianie reklam bez zainstalowania kodów remarketingowych oraz kodów konwersji

Bez zainstalowanych kodów nie stworzysz list remarketingowych. Wstawiaj kod zaraz po zrobieniu strony.

#8. Brak wykluczeń w targetowaniu

Jeżeli celem Twojej reklamy było skierowanie osób na stronę www, a one już tam trafiły, możesz tak ustawić kampanię, aby następnym razem już nie widziały reklamy. Robi to się z wykorzystaniem list remarketingowych. Patrz: punkt 6 i 7.

Rozpoczynając tworzenie reklam na Facebooku, przedsiębiorcy często popełniają błąd zapominając o wykluczeniu osób, które już kliknęły reklamę i dokonały zakupu w sklepie. Pozostawienie dotychczasowych konwerterów wśród odbiorców może być złym pomysłem z kilku powodów: zmarnujesz budżet reklamowy na osoby, które już od Ciebie kupiły oraz Twoje reklamy nie będą już odpowiednie dla tych osób. Vantage automatycznie usuwa osoby, które dokonały zakupu od odbiorców, więc nigdy nie zmarnujesz pieniędzy na kupujących, którzy nie wykonają pożądanej akcji. Dzięki Vantage Twoi klienci otrzymają również informacje o nowościach i promocjach w Twoim sklepie

#9. Powtarzanie tych samych treści

Po co masz pisać dwa razy ten sam tekst, w opisie i na obrazku. Lepiej napisać mniej niż powielać treść. Naprawdę, słabo to wygląda.

Zamiast kopii tekstu zadaj intrygujące pytanie. Możesz nie zdawać sobie z tego sprawy, ale użytkownicy Facebooka lubią odpowiadać na pytania: Twoi klienci, podobnie jak większość z nas, odpowiedzą pozytywnie, gdy reklama prosi o interakcję z nią, zamiast być biernym komunikatem. Ludzie lubią wrażenie, że ich opinia lub umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytanie są cenne.

#10. Tworzenie reklamy bez zdefiniowanego celu

Dobierz cel reklamowy do celów, jakie chcesz osiągnąć. Niby sprawa oczywista, ale jeśli sam nie wiesz, co chcesz osiągnąć, możesz mieć problem przy ustawianiu reklamy.

#11. Wyświetlanie tych samych reklam przez długi okres

Ślepota banerowa obowiązuje również przy kampanich na Facebooku. Odbiorcy przestają widzieć reklamę, która im się opatrzyła. Zmieniaj kreacje, aby zainteresować ich ponownie. Jednocześnie zbyt szybka zmiana reklam również może nam zaszkodzić zamiast pomóc. Cierpliwość to zaleta, a jeśli zbyt często zmieniasz reklamę, może nie być ona dostępna dla osób, do których próbujesz dotrzeć.

Posiadanie tylu możliwości reklamowych na wyciągnięcie ręki  za pośrednictwem Facebooka, może być zarówno błogosławieństwem, jak i przekleństwem. Jeśli oglądasz kampanię i nie zrobiła nic, odkąd zmieniłeś ją pięć godzin temu, to niekoniecznie dlatego, że kampania się nie udała. Niech reklama będzie wyświetlana w czasie od 24 do 48 godzin, aby Facebook zoptymalizował reklamę po jej edycji. Potrzeba czasu, aby zmiany zaczęły obowiązywać, a jeśli ciągle się dostosowujesz, możesz nie uzyskać pożądanego efektu.

Zadbaj o to, aby Twoje reklamy na Facebooku przyciągały uwagę, a zawsze znajdziesz nowych klientów. Czy masz reklamy na Facebooku poświęcone nadchodzącym świętom, sezonom, aktualnym trendom? Jeśli nie, pomyśl o tym, w jaki sposób tematy te pasują do Twojej firmy i co Twoim zdaniem najbardziej podoba się Twojemu idealnemu klientowi. Używanie ekscytujących i aktualnych obrazów może zapobiec nieudanej kampanii reklamowej na Facebooku.

#12 Tworzenie jednej reklamy

Jest to nawiązanie do punktu nr 5. Jeżeli chcesz znaleźć reklamy, które najlepiej działają na odbiorców, zawsze włącz kilka na raz. Optymalnie 2 lub 3, a kiedy któraś z nich się sprawdzi, możesz zrobić kilka jej wariantów. Bardzo częstym błędem jest wyświetlanie jednej reklamy tym samym osobom. Jeżeli tworzymy reklamy na facebooku powinniśmy pamiętać wyłączeniu poprzednich konwerterów. Oznacza to, że zamiast dotrzeć do nowych odbiorców z naszym przekazem, przekazujesz tę samą wiadomość tym samym osobom – w ten sam sposób. Regularnie sprawdzaj informacje o reklamie i komentarze – każda kampania będzie miała inny okres ważności.

#13 Literówki i błędy ortograficzne

Bardzo ważna sprawa! Świadczy o profesjonalizmie i tym, że podchodzisz poważnie do pracy. Moje reklamy sprawdzają zawsze dwie osoby, ponieważ kiedy treści mi się „opatrzą”, nie widzę żadnych błędów. Ten tekst też jest sprawdzany 😉

Pamiętajmy również o długości tekstu reklamowego. W świecie reklamy na Facebooku mniej znaczy więcej. Musimy przekonać naszych odbiorców, potencjalnych klientów, w krótki i zwięzły sposób, że to właśnie nasz produkt powinni kupić. Zbyt długi tekst o walorach naszego produktu zostanie przeczytany przez niewielką ilość osób.

#14 Zbyt małe stawki reklamowe

Zasięgi nie rosną lub kampania nie wyświetla się? Pierwszą przyczyną mogą być za nisko ustawione stawki. Jeżeli tak się dzieje, ustaw reklamę jeszcze raz z większymi stawkami.

#15 Zbyt mały budżet

Oczekujesz dużych efektów z małym budżetem? Jest to możliwe, ale bardzo trudne i w niektórych branżach raczej wręcz niemożliwe. Zaplanuj budżet! Uwzględnij długość trwania kampanii, ilość kreacji reklamowych, ilość stron docelowych oraz cele, jakie chcesz osiągnąć.

#16 Mało czasu lub cierpliwości

Jeżeli chcesz znaleźć dobrze konwertujące reklamy, poświęć im swój czas. Zarówno dla ich stworzenia, jak i dla ich działania. Aby móc wyciągnąć prawidłowe wnioski, kampanie muszą działać co najmniej kilka dni. Im dłużej działają reklamy tym lepsze i bardziej dokładne dane i wnioski możesz wyciągnąć.

#17 Pozostawienie kampanii samej sobie

Zaraz po uruchomieniu kampanii – śledź ją bacznie. Czasami Facebook robi psikusy i mimo że wybrałeś jedną konkretną opcję, on jej nie zaznacza. Obserwuj reklamy, by mieć pewność, że wszystko idzie tak, jak zaplanowałeś.

Facebook ma solidny zestaw narzędzi do automatyzacji, a kiedy już wykonasz pierwszą pracę, możesz mieć ochotę po prostu usiąść i pozwolić, aby kampania działała sama, podczas gdy ty będziesz prowadził swoją firmę. To nie jest sposób na skuteczną kampanię reklamową na facebooku. Musimy cały czas śledzić jakie są jej wyświetlenia i jak wygląda liczba konwersji. Świadomość przebiegu kampanii jest kluczem do jej sukcesu. Warto robić notatki ze swoich spostrzeżeń, które nasuwają się podczas monitorowania kampanii. Zastanów się i zapisz, co byś zmienił? Następnie dodaj to do swojej następnej kampanii reklamowej na Facebooku.

#18 Niekorzystanie z nowych formatów i ulepszeń związanych z reklamą

Rok 2015 był rokiem, w którym w reklamach Facebooka pojawiło się wiele nowych rozwiązań i zmian. Rok 2016 również przynosi zmiany. Nowe formaty, jak Carousel Ads, Lead Ads czy Canvas pozwalają na bardziej kreatywne pomysły, które mogą okazać się bardziej skuteczne od standardowych rozwiązań.

Wypróbuj różne typy reklam i sprawdź, co najlepiej sprawdza się w Twojej firmie. Być może sukcesem okaże się Carousel Ads lub Canvas. Otwórz się na różnorodność.

Podsumowanie

Prawdopodobnie nie są to wszystkie błędy które można popełnić przy tworzeniu reklamy. Jeśli robisz lub zamierzasz tworzyć własne kampanie, na pewno odkryjesz swoje możliwości w tym temacie 🙂

Ten wpis to jedynie moje osobiste spostrzeżenia z obserwacji innych kampanii oraz wnioski po przejmowaniu kampanii od klientów.

O Maciej Jutrzenka

Nazywam się Maciej Jutrzenka. Pomagam właścielom firm, aby ich biznes wzrastały w internecie. „Jeżeli możesz coś zmierzyć to możesz, na to wpływać” – to jest moje podejście do marketingu i sprzedaży. Uważam, że te dwie dziedziny zawsze powinny ze sobą współpracować. Jestem fanem automatyzacji marketingu i ekspertem od reklamy w Internecie. Sprowadzam do Twojego biznesu klientów i dbam o szczegóły tak, żeby ani Facebook ani Google za dużo na Tobie nie zarobili.

Zobacz również

Jak wypozycjonować kanał na YouTube

YouTube to druga co do wielkości platforma wyszukiwania na świecie. Z tego powodu, każdy twórca …

8 komentarzy

  1. 19. Zły produkt. Nie wszystko na FB ma potencjał zakupowy. O ile w Googlu mamy już klienta z otwartym procesem zakupowym, któremu wystarczy pokazać produkt w dobrej cenie i on go kupi, dobór produktów pod kampanię na Facebooku wymaga testów i jakiekolwiek doświadczenia. Na FB nietrudno wywołać pożądanie drewnianego zegarka, ale już sprzedanie łańcucha do Hondy CR 250 sprzed liftingu, z 2007 r., takim banałem nie jest. Bo zegarek jest produktem o sporym potencjale zakupowym – nawet jeśli stricte go nie potrzebuję, może go wezmę, łańcuch niekoniecznie (nawet zakładając, że reklamodawca trafia idealnie w konsumenta, który jest właścicielem tegoż motocykla). Przykłady można mnożyć.

    • Dziękuję za komentarz. Masz rację, że kampanie W Google różnią się od kampanii na Facebook. Jednak zauważ, że salony samochodowe reklamują np.: jazde próbną. Zamkanięcie sprzedaży odbywa się w salonie. Mała jest szanasa, że kupno samochodu odbędzie się on-line. W przypadku zegraka jest ona dużo wyższa.
      Siła zakupowa osób wchodzących na strony ww salonów samochodowych jest też inna. Są to osoby, które myślą i kupnie lub zmianie auta. A do tego można już wykorzystać remarketing i inną komunikację.

  2. Rady cenne, ale… “też!z”, “Brak wezwania do akcji CTA – Call To Action” 😀 Pierwsze to tylko literówka, drugie – redundancja. Błędy małe, ale akurat w tekście wzywającym do nie robienia błędów “słabo to wygląda” 😀

  3. dzięki za art, przyda się.
    macie może jakiegoś tutka czy sensownie opisane jak to zrobić 🙂 chętnie skorzystam też z doświadczenia 🙂

  4. Ja bym jeszcze dodał brak wersji mobile (tak, jeszcze są firmy bez mobile) lub słabo dostosowaną wersję mobilną. Dużo osób korzysta z FB na urządzeniu przenośnym, a nadal często natrafiam na niedostosowaną stronę docelową (gdy już mi się zdarzy kliknąć w reklamę na telefonie). O dziwo nawet na Instagramie (stricte mobilnej społecznościówce) zdarzył mi się taki przypadek

    • Łukasz, dzięki za kolejny punkt. Bardzo słusznie. Trzeba o tym pamiętać, jak również o tym aby korzystać z funkcji wybou miejsca publikacji, podczas ustawiania reklam.

  5. Ja wychodzę z założenia, skoro nie ma czasu dana marka odpowiadać na Facebooku lub w innym medium społecznym na zadawane pytania, w ogóle nie powinna mieć takiej strony w Social Media