Home / News / Aplikacje / Podcast – oto godny rywal blogów!

Podcast – oto godny rywal blogów!

Podcast to dość nowe pojęcie, bo narodziło się ono w 2004 r., kiedy słowo iPod zostało połączone z broadcastem. Często są mylone z radiem internetowym, mimo to, że obu nie można wrzucić do jednego worka. Podcasty są unikatowe ze względu na:

czas i miejsce

Można je słuchać o dowolnej godzinie i w dowolnym miejscu na komputerze, tablecie lub urządzeniu mobilnym. Podcasty–to swojego rodzaju audio na życzenie. Natomiast programy w radiu internetowym są nadawane na żywo.

lokalizację

Mimo to, że wiele ludzi słucha podcastów z bezpłatnych aplikacji na smartfony typu iTunes, Podcast Addict, Stitcher, Player FM, to same pliki tam się nie znajdują. Te aplikacje jedynie odsyłają nas w miejsce, gdzie podcasty są zapisane, czyli na serwery autorów nagrań.

formę

Mimo to, że podcasty są zwykle kojarzone z formą audio, to nie koniecznie muszą one być nagrane w mp3. Mogą również występować w formie wideo.

dystrybucję

Nie musisz przeszukiwać całego Internetu, żeby znaleźć nagrania na interesujące Ciebie tematy. Wystarczy ściągnąć dowolną aplikację do słuchania podcastów, na przykład iTunes, Player Fm lub Stitcher i zasubscrybować audycję. Wiadomość o nowym odcinku Twojego ulubionego autora dotrze do Ciebie poprzez aplikację. Umożliwia to czytnik RSS.

reklamę

Stacje internetowe zawsze zarabiają na reklamach, bo pieniądze z reklam zapewniają im przetrwanie. Natomiast podcasty nie tworzy się z myślą, żeby na nich zarabiać. W Polsce dość rzadko nadaje się tam reklamy. W Stanach Zjednoczonych podcasterzy nie tylko budują swoją markę osobistą za pomocą swoich edycji, lecz także współpracują ze sponsorami.

publikę

Stacje radiowe transmitują nagranie dźwięku do szerokiej publiczności. Podcasty są skierowane jedynie do tych ludzi, których interesuje określony temat–na przykład marketing lub biznes. Taki temat jak technologie zrzeszy miłośników nowych gadżetów–dość wąską grupę w porównaniu do tych audycji, gdzie wszystkie tematy są zebrane razem–technologia, biznes i rozrywka.

Dlaczego warto rozważyć założenie własnego kanału podcastowego?

Podcasty jeszcze nie nabrały rozmachu w Polsce w odróżnieniu od Stanów Zjednoczonych, gdzie w 2016 roku 21% Amerykanów (57 milionów) słuchało podcastów w ciągu ostatniego miesiąca, średnio pięć odcinków tygodniowo[1].

Ta forma treści jeszcze nie dorównuje blogom, jednakże już dziś może posłużyć jako świetne narzędzie do budowania własnej marki online lub zwiększania świadomości o firmie.

Zanim platforma lub narzędzie staną się popularne, większość użytkowników podchodzi do wynalazku z niechęcią, wręcz z podejrzliwością. Czekają, aż inni sprawdzą, czy warto tego narzędzia używać. Prawda jest taka–marketing jest bardzo dynamiczny. Przewagę ma ten, kto sprawdzi nowinkę technologiczną jako pierwszy, nawet jeżeli nikt jeszcze nie wierzy w jej przyszłość. Im więcej ludzi przekona się w skuteczności narzędzia, tym bardziej powszechne ono się staje. Pojawia się konkurencja, coraz trudniej jest się wyróżnić. Będąc otwartym na nowe rzeczy, można zdobyć przewagę.

Tak było z blogami. Blogi też nie były doceniane na początku swojego istnienia, a nieliczni blogerzy pisali nie po to, żeby zarobić. Wręcz nie podejrzewali o możliwości monetyzacji bloga. Pisali, bo to kochali. Blogera doceniamy za lekkość pióra, humor lub styl. Natomiast podcastera słuchamy, bo podoba nam się jego głos, gości, których zaprasza do odcinków, merytoryczna rozmowa lub rozrywka, którą dostarcza. Zwykle przyciąga treść, natomiast o lojalności zadecyduje głos prowadzącego i jego autentyczność. Czytanie napisanego „scenariusza” podcastu z kartki wcześniej lub później zostanie wykryte, a Ci podcasterzy, którzy nagrywają odcinki z prawdziwą pasją, zdobędą słuchaczy.

W Polsce niestety nie ma jeszcze dużo podcastów. Już wkrótce to się zmieni. Wraz z popularyzacją podcastów nowi podcasterzy zaczynają deptać po piętach weteranom podcastingu.

Dlaczego podcast stał się modny?

Po pierwsze, Apple umożliwił słuchaczom łatwiejszy dostęp do podcastów. Po drugie, zmieniły się potrzeby i nawyki ludzi–dużo czasu spędza się w samochodzie, w komunikacji miejskiej lub samolotach. Coraz więcej ludzi biega lub uprawia inny sport. A podczas wszystkich tych czynności chcemy skutecznie zagospodarować czasem, ciągle chcemy się edukować.

Z przyjemnością słucham podcastów amerykańskich autorów–Amy Porterfield, Science of Social Media, Social Media Examiner, bo wśród polskich ciężko jest znaleźć cokolwiek związanego stricte z marketingiem. Dlatego rok temu postanowiłam zmienić to–założyć swój kanał podcastowy i blog, Start Up My Life. Traktuje on tylko o marketingu internetowym. Zapraszając ekspertów z branży, chce dostarczyć jak najwięcej konkretnych informacji słuchaczom.

Podcast jest dla tych ludzi, którzy zajmują się marketingiem w firmie, budują markę osobistą lub chcą zaistnieć online. Chcę pomóc tym, którzy nieustanie szukają tej wiedzy, bo kiedyś mi brakowało dobrego źródła.

Dlaczego warto wybrać podcast?

podcasty2
Od lewej: Dominika Nawrocka, (kobietaipieniadze.pl/) Margo Ovsiienko (http://startupmylife.net)

Podcast pozwala nawiązać bliższą relację ze słuchaczami, odbiorcami treści. Ton głosu, styl mówienia, lekki entuzjazm sprawia, że coraz bardziej ufamy osobie „w słuchawkach”. Kontakt jest bardziej spersonalizowany niż np. podczas czytania wpisu blogowego lub artykułu w czasopiśmie.

Na aplikacjach do słuchania podcastów można znaleźć sporo „martwych” kanałów, gdzie materiał nie jest regularnie aktualizowany. To przez brak cierpliwości i pasji do tej formy promocji wiele rezygnuje. Tak jest w blogowaniu–na początku oczekuje się szybkich wyników. A szybki sukces rzadko się zdarza.

Podcasty nie mają dokładnej analityki, ciężko jest prześledzić ile, kto i kiedy słucha podcastów. Nie można z pewnością powiedzieć, że podcasty przekładają się na sprzedaż produktów oferowanych na blogu lub stronie firmowej. To przez brak dokładnych danych analitycznych wiele sponsorów nie uwzględnia podcastu jako kolejnego kanału do promocji.

Na podcaście nie zarabia się bezpośrednio, bo jak twierdzi Radek Budnicki z podcastu Lepiej Teraz: „Podcast to karoseria. Silnik znajduje się na stronie lub w sklepie online”. Jednym z zadań podcastu jest zbudowanie marki, wizerunku eksperta w branży. Pojawia się tzw. efekt aureoli–ludzie zaczynają przypisywać podcasterowi pozytywne cechy, uważają go za wyjątkową osobę. To wynika z tego, że nawiązuje on kontakt z influencerami. Nie jest to trudne, bo dobrym pretekstem służy zaproszenie do podcastu. Eksperci z branży zwykle z przyjemnością przyjmują zaproszenia, ponieważ podcast to jest nowa forma promocji. Podcastów jest na tyle mało, że nie gubią się one w napływie informacji, jak jest to w przypadku wpisów blogowych.

Jak można wykorzystać podcast?

podcasty3
Margo Ovsiienko (http://startupmylife.net)

W podcaście można zawrzeć wezwanie do działania, czyli osobiście poprosić słuchaczy o dokonanie określonej czynność–np. wpisanie się na listę mailingową, znajdującą się na blogu, odwiedzenie strony www, lub fanpage’a na FB.

Jeżeli porównamy podcast do radia lub telewizji, zauważymy kilka różnic w komunikacji. Przede wszystkim TV i radio słucha dość różnorodna grupa ludzi. Widząc reklamę nowej suszarki, pewnie jedynie mały procent rozważy zareklamowany model podczas kupna. Proporcja ceny takich reklam do efektu jest słaba. W podcaście zrzeszamy ludzi, którzy interesują się konkretnym tematem oraz mają związane z nim potrzeby.

Prowadząc podcast o nieruchomościach, można wypromować książkę o tym, jak wyremontować mieszkanie. Nie koniecznie to musi być książka, którą pisze sam podcaster. To może być książka gościa, który w jednym z odcinków opowiadał o inwestowaniu. Zwykle wygląda to tak: gość i podcaster umawiają się na afiliację, a słuchacze często dostają zniżkę na zakup produktu przedstawionego w podcaście. Ale oczywiście najlepszą metodą na zmonetyzowanie swojej działalności online będzie kurs lub inny produkt, który firma lub bloger może zaoferować. Podcast nie sprawi, że prowadzący zacznie zarabiać. On sprawi, że więcej ludzi zainteresuje się działalnością tej osoby, sprawdzi jego stronę lub/i jego produkty.

 

Jeżeli podcasty wydają się interesującym narzędziem do promocji własnej marki oraz zamierzasz stworzyć swój kanał podcastowy w przyszłości, zachęcam do przesłuchania poniższych podcastów o biznesie i marketingu:

Podziel się tematami, które Ciebie najbardziej inspirują w komentarzach!

[1]http://www.edisonresearch.com/wp-content/uploads/2016/05/The-Podcast-Consumer-2016.pdf

Podobne Posty

O Margo Ovsiienko

Zobacz również

instagram

Instagram – jak dodać, usunąć, zdobyć like i promować konto

Spis Treści Jak działa Instagram?Jak założyć Instagram?Jak usunąć konto Instagram ?Jak dodać zdjęcie na Instagram …