wtorek , 23 kwietnia 2024

Reddit – Internetowe Multi-Kulti w pełnej krasie


[ SEOWind.io - pisz treści które rankują się w TOPach ]

Jeżeli myśleliście, że najjaśniejszymi stronami Internetu są Facebook, Twitter i Instagram, jesteście w błędzie – istnieją znacznie barwniejsze i oferujące więcej możliwości socjalizujących media społecznościowe. Jednym z nich jest reddit, którego podtytułem jest “The Front Page of The Internet“. I nie ma w tym zdaniu krztyny przechwałek, gdyż drugiej tak osobliwej społeczności można ze świecą szukać.
Jeden portal, wiele twarzy

Trudno jest jednoznacznie zdefiniować naturę reddita – służy on bowiem przede wszystkim do dzielenia się różnego rodzaju treścią (w postaci linków bądź postów tekstowych), ma potencjał informacyjny, spełnia także wszelkie wymagania potrzebne do uznania go za internetową społeczność. Co czyni go jednak na tyle unikalnym, że część internautów decyduje się na kreowanie swojej wirtualnej tożsamości właśnie za jego pośrednictwem? W odróżnieniu od witryn społecznościowych zajmujących czołowe miejsca w rankingach, na reddicie nic nie jest typowe – nie ma typowych kręgów znajomych (funkcja ta jest niemal zmarginalizowana), typowego czata, typowego profilu użytkownika (tak naprawdę użytkownika stanowi treść przez niego udostępniana), a szablon jest mocno okrojony. Śmiało można zatem uznać, że to minimalizm czyni go atrakcyjnym.

Społeczności w społeczności

Potencjał socjalizacyjny reddita ma zdecydowanie inny charakter: w porównaniu do Facebooka, gdzie dyskusje mają dotyczyć przede wszystkim życia prywatnego użytkowników, w „serwisie z kosmitą” toczą się one wokół zainteresowań skupionych w subredditach, oznaczanych jako /r/. I nie ma chyba takiego tematu, który nie posiadałby tam swojego odnośnika: począwszy od ogólnotematycznych, przez /r/IAmA z sesjami Ask Me Anything, skończywszy na tych najbardziej szczegółowych. Część subredditów skupia treść typowo rozrywkową, inne z kolei pełnią rolę niemalże branżowych forów internetowych. Wyjątkiem jest /r/all, który pełni rolę worka z najgorętszym, najwyżej ocenionym contentem. Przeglądanie reddita nie wymaga założenia konta, jednak zostanie redditorem przynosi bonusy w postaci możliwości komentowania i subskrybowania tematów, a co najważniejsze – dołączenia do tej niezwykłej społeczności.

Karma… a z czym to się je?

Każdy użytkownik ma do dyspozycji łapkę w górę i łapkę w dół, którymi decydują o jakości ocenianej przez nich treści. Głosy te składają się na “karmę” użytkownika, a im więcej głosów “za”, tym jest ona wyższa. Recepta na gromadzenie karmy jest prosta – zamieszczanie unikalnego, ciekawego contentu, który dodatkowo okaże się zabawny dla innych użytkowników. W większości przypadków nie musi to być kilkustronicowy elaborat poruszający intrygujące kwestie – wystarczy bowiem zdjęcie, gif bądź celnie zadane pytanie, by user “wypłynął” ze swoim postem ponad miliony innych wpisów. Ideą reddita nie jest jednak walka o to, kto zgromadzi więcej karmy – ma on być miejscem dzielenia się interesującą treścią, wymiany poglądów i przede wszystkim – świetnej zabawy. Dlatego właśnie kolejnym ważnym elementem strony jest możliwość komentowania, a nic nie napędza lepiej klikalności niż ożywiona, pełna argumentów za i przeciw dyskusja… Może jedynie prócz kotów i pewnej części kobiecego ciała (akurat o te na reddicie nie trudno).

Władza w rękach ludu

Reddit jest niemalże w całości udostępniony użytkownikom – do tego stopnia, że mogą oni nie tylko udostępniać, ich zdaniem, ciekawą treść, ale także naprawiać błędy i poprawiać jakość strony, tworzyć nowe funkcje, a także wspierać powstawanie nowych wersji językowych (chociażby naszej, gdyż tłumaczenie serwisu na język polski jest niekompletne). Zarządzanie społecznością także zachodzi oddolnie, gdyż to internauci wybierają, do jakiego subreddita dołączą, jedynie w niewielu przypadkach (takich, jak prywatne subreddity) prosząc o pozwolenie moderatorów-wolontariuszy.

Ja Polish, ty English… A reszta?

Reddit jest swoistym internetowym multi-kulti, głównie ze względu na to, że nie istnieją w jego obrębie jawne podziały pod względem pochodzenia, rasy, płci, religii czy miejsca zamieszkania (może poza subredditami skupiającymi użytkowników np. z konkretnego państwa, takich jak /r/Polska, poświęcony treściom w języku polskim, dotyczących ważnych dla polskich redditowiczów spraw). W przeciwieństwie do innych mediów społecznościowych użytkownik może wejść w interakcję z każdym innym internautą korzystającym z reddita (poprzez komentarze i łapki w górę/w dół), a nie jedynie z osobami znajdującymi się w kręgu jego znajomych.

Pokaż mi swój subreddit, a powiem ci kim jesteś

Pierwotnie nie istniało ograniczenie związane z jakością i tematyką dodawanych treści – użytkownik mógł udostępnić to, co mu się żywnie podoba i czekać, na możliwą aprobatę innych redditorów. W 2015 roku nowy CEO podjął jednak decyzję o wprowadzeniu zmian w contentowej polityce, tłumacząc się koniecznością zastosowania obostrzeń wobec tych społeczności, które służą jedynie „denerwowaniu innych redditowiczów”. Wszelkie subreddity poruszające tematy rasistowskie, wulgarne i nawołujące do jakiejkolwiek agresji zbanowano lub objęto kwarantanną, co oznacza, że przyłączyć się mogły do niej jedynie osoby, które w sposób zdecydowany, a nie przypadkowy, wykazały zainteresowanie taką tematyką. Zdania o zasadności tej decyzji są podzielone – część użytkowników potraktowało to jako atak na wolność słowa, inni zaś za potrzebną „czystkę” (głównie ze względu na to, by ograniczyć negatywny stosunek do samego portalu, którego opinię psują pewne grupy użytkowników).

Treść w służbie sprzedaży

A czy za pośrednictwem reddita, tak jak Facebooka czy Twittera, można coś sprzedać? Oczywiście, posiada on całkiem spory potencjał marketingowy, chociaż w przeciwieństwie do innych tego typu serwisów, ograniczony przez zasadę jakości udostępnianych treści. Subreddity nie pełnią bowiem roli fanpejdży, na których można dzielić się treścią związaną jedynie z daną marką. Reddit wymaga od swoich użytkowników tego, by udostępniali różnorodny content, a jeżeli internauta dodaje linki czy posty tekstowe zawierające ciągłe odwołania do jednego produktu bądź usługi, otrzymuje blokadę konta (innym rodzajem takiego bana jest ograniczenie polegające na możliwości publikowania contentu, który jednak nie jest widoczny dla innych użytkowników. Bezpieczna promocja za pomocą reddita powinna zatem polegać na udostępnianiu linków zgodnych tematycznie, ale pochodzących z różnych miejsc w Internecie, o unikalnej i ciekawej treści, a także niepublikowanych wcześniej przez innych użytkowników. Dla tych bardziej zdeterminowanych stworzono formaty reklamowe wyglądające dokładnie tak samo, jak zwykłe opublikowane URL, ale opłacone zgodnie z zaproponowanym przez kierownictwo reddita cennikiem. Jedną z najbardziej popularnych reklam (z których serwis sam jest dumny), jest promocja firmy Haworth Inc., produkującej meble biurowe.
Wystarczy spojrzeć na statystyki reddita, by stwierdzić, że strona odniosła (i codziennie odnosi) niewątpliwy sukces. Ta internetowa społeczność pełna jest najróżniejszych charakterów, poglądów i osobowości, tworzących razem jednorodną, zgraną calość. 231 milionów unikalnych gości i ponad 8 miliardów udostępnionych stron mówi samo za siebie – ludzie z całego świata (a dokładniej mówiąc, z 217 krajów) kochają ten serwis za możliwość definiowania siebie poprzez dodawane treści i zamieszczane opinie, a nie przez ilość lajków pod zdjęciem profilowym.

O Ola Rybacka

Zobacz również

Jak wypozycjonować kanał na YouTube

YouTube to druga co do wielkości platforma wyszukiwania na świecie. Z tego powodu, każdy twórca …