wtorek , Grudzień 18 2018
Home / News / Marketing Automation

Marketing Automation

Marketing automation to proces wykorzystujący oprogramowania do wykonywania powtarzających się zadań marketingowych mających na celu zdobywanie leadów sprzedażowych, personalizowanie przekazów marketingowych i treści, a także oszczędzanie czasu i wysiłku marketerów. Automatyzując wiele z tych zadań, użytkownicy mogą skuteczniej wysyłać właściwe wiadomości do właściwego użytkownika we właściwym czasie.

Marketing automation co to jest?

Marketing automation to technologia, która pozwala na automatyczne zarządzanie procesami marketingowymi i kampaniami na wielu płaszczyznach. Dzięki tej formie marketingu firmy i marki mogą kierować reklamy do klientów na przykład za pomocą zautomatyzowanych wiadomości e-mail. Wiadomości są wysyłane automatycznie, zgodnie z zestawami instrukcji zwanymi przepływami pracy.

Przepływy pracy można definiować za pomocą szablonów, niestandardowo tworzonych od podstaw lub zmodyfikowanych w połowie kampanii, aby uzyskać lepsze wyniki. Działy marketingu i sprzedaży używają tego rodzaju marketingu, aby zautomatyzować kampanie marketingowe online i działania sprzedażowe, zwiększając przychody i maksymalizując efektywność.

Gdy automatyzacja jest efektywnie wykorzystywana do radzenia sobie z powtarzającymi się zadaniami, pracownicy mogą rozwiązywać problemy wyższego rzędu, a ludzki błąd ulega zmniejszeniu. Automatyzacja marketingu pomaga w generowaniu leadów, a także w mierzeniu całkowitego zwrotu z inwestycji w kampanie. Oszczędność czasu i kosztów związanych z automatyzacją procesów marketingowych wzrasta wraz ze wzrostem i złożonością organizacji.

Czym zajmuje się Marketing automation?

W swojej najbardziej podstawowej formie automatyzacja marketingu to zestaw narzędzi mających na celu usprawnienie i uproszczenie niektórych z najbardziej czasochłonnych obowiązków związanych z nowoczesnymi rolami marketingu i sprzedaży. Od automatyzacji procesu kwalifikowania leadów po tworzenie kampanii cyfrowych, marketing automation polega na uproszczeniu świata biznesu, który w coraz szybszy sposób staje się zbyt złożony i skomplikowany.

Automatyzacja marketingu pozwala wdrożyć cyfrową strategię marketingową bez konieczności ręcznego wysyłania każdej wiadomości e-mail lub publikacji wpisu w mediach społecznościowych, które prowadzimy. Dobre narzędzia do automatyzacji pomagają identyfikować odbiorców, projektować odpowiednie treści i automatycznie uruchamiać działania w oparciu o harmonogramy i zachowania klientów.

Po uruchomieniu kampanii przedsiębiorcy i marketingowcy mogą skupić się na innych zadaniach, a następnie przeanalizować i dostosować swój plan marketingowy, gdy zaczną pojawiać się wyniki. Zautomatyzowana strategia marketingowa może zaoszczędzić czas i zasoby, zwiększając przychody i zwrot z inwestycji, a jednocześnie wpływać na lepszy rozwój firmy.

Jak działa Marketing Automation?

Marketerzy wdrażają strategie za pomocą swoich systemów automatyzacji marketingu na wiele sposobów, z których wiele opisano poniżej.

Określanie kryteriów

Marketerzy stosujący marketingowy system automatyzacji określają kryteria i wyniki dla zadań i procesów. Kryteria te zostają zinterpretowane, zapisane i wykonane przez oprogramowanie do automatyzacji marketingu, jednocześnie oceniając jakość potencjalnych klientów i ostatecznie dostarczając dane do zespołów sprzedażowych, często za pomocą oprogramowania do zarządzania relacjami z klientami (CRM).

Wykorzystanie plików cookie

Marketerzy korzystający z automatyzacji marketingu wykorzystują również pliki cookie instalowane w przeglądarce internetowej odwiedzającego witrynę. Marketingowcy mogą śledzić użytkowników za pośrednictwem stron internetowych, tworzyć wyniki dla potencjalnych klientów i uruchamiać więcej danych profilu na podstawie działań internetowych.

Używanie formularzy do informacji kontaktowych

Automatyzacja marketingu jest prostym sposobem, aby pomóc przedsiębiorcom w kwalifikowaniu potencjalnych klientów. Marketingowcy używają formularzy do zbierania informacji kontaktowych, które pozwalają im kwalifikować potencjalnych klientów. Na podstawie przesłanych informacji można skonfigurować automatyzację w celu umieszczenia potencjalnych klientów w odpowiednich zasobnikach w zależności od początkowych zebranych danych. Dzięki temu przedsiębiorcy i marketingowcy są w stanie zidentyfikować swoje „najlepsze” kontakty i określić najlepszy sposób komunikacji z nowym potencjalnym klientem, aby zwiększyć sprzedaż i rozpoznawalność marki.

Systemy automatyzacji marketingu promują silną mieszankę strategii przychodzących i wychodzących, a także możliwość prawidłowego oceniania potencjalnych klientów. Pomaga to marketerom zrozumieć, którzy potencjalni klienci są wykwalifikowani i gotowi do sprzedaży, a którzy potrzebują więcej czasu na poznanie i zrozumienie wyzwań, które można im pomóc rozwiązać.

Jak automatyzacja marketingu wpływa na mapę podróży klienta?

Mapa podróży klientów jest sumą indywidualnych spersonalizowanych doświadczeń z daną marką. Dzięki automatyzacji marketingu można dostosować każdą interakcję w oparciu o dane klientów, aby tworzyć ciągłe, bezproblemowe podróże przez każdy punkt kontaktu z marką.

Automatyzacja marketingu tworzy na wielką skalę odpowiednie treści i wiadomości wykorzystywane w wielu kanałach. Wysyłane są wiadomości e-mail z dynamiczną treścią, integrowana jest komunikacja mobilna z pocztą e-mail i kampaniami społecznościowymi za pośrednictwem wiadomości SMS, powiadomień push i wiadomości grupowych. Generuje reklamy cyfrowe, które pojawiają się dla odpowiednio dobranej grupy klientów we właściwym czasie. Co więcej, dzięki automatycznym działaniom marketingowym polecane są odpowiednie produkty dla użytkowników odwiedzających daną stronę.

Dzięki automatyzacji marketingu możemy dotrzeć do klientów podczas ich podróży, niezależnie od tego, gdzie się znajdują w cyklu życia klienta – od pozyskania do sprzedaży. Możemy dostarczać aktualne, trafne treści, które docierają do użytkowników, przekształcając potencjalnych klientów w  lojalnych konsumentów danej marki.

Komponenty Marketing Automation

Marketerzy korzystają z oprogramowania do automatyzacji marketingu, aby tworzyć wysokiej jakości kontakty z klientami. Według marketingowego dostawcy oprogramowania Marketo, oprogramowanie można podzielić na kilka kluczowych części marketingowych:

  • Centralna baza danych marketingowych: dane marketingowe z potencjalnymi klientami i interakcjami oraz zachowaniami są przechowywane i analizowane, aby umożliwić specjalistom od marketingu segmentowanie i kierowanie właściwych komunikatów do każdego klienta.
  • Mechanizm zaangażowania klienta: Automatyzacja marketingu umożliwia marketingowcom prowadzenie procesów marketingowych jak na przykład prowadzenie i rejestrowanie rozmów przez kanały online i offline.
  • Mechanizm analityczny: marketingowcy mogą testować, mierzyć i optymalizować marketingowy zwrot z inwestycji i wpływ danych działań na przychody firmy.

Najlepsze oprogramowania do automatyzacji marketingu pozwalają na przesyłanie treści dostosowanej do konkretnych profili użytkowników, grupowania klientów i potencjalnych klientów według tego różnych kryteriów na przykład: podobnych zachowań, zainteresowań czy danych demograficznych. Możemy przetestować różne zmienne, takie jak czas wysyłania wiadomości e-mail, nagłówki tematów i obserwować jak wpływa to na mapę podróży klientów.

Najpopularniejsze oprogramowania marketing automation

Prawdopodobnie podczas wyboru oprogramowania marketing automation cena i jakość będą najważniejszymi kryteriami. Jednym z najbardziej popularnych programów jest Marketo. Marketo to wielofunkcyjna platforma, która pozwala na sprawne zarządzanie działaniami marketingu automatycznego. Jest centrum dowodzenia kampaniami mailingowymi, działaniami marketingowymi w mediach społecznościowych i tym podobne. Pozwala sprawniej budować długoterminowe relacje z klientami i mierzyć ich efektywność.

Oprogramowanie zawiera zintegrowane aplikacje, które zapewniają szereg funkcji dla marketing automation, marketingu w mediach społecznościowy, pozyskiwania leadów, zarządzanie budżetem, analizy, informacje o sprzedaży i personalizację witryny. Marketo jest zintegrowany z Salesforce.com, Microsoft Dynamics CRM i SugarCRM. Ta dwukierunkowa komunikacja umożliwia przedstawicielom handlowym lub marketerom uzyskiwanie wyraźnego obrazu potencjalnych klientów i ustalanie priorytetów na podstawie ich zaangażowania.

System Marketo dzięki funkcji rekomendacje będzie proponował klientom i innym użytkownikom treści, które mogą ich zainteresować. W ten sposób Marketo może wesprzeć działania content marketingu. Standardowa wersja oprogramowania kosztuje 1,499 dolarów na miesiąc i pozwala zarządzać 60 kampaniami.

Kolejnym popularnym oprogramowaniem jest Pardot. Jest to wiodący system automatyzacji marketingu, który pozwala dotrzeć do potencjalnych klientów za pomocą różnych środków, np. kampanii e-mailowych, mediów społecznościowych i tym podobne.  Pardot jest w dużej mierze wykorzystywany jako narzędzie marketingu e-mail. Wykorzystując te narzędzie podczas działań marketingowych będziemy mogli korzystać z responsywnych szablonów mailowych oraz otrzymamy rzetelne raporty analizujące przebieg kampanii.

Oprócz tych zalet Pardot jako system e-mail marketingu, może również wysyłać powiadomienia lub formularze do potencjalnych i lojalnych klientów, dzięki czemu możemy zwiększyć naszą szansę na zdobycie leada. Gdy klient wypełni formularz kontaktowy Pardot na stronie internetowej możemy skonfigurować zautomatyzowany proces marketingu.

Adres mailowy klienta zostanie wprowadzony do systemu, a wysyłane automatycznie wiadomości e-mail będą spersonalizowane pod kątem imienia, nazwiska czy firmy. Użytkownik zostanie przypisany do potencjalnej grupy klientów w zależności od tego, czy wiadomość e-mail została otwarta, czy kliknięto na link w e-mailu, lub czy wykonano inne pożądane działanie. Standardowa wersja programu kosztuje 1000 dolarów miesięcznie.

Warto wspomnieć o polskim systemie SalesManago. Zawiera wszystkie najważniejsze elementy, które musi posiadać system marketing automation. Pozwala śledzić odwiedzających witrynę, zarządzać formularzami kontaktowymi czy kampaniami mailingowymi. Na szczególną uwagę zasługuje funkcja identyfikacji firm na podstawie IP, które odwiedzają naszą stronę.

Dla branży e-commerce przydatną funkcją będzie rekomendacja produktów. Ze wszystkimi funkcjami możemy zapoznać się korzystając z bezpłatnej 30-dniowej wersji. Standardowa wersja programu kosztuje 149 złotych miesięcznie.

Dobre i złe strony marketing automation

Marketing automation nie może być jedynym sposobem na pozyskiwanie klientów. Najgorszą rzeczą, jaką może zrobić firma to zautomatyzowanie całego jej marketingu. Poprzez nadmierną automatyzację marketingu, w szybki sposób zakończymy zarządzanie podróżą klienta zamiast ją optymalizować i kreować. Każda firma jest inna, ale dobra automatyzacja marketingu przynosi korzyści, gdy firma nawiązuje osobiste relacje z klientami.

Wysyłanie tylko bezosobowych wiadomości lub szablonowych odpowiedzi do klientów jest nieskuteczne. Warto wykorzystywać zebrane  informacje o klientach i ich działaniach czy preferencjach. Korzystając z danych zebranych przez oprogramowania marketing automation można budować zoptymalizowane podróże klientów dostosowane do ich indywidualnych potrzeb.

Wyróżnia się dwa rodzaje złej automatyzacji marketingu: nieefektywne korzystanie z platformy automatyzacji marketingu, oraz korzystanie z oprogramowania, które określają się jako marketing automation, a w rzeczywistości nie mają z nimi nic wspólnego. Prawdziwa automatyzacja marketingu pozwala na śledzenie każdego punktu kontaktu, który dana osoba ma z marką, pozwala odpowiednio dostosować komunikację. Powinno to umożliwić nie tylko zautomatyzowanie procesów, ale także przewidywanie potrzeb kupujących i przyspieszenie ich zakupu.

Marketerzy, by osiągnąć sukces potrzebują solidnej strategii automatyzacji marketingu, a nie tylko automatyzację tych samych zadania, które wykonują przez cały czas. Dobry marketing automation to suma możliwości technologii, sztucznej inteligencji, wiedzy i doświadczenia marketerów.

Podobne Posty

O LukaszZelezny

Prelegent, trener, autor. Head of Organic uSwitchUK. Zajmuje się SEO, PPC i mediami społecznościowymi. Prywatnie fan podróżowania, drum and bassu i szkockiej.

Zobacz również

3 proste receptury copywritera na chwytliwe nagłówki w mediach społecznościowych

W mediach społecznościowych liczą się sekundy. Odbiorca w mgnieniu oka podejmuje decyzję, czy przeczyta dany …