wtorek , Grudzień 18 2018
Home / News / Real time marketing – jak go wykorzystać

Real time marketing – jak go wykorzystać

Real time marketing to jedno z trudniejszych narzędzi marketingu, ale jednocześnie jedno z tych, które odznaczają się niebywałym potencjałem. Dobre wyczucie czasu, czujność i spostrzegawczość, a także pomysłowość i kreatywność mogą być sposobem na spektakularny sukces. Real time marketing to jednak również bardzo przekorne narzędzie, którego nieumiejętne użycie lub nadużycie może być natomiast źródłem katastrofy.

Real time marketing – czym jest

Real time marketing to działania marketingowe, które odnoszą się lub nawiązują do aktualnych wydarzeń społecznych, kulturalnych, politycznych lub sportowych. Odwołanie do nich i nawiązanie do promowanej oferty to sposób na osadzenie swoich działań w rzeczywistości, która otacza potencjalnych klientów. To również sposób na to, żeby szybciej i łatwiej dotrzeć do tych, którzy jeszcze się nie spotkali z ofertą. Poza tym, takie działania pozwalają budować wizerunek firmy, budzą sympatię wobec niej, wywołują pozytywne emocje i kreują zainteresowanie. Dzięki takim działaniom można zyskać znacznie większą popularność, a nawet małe, lokalne biznesy mogą być szeroko rozpowszechnione, jako te, które trafnie odpowiedziały na zastaną sytuację.

O czym należy pamiętać decydując się na działania real time marketing

Działania wpisujące się w trend Real time marketingu wymagają ogromnej wiedzy, ostrożności, pomysłowości i czujności. Sporo tego, ale niewłaściwe wykorzystanie tego potencjału to może być dla firmy prawdziwy strzał w kolano i firma może na tym tylko stracić. Wiedza powinna się tu odnosić ogólnie do działań marketingowych. Co jest dobrze odbierane przez klientów, jak należy wykorzystać okoliczności, czy w ogóle warto je wykorzystać? Może się bowiem zdarzyć, że wykorzystane aktualnych zdarzeń politycznych stanie się tylko bardziej szkodliwe dla firmy, bo klienci są na nawiązania polityczne wrażliwi. Trzeba więc umieć odróżnić okoliczności korzystne od tych, które warto by było przemilczeć. Ostrożność tu nieco wiąże się z wiedzą. Zawsze aktualne sytuacje należy rozgrywać ostrożnie. Nawet, jeżeli dana sytuacja będzie dobrze przyjęta, to jeszcze jej wykorzystanie ma ogromne znaczenie. Tu właśnie sprawdzi się pomysłowość. Dopasowanie promocji, dopasowanie oferty, czy ogólnie komunikacja wymaga pomysłowego ogrania. W przeciwnym razie będzie to tylko nieudana próba reakcji, a to nigdy nie jest dobrze odbierane. Trzeba też wiedzieć, kiedy powiedzieć sobie dość. Niektóre konteksty są długo aktualne i można na nich budować zróżnicowane komunikaty, które cały czas wpisują się w działania Real time marketingu. Natomiast, niektóre zdarzenia ważne są tylko przez chwilę. To iskra, która zapala się zaledwie na chwilę. Albo uda się wstrzelić w czas, albo się nie uda. Jeżeli się uda – to wiele można na tym ugrać. Jeżeli się przegapi ten moment, to po czasie lepiej nie nawiązywać. Takie opóźnione reakcje nie wyglądają dobrze. Ważne jest także, by wiedzieć kiedy zakończyć danym temat, jeżeli oczywiście można go ogrywać przez kilka dni lub tygodni. Porzucenie danego motywu we właściwym czasie wymaga ogromnego wyczucia. Nie można tego zrobić zbyt wcześnie, bo się na tym traci. Nie można też zrobić zbyt późno, bo to również odbija się na wizerunku. Właśnie dlatego jest to tak wymagające działanie.

Jak wykorzystać real time marketing?

I tu najważniejszy element tematu. Jak można wykorzystać real time marketing? Praktycznie w każdej branży można wykorzystać aktualnie modne lub popularne wydarzenia. Dobrym przykładem może być chociażby ostatnio utrzymujący się przez tygodnie temat słynnego San Escobar.

Wpadka ministra spraw zagranicznych, który powiedział, że nawiązuje stosunki dyplomatyczne z nieistniejącym krajem San Escobar posłużyła firmom do promowania swoich usług i produktów właśnie w tym kontekście. Biura turystyczne oferowały tanie wycieczki połączone ze zwiedzaniem San Escobar, portale pośredniczące przy rezerwowaniu noclegów oferowały miejsca w hotelach w tym nieistniejącym kraju, a restauracje zapraszały na degustowanie lokalnych potraw. To było zdarzenie, które niosło ze sobą ogromny potencjał. Jego wykorzystanie doprowadziło firmy do licznych, masowych wręcz udostępnień publikowanych treści, bo były one nie tylko dopasowane do aktualnego tematu, ale również bardzo pomysłowo go ujmowały.

Podobnie można wykorzystać wszystkie inne zdarzenia sportowe czy kulturalne. Real time marketing może być wykorzystany wyłącznie do budowania wizerunku, ale również do prezentowania swoich umiejętności (graficy mają tu duże pole do popisu), można też zaoferować ciekawe promocje nawiązujące do tematyki, jak na przykład Castorama. W 2015 roku, kiedy to Robert Lewandowski strzelił 5 bramek w ciągu 9 minut, Castorama opublikowała plakat zachęcający do tego, by „strzelić sobie 5 piłek” (piły do cięcia), a promocja trwać miała zaledwie 9 minut. KFC natomiast to zdarzenie wykorzystało nieco inaczej. Zaoferowało 5 kawałków kurczaka za 9 złotych. Widać zatem, że firmy z dwóch zupełnie różnych branż wykorzystały ten sam temat na swój sposób. Wpisały się więc w modne i popularne w danym czasie wydarzenie, a jednocześnie rozegrały je po swojemu i tak, żeby każda mogła na tym zyskać coś więcej niż tylko zainteresowanie klienta.

Podsumowując, real time marketing to bardzo popularne i modne narzędzie, które jednocześnie jest niezwykle wymagające i trudne. Jego odpowiednie i właściwe użycie to sposób na zyskanie zainteresowania, fanów, popularności i wzmocnienie swojej pozycji w sieci. Natomiast, niewłaściwe wykorzystanie może być bardzo spektakularną porażką. Dobrze jest korzystać z możliwości, jakie daje, ale jeżeli nie wiadomo jak dany temat unieść, lepiej z niego zrezygnować.

Podobne Posty

O Azteq Azteq

Zobacz również

3 proste receptury copywritera na chwytliwe nagłówki w mediach społecznościowych

W mediach społecznościowych liczą się sekundy. Odbiorca w mgnieniu oka podejmuje decyzję, czy przeczyta dany …