Home / News / Facebook / Pomysły na aktywizację fanów restauracji na fanpage i offline.

Pomysły na aktywizację fanów restauracji na fanpage i offline.

Prowadzenie restauracji to niezwykle trudne zadanie. Wymaga dopilnowania wielu różnorodnych sfer funkcjonowania lokalu, w tym zakupów, gotowania, odpowiedniej obsługi gości i oczywiście promocji. Mówi się, że biznes bez reklamy, jest jak puszczanie oka do dziewczyny w ciemnym pokoju. Niby coś się robi, ale nikt nie wie co. Jednym z bardzo skutecznych sposobów promowania restauracji w sieci jest dobrze prowadzony i odpowiednio zarządzany fanpage. Jego sukces kryje się w aktywnych użytkownikach, którzy wchodzą w interakcję z firmą i to na różnych płaszczyznach – zarówno w sieci, jak i na żywo. Jak zatem obudzić swoich fanów i zachęcić ich do działania? Oto kilka pomysłów.

Pytanie do fanów

Każdy fanpage powinien dawać możliwość i okazję do nawiązania relacji, do wystąpienia interakcji. Jeżeli fanpage jest miejscem, w którym firma tylko się prezentuje, opowiada o sobie, to bardzo szybko straci swoich zwolenników, a relacji prawdopodobnie w ogóle nie nawiąże. Warto więc umieszczać takie posty, które zachęcą, zmotywują do działania, a ponadto, dadzą fanom poczucie, że mają wpływ na kształt i wygląd biznesu, który śledzą. W przypadku restauracji jest to niezwykle istotne, ponieważ są bezpośrednimi odbiorcami działań firmy.

Można więc zadać fanom następujące pytania:

  1. Jaka potrawa w naszej restauracji Wam najbardziej smakuje?
  2. Jakie składniki lubicie lub chcielibyście znaleźć w naszych daniach?
  3. Czy jest jakieś danie, którego nie ma w karcie, a chcielibyście, żeby się znalazło?
  4. Jaka przyprawa jest dla Was największą królową przypraw?
  5. Czy lubicie dania skomponowane kolorystycznie, a jeżeli tak to jakie?

To tylko przykłady, ale trzeba zauważyć, że są to pytania bezpieczne. Dają możliwość otwartej wypowiedzi (nie tylko tak/nie), ale ograniczają możliwość krytykowania. Jeżeli fanpage jest młody
i nie ma jeszcze opracowanych mechanizmów radzenia sobie z kryzysem w social media, to warto właśnie takie pytania zadawać. Hejterzy, jeżeli będą chcieli, to i tak się uaktywnią, ale tego rodzaju pytania raczej nie pobudzają do krytykowania. Warto mieć jednak na uwadze, że tego rodzaju wypowiedzi też padną i trzeba być na nie przygotowanym. Co bardzo ważne, trzeba każdemu podziękować za udzieloną odpowiedź i dać wyraźnie do zrozumienia, że będzie ona brana pod uwagę.

Konkurs na potrawę

Można poprosić fanów o podanie potrawy (może być sama nazwa lub nazwa i przepis), którą chcieliby zjeść w restauracji. To zgłoszenie, które otrzyma najwięcej polubień, najwięcej głosów wejdzie do karty w postaci „wkładki” – będzie specjalna wydrukowana dodatkowa karta z informacją, że jest to danie konkursowe, zgłoszone przez fana. Konkurs musi być zgodny z regulaminem Facebooka, więc nie można zobowiązywać do polubienia fanpage czy udostępniania zdjęcia. Uczestnicy zrobią to jednak z własnej woli, gdy zwycięzca (ten kto zaproponuje danie z największą liczbą głosów) będzie mógł również wygrać dwuosobową wejściówkę na kolację. Osoba, która zgłosi swoje danie i będzie chciała zyskać głosy poprosi swoich znajomych o głosowanie. W ten sposób buduje się zasięg, świadomość marki, popularność restauracji i zainteresowanie jej ofertą. Wiele korzyści na raz.

Konkurs fotograficzny

To również pomysł na aktywizację fanów wieloaspektowo. W konkursie wygrywa zdjęcie potrawy zrobione w restauracji, które otrzyma najwięcej głosów. Nagrodą może być również kolacja dla dwojga. Osoba zainteresowana konkursem musi pójść do restauracji i zamówić danie, któremu zrobi zdjęcie – i tak bardzo często są one robione, więc tym razem przynajmniej będzie uzasadnienie.
W poście konkursowym wkleja wykonane przez siebie zdjęcie. Warto zaznaczyć w regulaminie, że wzięcie udziału w konkursie jest automatycznym potwierdzeniem praw do opublikowanego zdjęcia
i że firma nie ponosi odpowiedzialności za naruszenie praw autorskich. Ta fotografia, która otrzyma najwięcej polubień, ta wygrywa. I znów uczestnicy sami zaproszą znajomych do głosowania.

Lubię to!

To konkurs dla klientów restauracji, którzy mogliby stać się również fanami fanpage, a jeszcze nie są. Każdy klient otrzymuje do rachunku karteczkę, na której może zagłosować na zjedzone przez siebie danie. Wpisuje jego nazwę i ocenę od 1 do 10 lub od 1 do 5. Jeżeli poda swoje dane (imię, nazwisko, telefon) może wziąć udział w losowaniu nagród, np. kolacji. Karteczki z głosami można wrzucać do niebieskiego pudełka z napisem „lubię to!” lub nazwą fanpage – chodzi o to by zasugerować nawiązanie do Facebooka. Osoba głosująca może zrobić sobie zdjęcie i pochwalić się nim na fanpage firmy, do czego też należy zachęcać. W losowaniu powinny wziąć udział również negatywne głosy i trzeba o tym poinformować. Ogłoszenie wyników (kto wygrał w losowaniu oraz, które danie otrzymało najwyższą ocenę) powinno się odbyć na fanpage. W ten sposób osoby zainteresowane konkursem polubią fanpage właśnie by śledzić wyniki zabawy. Można nawet utworzyć do tego wydarzenie – jeżeli głosowanie będzie trwało, na przykład tydzień, a w ramach wydarzenia uczestnicy mogą wklejać zdjęcia ze swojego głosowania. Dobrze wypromowany konkurs zachęci też do pójścia do restauracji, właśnie po to, by oddać głos i wygrać dla siebie kolację.

To zaledwie kilka pomysłów na aktywizację fanów. Ważne by przy każdej okazji łączyć aktywność
w sieci z aktywnością na żywo. Celem prowadzenia fanpage powinno być generowanie ruchu
w restauracji, bo tylko wtedy zarabia ona na siebie, a inwestycje w fanpage się zwracają i można dalej inwestować.

Podobne Posty

O Azteq Azteq

Zobacz również

Marketing w social mediach. Jak zacząć?

To, że w dzisiejszych czasach niemal każda inicjatywa potrzebuje aktywności w social mediach to już …