poniedziałek , Styczeń 21 2019
Home / SEO / SEO i CV – optymalizacja kluczem do znalezienia pracy.

SEO i CV – optymalizacja kluczem do znalezienia pracy.

Większość reguł SEO dotyczących optymalizacji treści możesz (a nawet powinieneś) zastosować w Twoim CV. Giełdy pracy online, takie jak: Reed czy Indeed zapewniają pracodawcom prywatną wyszukiwarkę do przeglądania CV kandydatów, w celu znalezienia właściwej osoby na to poszczególne stanowiska.

I tu możesz użyć swojej wiedzy z zakresu SEO, aby zoptymalizować swoje CV. Prawda jest taka że jeśli Twoje CV nie pokaże się na pierwszej lub drugiej stronie wyszukiwarki, pracodawcy nigdy go nie zobaczą.

Poniżej dajemy kilka wskazówek, które pomogą Ci stworzyć od CV które będzie pojawiać się wysoko w rankingach.

Tytuły ofert pracy

Najważniejszą rzeczą jaką musisz zrobić dla swojego CV jest używanie tych samych terminów, jakich używają pracodawcy. Różne nazwy tych samych stanowisk, na które odbywa się rekrutacja sprawiają, że wielu kandydatów gubi się w terminologii. Rozważ pozycję sekretarki w kancelarii (dla przykładu). Jedna firma może zaoferować stanowisko Asystentki Administracji, a druga Asystentki Biura. Technicznie są to te same stanowiska.
W takim wypadku w CV dobrze rozważyć użycie terminu „Asystenka Administracji (Biura)” – wyszukiwarka powinna dopasować Twoje CV do obu ofert jako że oba terminy zawierają się w podanej wyżej frazie. Przeglądając giełdy pracy, zobacz jakie tytuły są najczęściej używane przez pracodawców szukających kandydata na poszczególne stanowisko.
Pamiętaj, że niektórzy pracodawcy mogą skracać słowa kluczowe. Na przykład, Asystentka Administracji może się występować jako Asystentka Admin. – w takim wypadku w CV warto pozostać przy formie rozwiniętej.

Bez względu na tytuł stanowiska, który pracodawca aktualnie (lub ostatnio) używał, upewnij się, że używasz tytułu, który jest powszechny w branży.

Słowa kluczowe dla umiejętności i doświadczenia

Następnym krokiem są umiejętności i narzędzia jakimi potrafisz operować. Podawanie większej ilości szczegółów jest lepsze niż pisanie zwięźle i słodko. Znów będziesz musiał ponownie poszperać, aby nauczyć się specyficznych terminów używanych przez pracodawców w Twojej branży. Na przykład, Google Analytics jest najbardziej powszechnym narzędziem analitycznym w online marketinu na całym świecie.

Wpisać po prostu Google Analytics w sekcji umiejętności to zdecydowanie za mało. Po pierwsze dobrze byłoby więc znać inne narzędzia z tej samej rodziny jak naprzykład Site Catalyst czy Hitwise. Zawsze też warto rozszerzyć sekcję o konkrety. Kiedy więc chcesz napisać o Google Analytics użyj np.:

„Google Analytics – budowanie zaawansowanych raportów, segmentów, operowanie niestandardowymi wskaźnikami oraz wykorzystanie API.”

Pamiętaj że optymalizując swoje CV chcesz też aby odzwierciedlało  Twoje rzeczywiste doświadczenie w znajomości konkretnych platform. Dlatego nie dopisuj rzeczy na których się nie znasz. Możesz też uwzględnić stopień zaawansowania.

„Site Catalyst – podstawowa znajomość operowania narzędziem w zakresie analizy ruchu na stronie. To i tak wyjdzie przy rozmowie kwalifikacyjnej.”

Bądź specyficzny

Najgorszą  rzeczą jaką możesz zrobić w swoim CV jest niejasny opis umiejętności  i stanowisk, na których pracowałeś. Kiedy chcesz konkretną pracę, musisz użyć konkretnych terminów, takich jakich użyją rekrutujący. I tak osoby rekrutujące przeszukujący giełdy pracy będą szukać „specjalistów ds. marketingu” (na przykład) chcąc obsadzić stanowisko „marketing managera”. Dlatego staraj się trzymać branżowej terminologii zamiast używać np. „Marketing Guru” czy „SEO Wizzard”.

Odpowiedni format

Jeśli już raz poznałeś istotne słowa kluczowe do wyszukania swojej pracy, to już czas na zastosowanie ich w Twoim CV. Kiedy piszesz sekcję streszczenia (albo podsumowania kwalifikacji) w swoim CV, wpleć te słowa w język streszczenia. Gdy opowiadasz historię swojego zatrudnienia powinieneś zawrzeć każde lub wszystkie (w miarę możliwości) z wybranych słów kluczowych.

Uważaj jednak aby ich nie nadużywać czy używać „na siłę”. Pamiętaj – wyszukiwarka wyszukiwarką ale po drugiej stronie będzie rekruter który chce to przeczytać.

Dobrze brzmi takie zdanie:

„Posiadam dziesięcioletnie doświadczenie z zakresu online marketingu (pozycjonowanie oraz linki sponsorowane Google Adwords)”

A takie już brzmi źle:

„Posiadam dziesięcioletnie doświadczenie z zakresu: online marketing, SEO, Pozycjonowanie, PPC, Adwords, Bing Ads”

Ponadto Twoja sekcja streszczenia powinna być łatwa do czytania. Nadużywanie górnolotnego słownictwa dla podniesienia prestiżu jest wątpliwe i spowoduje więcej szkód, niż pożytku.

Do tego template.
Możesz skorzystać z wybranych przez nas ma graphicriver.net

Koniec końców używaj Linkedln

Profesjonaliści biznesu polegają na Linkedln, aby zbudować sieć kontaktów biznesowych i poszukiwać pracy. Wszystkie wymienione wyżej kroki mogą być użyte w pozycjonowaniu Twojego profilu Linkedln. Tworząc swoje CV poprzez profil na Linkedln przyczynisz się do zwiększenia widoczności w oczach potencjalnych pracodawców gdyż Ci będą niejako mogli sprawdzić Twoją wiarygodność bazując np. na liczbie zdobytych referancji. Linkedln może być również wspaniałym narzędziem do researchu słów kluczowych i terminów jakimi operuje się w Twojej branży.

Powodzenia!

Podobne Posty

O LukaszZelezny

Prelegent, trener, autor. Head of Organic uSwitchUK. Zajmuje się SEO, PPC i mediami społecznościowymi. Prywatnie fan podróżowania, drum and bassu i szkockiej.

Zobacz również

3 proste receptury copywritera na chwytliwe nagłówki w mediach społecznościowych

W mediach społecznościowych liczą się sekundy. Odbiorca w mgnieniu oka podejmuje decyzję, czy przeczyta dany …