czwartek , Wrzesień 19 2019
SEMrush
Home / News / Instagram / Placemaking

Placemaking

Polecamy
Rank Tracker
Link Assistant
SEMRush
Brand24

Ważną rolę w życiu ludzi pełnią różnego rodzaju miejsca. W każdym mieście istnieją tzw. public spaces, czyli dostępne dla każdego przestrzenie, które są znane i chętnie odwiedzane przez wszystkich. Nie tylko parki i typowe atrakcje turystyczne, ale coraz częściej wyjątkowe biurowce, w których każdy marzy, aby pracować, place lub galerie handlowe, które przyciągają do siebie mnóstwo ludzi. Pytaniem, które zadaje sobie większość właścicieli różnego rodzaju lokalizacji oraz nieruchomości, jest to w jaki sposób wykreować miejsce, w którym ludzie czują się komfortowo i chcą w nim przebywać? Zapewne nie zaskoczymy tutaj nikogo, gdy powiemy, że nie dzieje się to za sprawą przypadku, wręcz przeciwnie – w większości decyduje o tym wdrożenie specjalnej strategii, którą nazywamy tzw. placemakingiem.

Placemaking to proces i filozofia działania, który zakłada wieloaspektowe podejście do planowania, projektowania oraz zarządzania przestrzenią. Pojęcie placemakingu istnieje od lat 60-tych, kiedy to zaczęto zauważać, że miasta stają się przede wszystkim dostosowane do samochodów i powiększających się zabudowań. W fazie rozrastających się aglomeracji coraz częściej zapominano o tym, że najważniejszy w tym wszystkim jest człowiek i jego szczęście. Publicyści tacy jak Jane Jacobs i William H. Whyte krytykowali amerykańskie podejście do projektowania, w zamian za to propagując nową ideę – filozofię placemakingu, która uświadamia jak ważne jest tworzenie miejsc, które stają się ośrodkami społecznymi i kulturowymi poprzez oferowanie atrakcyjnych, dających przyjemność oraz niezapomnianych przeżyć. Dzięki niej, kreowane są miejsca, które ludzie pragną odwiedzać, a także zachęcają do tego innych. Filozofia placemakingu opiera się na zrozumieniu ogromnej różnicy pomiędzy fizycznym zagospodarowaniem przestrzeni, a stworzeniem miejsca. Dzięki niej zostaje wydobyty cały potencjał i wartość danej przestrzeni, która zmienia się w miejsce – serce społeczności, które przyciąga ludzi jak magnez.  Najpierw należy skupić się na ludziach, a przede wszystkim na ich potrzebach i aspiracjach, dopiero później na danym elemencie architektury jakim jest  budynek,  plac czy park.  Połączenie tych elementów sprawia, że możemy mówić o tworzeniu miejsca – czyli części przestrzeni, z którą ludzie emocjonalnie się związują. Filozofia ta za cel stawia sobie uszczęśliwienie, inspirowanie oraz rozwijanie społeczności. Placemaking ma także ogromne znaczenie w przypadku tworzenia miejsca pracy, bowiem z czasem zrozumiano, że to jaka atmosfera w nim panuje bezpośrednio przekłada się na efektywność pracowników. Wykorzystywanie zasad placemakingu przy zarządzaniu np. biurowcem, sprawia, że nie tylko znacząco podnosi się poziom zadowolenia pracujących w nich ludzi, ale przede wszystkim zwiększa się prestiż firm, które wynajmują biura dla swoich pracowników, co skutkuje dla właścicieli nieruchomości zwiększonymi przychodami. Tworzenie miejsca jest procesem czasochłonnym, wymagającym pełnego zaangażowania i kreatywności, jednak efektywnym, ponieważ w rezultacie przynosi nie tylko bardzo dużą satysfakcję, ale także korzyści materialne.

W tworzeniu placemakingu niezwykle istotna jest komunikacja pomiędzy zarządzającymi miejscem a odbiorcami. Jako promotorzy danego miejsca powinniśmy umieć zakomunikować ludziom powody, dla których to właśnie je warto odwiedzić. Żeby być w stanie tego dokonać, musimy wiedzieć co powinno charakteryzować dane miejsce, aby przyciągało ludzi chcących spędzać w nim czas oraz zatrzymywało ich na dłużej. Ludzie powinni zdawać sobie sprawę, że w każdej chwili mogę je odwiedzić i spędzić w nich dobrze czas. Takie miejsce zachęca innych do przebywania w nim, z uwagi na to, że można się w nim czuć komfortowo. Jest ono dostosowane do tego, żeby przyjść tam w samotności, a także w grupie ludzi. Miejsce tworzone na zasadach placemakingu staje się mieszanką kulturową, w której dobrze czują się wszyscy ludzie, niezależnie od płci, wieku, czy pochodzenia. Poza tym jest ono bardzo angażujące i oferuje wiele aktywności, zaskakując w ten sposób nawet stałych bywalców. Kreatorzy takiego miejsca stale walczą o uwagę ludzi, poprzez organizowanie w nim różnych wydarzeń– koncertów, galerii, zajęć sportowych. Rozrywkami nie muszą być jednak wyłącznie różnego rodzaju wydarzenia, ale także zwykła możliwość np. łowienia ryb w parku lub zabawy na placu zabaw dla najmłodszych. To wszystko sprawia, że takie miejsce tętni życiem. Dobrze stworzona lokalizacja powinna oferować wiele aktywności, które można w niej wykonywać. Tylko poprzez oferowanie ludziom niezapomnianego doświadczenia, zostaną oni na dłużej niż 5 minut, a dodatkowo będą chętnie wracać oraz zachęcać do tego innych. Aby to zapewnić miejsce to musi być maksymalnie dostosowane do ludzi i ich potrzeb, zapewniać rozwój intelektualny i fizyczny, umożliwiać rozrywkę oraz odpoczynek. Oprócz tego powinno umożliwiać poznanie wielu ludzi oraz wymianę poglądów.

Czym szczegółowo charakteryzuje się miejsce, które kreowane jest na podstawie filozofii placemakingu przedstawia poniższy diagram. Ukazuje on w jaki sposób sprawić, by zwykłą przestrzeń zmienić w miejsce, które stanie się przez ludzi dobrze kojarzone i do którego będą chcieli wracać. Pokazuje całościowe podejście do placemakingu – od momentu znalezienia odpowiedniej przestrzeni lub budynku, poprzez planowanie działań m.in. dzięki porozumiewaniu się z odbiorcami, tworzenie korzyści z miejsca, aż po analizę prowadzonych działań.

graf1Dostosowanie grafiki: Pozytywnie.pl

W pomarańczowym okręgu przedstawione zostały cztery kluczowe aspekty, które określają takie miejsce. Zielone koło ukazuje cechy, które sprawiają, że miejsce staje się dla ludzi wartościowe. Niebieska przestrzeń natomiast pokazuje konkretne wskaźniki, które mogą zostać zmierzone na przykład poprzez statystyki albo ankiety. Z ich pomocą możemy sprawdzić, czy dane miejsce jest dla ludzi wartościowe i spełnia ich wymagania.

Na proces placemakingu składa się wiele etapów, ponieważ jego filozofia opiera się na wielu zasadach. Na początek jednak warto poznać 7 wskazówek, które pozwolą nam stworzyć miejsce, które przyciągnie do siebie ludzi.

  1. Pamiętaj, że wspólnota jest ekspertem!

Gospodarowanie miejsc publicznych zgodne z zasadami placemakingu tworzone jest dla ludzi, ale także dzięki ludziom. To, co dawniej było domeną specjalistów – architektów, urbanistów, socjologów, marketingowców, specjalistów PR – może być też udziałem samych zainteresowanych. Jeśli mieszkańcy najlepiej wiedzą, czego im potrzeba, czemu nie zaprosić ich do współpracy? W idei placemakingu niezwykle istotna jest umiejętność słuchania, obserwowania oraz zadawania pytań. Wszystko po to, aby poznać potrzeby ludzi, którzy w danym miejscu mieszkają, pracują lub przychodzą do niego, by spędzić swój wolny czas. Podstawą stworzenia takiego miejsca jest zrozumienie potrzeb i aspiracji ludzi. Lokalna społeczność, ludzie korzystający z danej przestrzeni, wiedzą o niej najwięcej. Mogą oni wskazać najważniejsze problemy i pomóc znaleźć ich rozwiązanie. Niezastąpioną rolę pełnią w tym social media, których zadaniem jest angażowanie ludzi, by czuli się częścią tego miejsca oraz społeczności, która je buduje, a także zdali sobie sprawę, że pełnią w nim dużą rolę, co sprawi, że będą chcieli się z nim identyfikować. Poprzez emocjonalne związanie się z tym miejscem zostaną oni jego najlepszymi ambasadorami i sami zaczną je rozwijać. Przede wszystkim będą brali udział w organizowanych przez nie wydarzeniach i zachęcą do tego innych m.in. poprzez udostępnienie ich na swoich profilach np. na Facebooku i promowanie go wśród swoich znajomych. Staną się także wiernymi fanami, którzy śledzą dane miejsce na serwisach społecznościowych takich jak Instagram oraz Snapchat.

  1. Nie działaj samemu!

Stworzenie miejsca wymaga partnerów, dzięki którym gromadzone są nowatorskie pomysły oraz wsparcie finansowe. Warto współpracować z wieloma partnerami, przede wszystkim z miastem, ale także z artystami, ośrodkami sztuki czy dostawcami energii. Aby efektywnie rozwijać miejsca dzięki filozofii placemakingu nie możemy zapominać o wykorzystywaniu nowych technologii. W dzisiejszych czasach miejsce to musi przyciągać nowoczesnością np. udostępniać ludziom inteligentne Wi-Fi, które można wykorzystać do remarketingu, za pomocą którego sprawimy, że każdemu użytkownikowi, który połączył się wcześniej z siecią, podczas przeglądania przez niego stron internetowych, wyświetlać się będą nasze materiały marketingowe. Jeżeli chcemy osiągnąć sukces, nie możemy zapomnieć także o wykorzystywaniu nowych technologii przy organizowaniu różnego rodzaju rozrywek. Tym co wyjątkowo skutecznie przyciąga ludzi w dzisiejszych czasach jest połączenie świata rzeczywistego z wirtualnym. W tworzeniu placemakingu zasadę tą wykorzystuje Pozytywnie.pl, organizując gry terenowe w połączeniu z aplikacjami takimi jak Snapchat lub Instagram.  Podczas gry w danym miejscu zostają ukryte koperty z pytaniami i zadaniami dla uczestników. Zadaniem osób biorących udział w konkursie jest odnajdywanie kopert i udzielanie odpowiedzi poprzez Snapchata lub Instagrama. Ponadto, na bieżąco podczas trwania akcji, ukrywane są dodatkowe prezenty, które można znaleźć dzięki stale aktualizowanym przez organizatorów na kanałach mediów społecznościowych wskazówkom. Więcej na temat akcji możemy przeczytać tutaj: http://pozytywnie.pl/snapchat-a-footfall-gra-miejska-w-forum-gliwice/

  1. Nie daj się ograniczać!

Należy sprawić, by projektowane przez nas miejsca stale zaskakiwały poprzez realizowanie niekiedy szalonych pomysłów i kreatywnych rozwiązań. Nie można pozwolić na to, by ktoś nas ograniczał. Każda zmiana budzi opór, dlatego kiedy większość osób mówi nam, że nierealne jest wykonanie naszego pomysłu, w który wierzymy, najczęściej oznacza, że po prostu nigdy nikt wcześniej na niego nie wpadł lub nie miał odwagi go zrealizować.

  1. Opracuj wizję!

Wizja przestrzeni publicznej powinna być określona przez ludzi, którzy mieszkają lub pracują w pobliżu tego miejsca, dzięki czemu staje się ona jak najbardziej dostosowana do ich potrzeb. Filozofia placemakingu sprawia, że z danej przestrzeni wykorzystany jest cały jej potencjał. Celem jest wykreowanie miejsca, które ludzie będą utożsamiali z czymś pozytywnym, z czymś co niesie im radość. Z pomocą placemakingu należy sprawić, by ludzie chętnie wracali do danego miejsca z uwagi na korzyści, jakie dzięki niemu otrzymują oraz na wyjątkową atmosferę, która w nim panuje.

  1. Twórz miejsce funkcjonalne!

Design danego miejsca, to jak będzie ono wyglądało jest ważnym elementem, ale nie wystarczającym do tego, aby osiągnąć sukces. Przede wszystkim należy ustalić jak zagospodarować przestrzeń,  tak by była ona jak najbardziej użyteczna dla ludzi. Warto planować w dłuższej perspektywie, czy wszystkie planowane funkcje będą wykorzystywane. Pamiętajmy, że miejsce to ma tętnić życiem, a każda jego część powinna być w pełni wykorzystana. Pomocne w tym będzie określenie grupy docelowej na której najbardziej nam zależy, np. gdy chcemy by odwiedzali nas młodzi ludzie dbający o zdrowie i ekologię warto zorganizować targi ze zdrowymi śniadaniami lub zajęcia z jogi. Warto też stworzyć dla ludzi rozrywki, które ich zaskoczą np. możliwość grania w minigolfa. Ponadto, istotne jest także tworzenie krótkookresowych, spójnych z danych miejscem i jego grupą docelową akcji, o których będzie głośno w mediach i na długo pozostaną w pamięci odbiorców. Warto tutaj zastosować real time marketing, czego przykładem są akcje organizowane w całej Polsce w różnych centrach handlowych przez Pozytywnie.pl, związane z aplikacją Pokemon Go, na punkcie której oszalał już prawie cały świat.

  1. Zacznij od małych rzeczy!

Proste, krótkoterminowe działania, takie jak sadzenie kwiatów mogą być sposobem testowania pomysłów i zachęcania ludzi, przekonywania, że ich pomysły się liczą. To wstęp do bardziej rozbudowanych działań. Doskonałym przykładem na wykorzystanie tej zasady jest akcja „Plant a tree” zorganizowana przez The High Line w Nowym Jorku. Pozwala ona każdemu zaadoptować za drobną kwotę swoją roślinę znajdującą się na The High Line. Dzięki czemu mogą poczuć się oni częścią tego miejsca, a co za tym idzie stać się jego ambasadorem.

  1. To się nigdy nie kończy!

Około 80% sukcesu każdej przestrzeni można przypisać jej właściwemu zarządzaniu. Dobra struktura zarządzania zapewnia elastyczność. Aby miejsce odniosło sukces trzeba je stale rozwijać i udoskonalać. Przede wszystkim należy zbierać opinie na jej temat. Istotną rolę pełnią w tym media społecznościowe, za pomocą których ludzie mogą kontaktować się z zarządzającymi miejscem oraz wyrazić swoją opinie, które mogą stać się inspiracją do zmian na dobre. Nie można zapominać także o odpowiednim promowaniu takiego miejsca i wydarzeń, które są w nim organizowane, aby nie dopuścić do tego, by przestało być ono na topie.

Polecamy
Rank Tracker
Link Assistant
SEMRush
Brand24

O Agata Machowiec

Zobacz również

najlepsze blogi finansowe

Najlepsze Polskie Blogi Finansowe 2019

Z każdym rokiem, można zaobserwować zdecydowany wzrost odsetku społeczeństwa, który stara się żyć w zgodzie …